• امروز : چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 25 September - 2024
5

کشف مسیر بیولوژیکی مورد استفاده توسط داروی ضد افسردگی جهت کاهش عوارض جانبی

  • کد خبر : 5749
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
کشف مسیر بیولوژیکی مورد استفاده توسط داروی ضد افسردگی جهت کاهش عوارض جانبی
دانشمندان چینی مسیر بیولوژیکی مورد استفاده توسط یک داروی ضد افسردگی رایج را مشخص کرده و آگاهی پیدا کرده‌اند که چگونه عوارض جانبی بدنام آن را از بین ببرند. این تحقیقات می‌تواند درمان دارویی را با خنثی کردن توهمات و خطرات اعتیاد متحول کند.

در حالی که صدها میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند، دانشمندان چینی ادعا کرده‌اند که کشفی انجام داده‌اند که پتانسیل ارائه داروی “کامل” برای بیماران با افسردگی را دارد.

این تیم از مرکز تحقیقات بین‌رشته‌ای زیست‌شناسی و شیمی در آکادمی علوم چین گفت که بر اساس مطالعه‌ای که منتشر شده، راهی برای از بین بردن مضرات اسکتامین – یک داروی ضد افسردگی تایید شده اما بحث‌برانگیز – با مشخص کردن مکانیسم کار ناشناخته قبلی آن پیدا کرده‌اند.

اسکتامین تنها داروی سریع الاثر موجود در بازار است که با افسردگی مبارزه می‌کند، اما اصول اولیه آن مبهم است.

اسکتامین، همچنین به عنوان کتامین یا S با نام‌های تجاری Spravato (برای افسردگی)، Ketanest (برای بیهوشی) و غیره در بازار موجود می‌باشد.

این دارو به طور خاص به عنوان درمانی برای افسردگی مقاوم به درمان و برای اختلال افسردگی اساسی همراه با افکار یا رفتار خودکشی استفاده می‌شود.

اثرات نامطلوب اسکتامین شامل سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، بی‌حسی، اضطراب، بی‌حالی، افزایش فشار خون و احساس سرخوشی است. اسکتامین و نوع شیمیایی آن کتامین – یک بی حس کننده قوی که از دهه ۱۹۷۰ استفاده می‌شود و همچنین به عنوان یک داروی تفریحی استفاده می‌شود – دارای خواص ضد افسردگی شناخته شده‌ای هستند. اسکتامین – که اکنون یک داروی معمولی است – عوارض جانبی بدنام دارد که شامل توهم و اعتیاد می‌شود.

یکی از دانشمندان ارشد این مطالعه گفت: اکنون با آخرین یافته‌هایمان، می‌توانیم بهبودهایی ایجاد کنیم و داروی بهتری تولید کنیم.

این کار مهمی است که بینش‌های جدیدی را در مورد مکانیسم‌های داروهای ضد افسردگی سریع الاثر ارائه می‌دهد. این یافته‌ها احتمالاً تأثیر عمده‌ای بر توسعه عوامل درمانی جدید دارند که می‌توانند پاسخ‌های سریع ضدافسردگی را بدون اثرات روان‌شناختی ایجاد کنند.

در حالی که نرخ افسردگی در سطح جهان در حال افزایش است، همه‌گیری کووید-۱۹ وضعیت را بسیار بدتر کرد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال اول بحران بهداشت جهانی، شیوع اضطراب و افسردگی در سراسر جهان ۲۵ درصد افزایش یافت.

بر اساس آخرین داده‌های سازمان جهانی بهداشت، حدود ۳٫۸ درصد از جمعیت جهان – حدود ۲۸۰ میلیون نفر – از افسردگی رنج می‌برند و سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی ناشی از افسردگی جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این مشکل با کمبود سرمایه گذاری در مراقبت‌های بهداشتی روان و فقدان ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آموزش دیده تشدید می‌شود.

در ۲۰ سال گذشته، پیشرفت‌های کمی در توسعه درمان‌های افسردگی حاصل شده است که بیشتر آنها مشتقات فلوکستین بوده‌اند.

تیم تحقیقاتی دانشمندان چینی اکنون بر توسعه دارو بر اساس مولکول تازه کشف شده تاکید دارد و انتظار می‌رود آزمایش‌های بالینی سال آینده آغاز شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5749

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.