نامگذاری و نهاد طراح این هواگرد هنوز بهطور رسمی اعلام نشده، اما برخی گزارشهای غیررسمی شرکت صنایع هوایی هفی (Hafei Aviation Industry) را مسئول پروژه میدانند. در گذشته، مدلهای مشابه توسط شرکت صنایع هوانوردی چین (Aviation Industry Corporation of China) معرفی شده بودند.
هواگرد تیلت روتور چین از روبرو
طراحی الهامگرفته از فناوریهای نوین
پیکربندی کلی این هواگرد شباهت زیادی به AW609 ساخت شرکت ایتالیایی لئوناردو (Leonardo) دارد؛ بدنهای با کابین زیر بال مستقیم و موتورهای توربوشفت در انتهای بال که مجهز به پراپروتورهای قابل چرخش هستند. همچنین دم T شکل با سکان عمودی در این نمونه دیده میشود؛ ویژگیای که در AW609 وجود ندارد.
ابعاد این هواگرد با AW609 همرده است. برای مقایسه، وزن برخاست حداکثری AW609 حدود ۱۸ هزار پوند است، کابین تحت فشار AW609 قابلیت حمل ۱۲ سرنشین را دارد، سرعت کروز ۲۷۰ نات، برد هزار مایل دریایی (با مخزن سوخت کمکی) و توان حمل بار مفید ۶ هزار پوند از دیگر ویژگیهای AW609 است که بهنظر میرسد در نمونه چینی نیز مد نظر قرار گرفتهاند.
اگرچه احتمالا چین این هواگرد را بهعنوان وسیلهای برای ماموریتهای تجاری معرفی خواهد کرد، اما تواناییهای آن قطعا توجه ارتش چین را نیز جلب میکند.
منبع: twz