در همین راستا بهتازگی کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین (NDRC) دپارتمانی برای تقویت اقتصاد ارتفاع پایین ایجاد کرده است که هدف آن رشد در سال ۲۰۲۵ و پس از آن است. این اقدام با تلاشهای اخیر پکن برای اصلاحات در هوانوردی، شامل مدیریت فضای هوایی، سامانههای کنترل ترافیک، و زیرساختهای مربوط به ارتفاع پایین همسو است.
طبق گزارش رسانههای دولتی، این دپارتمان وظیفه طراحی راهبردها، اجرای برنامههای بلندمدت و ارائه سیاستهایی برای رفع چالشهای کلیدی در اقتصاد ارتفاع پایین را بر عهده دارد. همچنین جلساتی درباره شبکههای هوشمند ارتفاع پایین، برنامهریزی زیرساختها، و همکاری با وزارتخانههای منابع طبیعی و محیطزیست و کارشناسان صنعت برگزار شده است.
تعریف اقتصاد ارتفاع پایین و کاربردهای آن
اقتصاد ارتفاع پایین به فعالیتهای هوایی در ارتفاع کمتر از ۱۰۰۰ متر (و در برخی مناطق تا ۳۰۰۰ متر) اشاره دارد که شامل کاربردهایی مانند پهپادهای حمل بار، وسایل نقلیه عمودی برقی (eVTOL)، تاکسیهای هوایی، کشاورزی هوشمند و مدیریت بلایای طبیعی میشود. این حوزه بهعنوان یکی از موتورهای نوآوری و تحول اقتصادی، نقشی کلیدی در کاهش هزینههای لجستیکی خصوصاً در مناطق دورافتاده، توسعه حملونقل شهری و ایجاد فرصتهای جدید در صنایع فناوری ایفا میکند.
در گزارش کاری چین در سال ۲۰۲۴، این اقتصاد بهعنوان بخشی از چشمانداز رئیسجمهور شی جینپینگ (Xi Jinping) برای توسعه «نیروهای مولد جدید» که بر نوآوریهای فناورانه و خودکفایی اقتصادی تاکید دارد، معرفی شد.
کشاورزی هوشمند به کمک پهپادها
سرمایهگذاری و توسعه زیرساختها
طبق گزارش پایگاه خبری شینهوا (Xinhua)، ارزش اقتصاد ارتفاع پایین چین در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۵۰۰ میلیارد یوان (۶۸.۲ میلیارد دلار) رسید و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ از ۲ تریلیون یوان عبور کند. بااینحال، به دلیل وجود مدلهای کسبوکار نابالغ، سه سال آینده برای توسعه این حوزه بسیار حیاتی خواهد بود.
در دسامبر۲۰۲۴، دولت شانگهای شرکت توسعه صنعت اقتصاد ارتفاع پایین شانگهای (Shanghai Low-Altitude Economy Industry Development Co., Ltd.) را با سرمایه ۹۰۰ میلیون یوان تاسیس کرد. سهامداران اصلی این شرکت شامل گروههای دولتی مانند گروه فرودگاهی شانگهای (Shanghai Airport Group)، شرکت سرمایهگذاری فرودگاههای شانگهای (Shanghai Airport Investment Co., Ltd.) و سایر نهادهای مرتبط با حملونقل شهری و ارتباطات هستند.
پیشرفت خودروسازان چینی در حوزه وسایل پرنده
با حمایت سیاستهای دولتی، خودروسازان چینی در حال تسریع توسعه وسایل نقلیه پرنده هستند. گروه گک (GAC) از برند گووی (Govy) و نمونه اولیه تاکسی هوایی خود در دسامبر ۲۰۲۴ رونمایی کرد. همچنین شرکت خودروسازی چانگان (Changan) با شرکت سازنده پهپاد ایهانگ (EHang) همکاری میکند تا خودروهای پرنده را توسعه داده و عملیات مربوط به آنها را مدیریت کند.
خودرو پرنده شرکت ایهانگ
عوامل رشد و چالشهای پیشرو
برای رفع کمبود نیروهای متخصص، دانشگاه پلیتکنیک هنگکنگ (Hong Kong Polytechnic University) دوره کارشناسیارشد در زمینه طراحی سختافزار سازههای هوایی، موتور و نرمافزارهای هوش مصنوعی مرتبط ارائه میدهد. سایر دانشگاههای چین نیز دورههایی در زمینه اقتصاد ارتفاع پایین برگزار میکنند.
هنرستانهای چینی نیز برای پر کردن خلاء متخصص، دورههای عملیاتی پهپاد ارائه میدهند. بااینحال از میان ۲ میلیون پهپاد فعال ثبتشده در چین، تنها ۱۷,۰۰۰ اپراتور دارای مجوز هستند و همچنان کمبود حدود ۱ میلیون نیروی متخصص احساس میشود.
به گزارش موسسه مطالعاتی کیانژان (Qianzhan)، سه عامل کلیدی شامل حمایت قوی سیاسی، چشمانداز رشد روشن و نوآوریهای شتابیافته، محرکهای اصلی اقتصاد ارتفاع پایین چین هستند. مهمترین بخشهای دارای پتانسیل رشد امیدوارکننده شامل پهپادها، وسایل نقلیه عمودی برقی و شبکههای هوشمند ارتفاع پایین است. چین که از تولیدکنندگان پیشرو پهپاد در جهان است، استفاده از آنها را در بخشهایی مانند لجستیک، امنیت، فیلمبرداری و نمایشها گسترش داده است.
به گفته تحلیلگران، سال ۲۰۲۴ نقطه آغاز تجاریسازی وسایل نقلیه عمودی در چین است و این فناوری در کنار پهپادها به بازاری باارزش تریلیون یوان تبدیل خواهد شد. رونق پخش زنده در چین نیز که تحت حمایت سیاستهای دولتی و توسعه فناوریهای ویدئویی است، تقاضا برای پهپادهای عکاسی هوایی را افزایش داده و رشد این صنعت را تسریع خواهد کرد.
باوجود حمایت دولت، کارشناسان به موانع مهمی در اقتصاد ارتفاع پایین چین اشاره کردهاند. کمبود فرودگاههای هوانوردی عمومی، نقاط پرواز پهپادها، ایستگاههای تعویض باتری و سامانههای مدیریت فضای هوایی از جمله این موانع هستند.
اقتصاد ارتفاع پایین در برخی موارد، بهجای ایجاد ارزش اقتصادی، جایگزین صنایع سنتی میشود. بهعنوانمثال، تحویل کالا با پهپاد ممکن است به نفع اپراتورها باشد؛ اما باعث کاهش شغل کارگران پیک ارسال کالا شود.
علاوه بر این، درحالیکه در ایالات متحده و اروپا، اپراتورهای دارای مجوز میتوانند به فضای هوایی باز دسترسی داشته باشند، کنترل نظامی بر فضای هوایی چین مانع از رشد گسترده این صنعت شده است. رفع این محدودیتها به تصمیمات دولت درباره باز شدن فضای هوایی بستگی دارد.
منبع: digitimes