• امروز : شنبه - ۳۱ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 21 June - 2025
0

کاهش ۹۰ درصدی هزینه آموزش هوش مصنوعی برای جست‌وجو با روش جدید علی‌بابا

  • کد خبر : 10422
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
کاهش ۹۰ درصدی هزینه آموزش هوش مصنوعی برای جست‌وجو با روش جدید علی‌بابا
علی‌بابا از پیشرفتی مهم در کاهش هزینه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی برای کاربردهای جست‌وجو خبر داده که می‌تواند هزینه‌ها را تا نزدیک به ۹۰ درصد کاهش دهد. این دستاورد در شرایطی حاصل شده که شرکت‌ها تلاش دارند توانمندی‌های هوش مصنوعی را افزایش دهند، در حالی که فشار برای کاهش هزینه‌های توسعه نیز ادامه دارد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، پژوهشگران علی‌بابا روشی نوین به نام ZeroSearch را معرفی کرده‌اند که توانایی مدل‌های هوش مصنوعی در حوزه جست‌وجو را از طریق شبیه‌سازی ارتقا می‌دهد، بدون آنکه نیازی به تعامل مستقیم با موتورهای جست‌وجوی واقعی باشد.

روش ZeroSearch با حذف نیاز به ارسال پرس‌وجو به موتورهای جست‌وجوی تجاری (که معمولاً هزینه‌بر هستند)، می‌تواند هزینه‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. این سیستم به مدل‌های هوش مصنوعی که پیش‌تر بر مبنای پایگاه‌های دانش گسترده آموزش دیده‌اند، اجازه می‌دهد بدون تکیه بر جست‌وجوی زنده در اینترنت پاسخ‌هایی با کیفیت تولید کنند.

در واقع، این روش مدل مرجعی را به یک موتور جست‌وجو تبدیل می‌کند که می‌تواند سایر سیستم‌های هوش مصنوعی را در پاسخ‌گویی به پرسش‌ها آموزش دهد. با این کار، وابستگی به زیرساخت‌های جست‌وجوی خارجی و پرهزینه کاهش یافته و آموزش مدل‌های جست‌وجو برای تیم‌های کوچک‌تر با منابع محدود نیز قابل‌دسترس‌تر می‌شود.

برای مثال، ارسال ۶۴ هزار پرس‌وجو به گوگل از طریق API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) حدود ۵۸۶.۷۰ دلار هزینه دارد، در حالی که استفاده از یک مدل هوش مصنوعی با ۱۴ میلیارد پارامتر برای تولید پاسخ، تنها ۷۰.۸۰ دلار هزینه خواهد داشت.

این نوآوری می‌تواند توانایی‌های جست‌وجوی هوش مصنوعی را بهبود دهد؛ قابلیتی که برای ارتقای استدلال و تولید محتوا در مدل‌های هوش مصنوعی حیاتی است.

قابلیت جدید که «جست‌وجوی عمیق» نام دارد، توانایی‌های استدلالی مدل‌های Qwen علی‌بابا را با جست‌وجوی آنلاین تلفیق می‌کند تا پاسخ‌های دقیق‌تری به پرس‌وجوهای پیچیده ارائه دهد. تیم Quark اعلام کرده این قابلیت هم‌اکنون روی پلتفرم‌های مختلف، از جمله دستگاه‌های موبایل و رایانه‌های شخصی، در دسترس است.

سایر شرکت‌های چینی نیز در زمینه فناوری جست‌وجوی هوش مصنوعی پیشرفت‌هایی داشته‌اند. غول جست‌وجوی اینترنتی بیدو اخیراً مدل استدلالی R1 از استارت‌آپ دیپ‌سیک را در موتور جست‌وجوی خود ادغام کرده و پاسخ‌هایی خلاصه‌شده به پرس‌وجوهای کاربران ارائه می‌دهد.

همچنین، شرکت دیپ‌سیک و استارت‌آپ مون‌شات، قابلیت جست‌وجوی بلادرنگ (real-time search) را به چت‌بات‌های خود افزوده‌اند تا پاسخ‌هایی دقیق‌تر و به‌روزتر ارائه دهند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10422

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.