• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

کاهش قیمت LNG و افزایش فروش کشتی‌های مجهز به این سوخت

  • کد خبر : 7154
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
کاهش قیمت LNG و افزایش فروش کشتی‌های مجهز به این سوخت
کاهش قیمت گاز طبیعی و چشم‌انداز مازاد عرضه در سال‌های آتی، فروش بیشتر کامیون ‌و کشتی‌هایی را که از این سوخت استفاده می‌کنند را در پی داشته است.

به گزارش بلومبرگ، از هر سه کامیون سنگین فروخته شده در چین در ماه آوریل، یک دستگاه با سوخت فوق سردی که بیشتر به عنوان ماده اولیه برای تولید برق استفاده می‌شود، نیرو می‌گیرد. این در حالی است که این آمار یک سال قبل یک مورد در ۸ دستگاه بود.

در کشتیرانی که گاز طبیعی مایع یکی از جایگزین‌های اصلی نفت کوره است، نیز شرایط مشابه است. فروش LNG برای کشتی در هاب دریایی سنگاپور در آوریل ۱۰ برابر بیشتر از یک سال قبل بود.

انرژی LNG مدتی به عنوان جایگزین نفت در حمل و نقل‌های راه دور در نظر گرفته می‌شد، اما محبوبیت آن با یک دوره پایدار قیمت‌های پایین از سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. انتظار می‌رود که به لطف موج عظیم سرمایه گذاری در ایالات متحده، قطر و مناطق دیگر، قیمت‌ها در طول این دهه کاهش پیدا کند.

در حالی که وسایل نقلیه الکتریکی منجر به کربن زدایی از  ناوگان حمل و نقل سبک می‌شوند، اما این موضوع در کشتیرانی و حمل و نقل سنگین نیاز به زمان بیشتری دارد.

موسسه تحقیقاتی اقتصاد و فناوری شرکت ملی نفت چین در ماه مارس پیش‌بینی کرد که خودروهای برقی و کامیون‌های LNG حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از مصرف گازوئیل و بنزین چین را در سال جاری جایگزین خواهند کرد و تقاضای نفت در این حوزه‌ها  رشد کمی داشته است.

ارقام چینی در مورد کامیون‌های LNG نشان دهنده آغاز یک روند بلند مدت است و فروش آن در هر ماه از ابتدای سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این کامیون‌ها در سال گذشته حدود ۷ درصد از ناوگان سنگین چین را تشکیل می‌دادند.

گاز طبیعی به دلیل بازده سوخت بهتر، انتشار سبزتر، و حمایت بیشتر سیاستی در استان‌های خاص چین در مقایسه با گازوئیل جذاب‌تر است.

به نظر می‌رسدLNG  عمدتاً به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به دیزل تأثیر ماندگارتری بر حمل و نقل داشته باشد. همچنین هیچ کارتلی برای افزایش قیمت گاز وجود ندارد، برخلاف نفت که اوپک عرضه را برای تقویت بازار مدیریت می‌کند.

LNG در حمل و نقل از نظر هزینه فضا را رقابتی‌تر می‌کند، جایی که سازمان بین‌المللی دریانوردی و دولت‌های مختلف بر مالکان کشتی‌ها فشار می‌آورند تا کربن زدایی کنند.

LNG در تانکرهای گاز و پس از آن کشتی‌های کانتینری، حدود ۳ درصد از بازار جهانی سوخت‌های دریایی را به خود اختصاص می‌دهد و یکی از امیدوارکننده‌ترین جایگزین‌ها برای نفت کوره، همراه با متانول، آمونیاک و سوخت‌های زیستی در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه در شرایط اقتصادی مطلوب، تغییر مصرف  به سمت گاز صورت می‌پذیرد اما عوامل زیادی می‌تواند این روند را حداقل به طور موقت از مسیر خارج کند. این خطر وجود دارد که واکنش‌های زیست‌محیطی فزاینده علیه LNG  افزایش یابد. این موضوع در حال حاضر در ایالات متحده اتفاق رخ داده، جایی که رئیس جمهور جو بایدن در اوایل سال جاری توقف تصویب پروژه‌های جدید را اعلام کرد و واشنگتن به تأثیرات آب و هوایی و اقلیمی آن توجه دارد.

گاز پاک‌تر از نفت است، اما همچنان یک سوخت فسیلی است و برخی از تحلیلگران بر این باورند که روند انتقال به دنیای کم کربن را کُند خواهد کرد.

زمستان سردتر از حد انتظار یا قطع عرضه نیز می‌تواند باعث افزایش قیمت LNG شود، در حالی که در حمل و نقل، برخی از مالکان کشتی ممکن است به سراغ جایگزین‌های تمیزتر مانند آمونیاک بروند و به طور کامل از LNG صرف نظر کنند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7154

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.