به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این شرکت اعلام کرد که سومین مرکز داده خود را در مالزی راهاندازی کرده و قصد دارد دومین مرکز دادهاش را در فیلیپین تا ماه اکتبر سال جاری افتتاح کند. این سرمایهگذاریهای جدید در ادامه برنامههای مشابهی هستند که در اوایل امسال برای کشورهای تایلند، مکزیک و کره جنوبی اعلام شده بود.
علیبابا سرمایهگذاری عظیمی بر روی هوش مصنوعی انجام داده و متعهد شده که طی سه سال آینده، دستکم ۵۳ میلیارد دلار آمریکا در زیرساختهای هوش مصنوعی هزینه کند.
علیبابا همچنین اعلام کرد که هدف آن، کمک به مشتریان و شرکای تجاری برای بهرهگیری از قدرت فناوری دیجیتال، هوش مصنوعی و زیرساختهای ابری برای بهینهسازی عملیات، کشف فرصتهای جدید و پیشبرد نوآوری است.
منطقه جنوب شرق آسیا بازار کلیدی برای شرکتهای بزرگ فناوری چین بهشمار میرود و صحنهای برای رقابت میان چین و آمریکا در حوزه هوش مصنوعی است. توسعه فعالیتهای علیبابا در این منطقه پس از آن صورت میگیرد که این شرکت سال گذشته مراکز داده خود را در سیدنی (استرالیا) و بمبئی (هند) تعطیل کرد.
علیبابا همچنین نخستین مرکز شایستگی جهانی هوش مصنوعی (AIGCC) خود را در سنگاپور راهاندازی کرد؛ مرکزی چندمنظوره که با هدف تسریع پذیرش هوش مصنوعی طراحی شده و قرار است«از شرکتهایی با اندازهها و حوزههای مختلف پشتیبانی کرده و همچنین به نیاز جهانی برای استعدادهای حوزه هوش مصنوعی پاسخ دهد.
علیبابا اعلام کرد که AIGCC قرار است به بیش از ۵ هزار کسبوکار و ۱۰۰ هزار توسعهدهنده در توسعه «راهحلهای نسل بعدی هوش مصنوعی» کمک کند.
این شرکت همچنین از راهاندازی یک آزمایشگاه نوآوری هوش مصنوعی خبر داد که خدماتی از جمله «اعتبار توکنی (token credits)، مجموعه دادههای انتخابشده و پشتیبانی شخصیسازیشده متناسب با سناریوهای واقعی و نیازهای صنعتی» ارائه خواهد کرد، هرچند جزئیات بیشتری درباره این خدمات منتشر نشده است.
در کنار این اقدامات، علی بابا کلاود اعلام کرد که قصد دارد با بیش از ۱۲۰ دانشگاه و مؤسسه آموزشی همکاری کند تا سالانه ۱۰۰ هزار متخصص هوش مصنوعی را آموزش دهد.
منبع: scmp