به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این شرکت مستقر در شهر هانگژو، تازهترین خودروساز چینی در سرزمین اصلی چین است که به تولید خودروهای هیبریدی پلاگینهیبریدی (PHEV) روی آورده و در نتیجه، شرکت نیو، مستقر در شانگهای، تنها خودروساز چینی باقی مانده است که صرفاً خودروهای تمامبرقی تولید میکند. از سوی دیگر، تسلا، خودروساز آمریکایی که در چین خودرو تولید میکند، نیز تنها به تولید خودروهای تمامبرقی مشغول است.
تقریباً تمامی خودروسازان چینی اکنون سبد محصولات متنوعی دارند تا بتوانند با تسلا رقابت کنند. خودروهای پلاگینهیبریدی، برخی مشتریان را هدف قرار میدهند که یا به بودجه خود حساس هستند یا نسبت به بُرد حرکتی خودروهای برقی نگراناند.
مدل ۹X، نخستین مدل هیبریدی Zeekr، به باتریFreevoy Super Hybrid ساخت شرکتCATL مجهز خواهد بود که به این شاسیبلند (SUV) بُرد حرکتی ۳۸۰ کیلومتری میبخشد. خودروهای هیبریدی معمولاً برای مسیرهای کوتاه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از باتری استفاده میکنند و برای مسیرهای طولانی به سوخت فسیلی متکیاند.
زیکر اعلام کرد که فناوری هیبریدی آن، استانداردهای جدیدی را برای خودروهای پلاگینهیبریدی با بُرد بالا تعیین میکند، از جمله بهترین سرعت شارژ، شتاب و کنترل لرزش در رانندگی بزرگراهی و شهری.
زیکر افزود که SUV مدل ۹X که قیمتی در حدود ۶۰۰ هزار یوان (معادل ۸۳٬۶۳۵ دلار) خواهد داشت، نخستین مدل هیبریدی جهان خواهد بود که بر پایه یک سیستم الکتریکی ۹۰۰ ولتی ساخته شده و با تنها ۹ دقیقه شارژ، امکان رانندگی تا حدود ۲۲۰ کیلومتر را فراهم میکند.
این خودروساز گفت تحویل مدل ۹X در سهماهه سوم امسال آغاز خواهد شد.
خودروهای تمامبرقی که با نام BEV یا Battery Electric Vehicles شناخته میشوند، نسبت به خودروهای پلاگینهیبریدی (PHEV) سبزتر محسوب میشوند چراکه آلودگی کمتری تولید میکنند.
در چین، BEVها در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ حدود ۸۰ درصد فروش خودروهای برقی را تشکیل میدادند، اما از آن زمان، هیبریدیها پیشی گرفتهاند. هیبریدیها در نیمه اول سال گذشته تقریباً نیمی از فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص دادند، عمدتاً بهدلیل تقاضا برای مدلهای ارزانتر.
خودروهای پلاگینهیبریدی معمولاً حدود ۱۰ درصد ارزانتر از همتایان BEV خود هستند و همچنین برای رفع نگرانی از بابت بُرد حرکتی گزینه بهتری بهشمار میروند.
خودروساز جیلی دومین خودروساز بزرگ چین است که هم خودروهای بنزینی و هم برقی تولید میکند.
با وجود محبوبیت فزاینده خودروهای برقی در چین، جیلی قصد دارد با سرمایهگذاری همزمان در بخش خودروهای برقی و بنزینی، دامنه فعالیت خود را گسترش دهد.
تا امروز تنها سه خودروساز چینی در حوزه خودروهای برقی به سوددهی رسیدهاند:
- بیوایدی، بزرگترین خودروساز برقی جهان،
- لیاتو، نزدیکترین رقیب تسلا در چین،
- و Aito، که توسط غول مخابراتی هوآوی پشتیبانی میشود.
از میان ۱۲۹ برند خودروی برقی که توسط حدود ۵۰ خودروساز تولید میشوند، تنها ۱۰ برند، یا در سناریوی خوشبینانه ۱۵ برند انتظار میرود که تا سال ۲۰۳۰ به سوددهی برسند. این گروه میتواند حدود ۷۵ درصد بازار خودروهای برقی چین را در اختیار داشته باشد.
پیش از این جیلی اعلام کرده بود که برنامهای برای ساخت کارخانههای جدید ندارد چراکه ظرفیت مازاد در جهان وجود دارد و تمرکز شرکت بر بهبود توانمندیهای فناورانه خواهد بود تا بتواند به بازیگری کلیدی در آینده حملونقل بدل شود.
اگر ریسکهای ناشی از ظرفیت مازاد و فروش ضعیف بهدرستی مدیریت نشود، خودروسازان چینی خودروهای برقی ممکن است مزیت خود در ظرفیت تولید و هزینهها را از دست بدهند.
منبع: scmp