• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2

چین و روسیه می‌توانند از موانع تجاری ناشی از فشارهای غرب عبور کنند

  • کد خبر : 7211
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
چین و روسیه می‌توانند از موانع تجاری ناشی از فشارهای غرب عبور کنند
یک سازمان تحقیقاتی چینی اعلام کرد که اگر چین و روسیه به دنبال دور زدن تحریم‌های غربی که پس از چنگ اوکراین اعمال شده هستند، باید استفاده از پلت‌فرم‌های خود را گسترش دهند و می‌توانند از بانک‌های ناشناخته برای پرداخت‌های خود استفاده کنند.

طبق گزارش مؤسسه مطالعات مالی چونگ یانگ در دانشگاه پکن، بانک‌های کوچک چینی می‌توانند برای تجارت با روسیه استفاده شوند و ایجاد مؤسسات مالی جدید به دور زدن تحریم‌های غرب کمک خواهد کرد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این موسسه گفت تحریم‌های غرب ۸۰ درصد از پرداخت‌های بین روسیه و چین را از ماه مارس امسال به حالت تعلیق درآورده که به شدت بر روابط عادی تجاری تأثیر می‌گذارد.

برای حل معضل سرمایه‌گذاری کنونی بین چین و روسیه، اولویت اصلی ایجاد فوری کانال‌های پرداخت و تسویه جدید و رفع تهدید تحریم‌های ثانویه بر مؤسسات مالی است.

حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ محدودیت‌های مالی غرب برای روسیه را در پی داشت. رهبران آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین تجارت پایدار چین با روسیه را محکوم و چین را متهم به دور زدن تحریم‌های مسکو کرده‌اند.

روسیه در بحبوحه تحریم‌ها به شدت به چین برای حمایت اقتصادی چشم دوخته و پکن نیز به نوبه خود به نفت خام و زغال‌سنگ روسیه برای تولید و امنیت انرژی نیاز دارد.

پس از اخراج مسکو از شبکه ۱۱ هزار موسسه مالی سوئیفت که دستورالعمل‌های انتقال پول را مبادله می‌کنند، بانک‌های چینی که قصد ندارند تحریم‌ شوند، چندین معامله مرتبط با روسیه را متوقف کردند.

تجارت چین و روسیه در سال ۲۰۲۳ با ۲۶٫۳ درصد افزایش به ۲۴۰٫۱ میلیارد دلار رسید، اما سرمایه‌گذاری مستقیم چین در روسیه تنها ۰٫۳۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری جهانی چین را تشکیل می‌دهد. تسویه‌حساب‌های تجاری این دو اغلب به تأخیر می‌افتد زیرا بانک‌های چینی در این زمینه با احتیاط رفتار می‌کنند.

این گزارش پژوهشی می‌گوید در کوتاه‌مدت، چین باید به دنبال تسویه‌حساب از طریق بانک‌های منطقه‌ای کوچک‌تر باشد که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، اما تجارتی با غرب ندارند. همچنین پیشنهاد می‌کند که دو کشور از سیستم بانک مرکزی روسیه برای انتقال پیام‌های مالی و سیستم پرداخت بین‌بانکی برون مرزی چین استفاده کنند که هر دو جایگزین سوئیفت هستند.

بر اساس این گزارش، چین و روسیه در نهایت باید فرآیندهای پرداخت خود را «با چشم‌انداز میان‌مدت تا بلندمدت» توسعه دهند.

اگر بانک‌های کوچک‌تر تجارت دیگری با روسیه برای افزایش حجم تراکنش‌های خود نداشته باشند، ممکن است سرمایه خود را به دنبال انجام پرداخت‌ها با روسیه از دست دهند. استفاده از سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی کارساز خواهد بود، اما انجام این کار همچنان بانک‌ها را ملزم به انجام تراکنش‌ و پذیرش خطرات ناشی از واکنش غرب می‌کند. کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که یک چارچوب جدید برای انجام معاملات ایجاد کنند و چنین چارچوبی احتمالاً به یوان چین متکی است.

این گزارش نشان می‌دهد که خارج از سیستم مالی، چین و روسیه می‌توانند همکاری اقتصادی خود را با کاهش هزینه و مالیات برای شرکت‌های کوچک یا متوسط ​​خود افزایش دهند. این دو همچنین باید شبکه‌های راه‌آهن و بندری در شرق دور روسیه ایجاد کنند. در این راستا، چین باید با روسیه برای حقوق استفاده و توسعه مصب رودخانه تومن که مرز روسیه و کره شمالی را تشکیل می‌دهد و به دریای ژاپن یا دریای شرقی می‌ریزد، مذاکره کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7211

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.