هدف از این برنامه، کاهش وابستگی به واردات، جبران عقبماندگیهای فناورانه و تثبیت جایگاه در زنجیره تامین جهانی هوانوردی است. تازهترین پیشرفتها نشان میدهد که این حرکت رو به جلو در چین، علاوه بر ساخت هواپیماهای کامل، شامل تولید تمامی اجزای کلیدی آنها نیز میشود. در ادامه به برخی از پیشرفتهای اخیر چین در زنجیره تامین هوانوردی اشاره میشود.
پیشرفت موتور بومی برای هواپیماهای تجاری بزرگ
به تازگی طی یک مصاحبه، آکادمی مهندسی چین (Chinese Academy of Engineering) تازهترین وضعیت پروژه موتور سیجی-۱۰۰۰اِی (CJ-1000A) را تشریح کرد. این موتور جت تجاری بزرگ برای استفاده در هواپیمای مسافربری سی۹۱۹ (C919) شرکت هواپیماسازی تجاری چین (Commercial Aircraft Corporation of China) به اختصار کوماک (COMAC) طراحی شده و جایگزینی برای نمونههای خارجی است که تاکنون در این هواپیما نصب شدهاند.
طبق اعلام آکادمی مهندسی چین، روند توسعه موتور طبق برنامه پیش میرود و نتایج بهدستآمده مثبت است. شرکت صنایع موتور هوایی چین (Aero Engine Corporation of China) اعلام کرده است که عملکرد این موتور همسطح موتور لیپ-۱سی (LEAP-1C) ساخت شرکت بینالمللی سیافام (CFM International) خواهد بود.
سیجی-۱۰۰۰اِی دارای ساختار دو محور (two-spool) است و حدود ۱.۹۵ متر قطر و ۳.۲۹ متر طول دارد. نازلهای سوخت این موتور با چاپ سهبعدی تولید شده و نیروی تراست آن در گسترهای بین ۱۱۱ تا ۱۲۵ کیلونیوتن برای نسخه A و تا ۱۳۱ کیلونیوتن برای نسخه تقویتشده B قرار دارد.
تولید داخلی سیال هیدرولیک مقاوم در برابر آتش
در ماه ژوئیه، اداره هوانوردی غیرنظامی چین (Civil Aviation Administration of China) به اختصار کاک (CAAC) مجوز تولید سیال هیدرولیک مقاوم در برابر آتش با کیفیت هوانوردی را به شرکت سینوپک (Sinopec) اعطا کرد. این محصول که با نام سینوپک اِیایچ آی (SINOPEC AEH I) شناخته میشود، نخستین نمونه بومی از این نوع سیال بر پایه فسفات استر است که تایید صلاحیت پروازی دریافت کرده است. با این موفقیت، چین پس از آمریکا و فرانسه، به سومین تولیدکننده این سیال حیاتی برای ایمنی و عملکرد هواپیماها تبدیل شد.
این نوع سیالات در سامانههای هیدرولیک هواپیماهای تجاری و نظامی استفاده میشوند، جایی که فشار کاری بالا، دمای زیاد و الزامات ایمنی سختگیرانه وجود دارد. وظیفه اصلی آنها انتقال نیرو در سامانههای هیدرولیک است؛ سامانههایی که کنترل حیاتی پرواز (مانند سکانها، بالچهها و فلپها)، ترمزها، ارابه فرود، دربهای کابین و حتی سامانههای کمک اضطراری را بهکار میاندازند. اگر یک سیال هیدرولیک معمولی نشتی کند، خطر آتشسوزی بالا میرود. اما سیالات فسفات استری خاصیت مقاومت در برابر اشتعال و پایداری حرارتی بالا دارند. به همین دلیل، استفاده از آنها ریسک آتشسوزی در پرواز را به شدت کاهش میدهد و به افزایش ایمنی پرواز و دوام سامانههای هیدرولیک کمک میکند.
آغاز تولید موتور توربوشفت پیشرفته
در ماه ژوئن، موتور توربوشفت AES100 ساخت شرکت صنایع موتور هوایی چین مجوز تولید را دریافت کرد و نخستین قرارداد فروش تجاری خود را امضا نمود. این موتور با توان یکهزار کیلووات، برای بالگردهای تکموتوره، دوموتوره و هواگردهای تیلتروتور طراحی شده و در حوزههای حملونقل، گردشگری، امداد و عملیات چندمنظوره قابل استفاده است. ویژگیهایی مانند ایمنی بالا، مصرف سوخت بهینه، تعمیر و نگهداری آسان و توانایی کارکرد در شرایط محیطی مختلف، آن را به گزینهای مهم برای جایگزینی موتورهای وارداتی به چین تبدیل میکند.
موتور AES100
سامانه نوین حفاظت از صاعقه برای ایمنی پرواز
بر اساس آمار، به طور میانگین هر هواپیمای مسافربری تجاری سالانه یکبار دچار برخورد صاعقه میشود. هرچند این رویدادها به ندرت فاجعهبار هستند، اما میتوانند خطرات جدی ایجاد کنند. بهویژه آنکه سامانههای فعلی حفاظت در برابر صاعقه به سختی پاسخگوی نیازهای پرواز در سرعتها و ارتفاعات بالا هستند.
در ماه ژوئیه، در مرکز ملی ارتباطات علوم و فناوری پکن (National Communication Centre for Science and Technology in Beijing)، شرکت هفی آیرواسپیس (Hefei Aerospace Electro-Physical Technology) سامانهای نوین برای حفاظت از هواپیماها در برابر صاعقه معرفی کرد.
به گفته پان یوان (Pan Yuan) عضو آکادمی مهندسی چین، حفاظت در برابر صاعقه برای تضمین ایمنی پرواز در شرایط آبوهوایی پیچیده ضروری است. او خاطرنشان کرد که چالش فنی ضمن اینکه در حفاظت بدنه هواپیما از اصابت مستقیم صاعقه نهفته است، شامل کاهش اثرات ثانویه نیز میشود؛ اثراتی مانند جهشهای الکتریکی که میتوانند به سامانههای الکترونیکی داخل هواپیما آسیب بزنند. یکی از دشوارترین بخشهای این کار، حفاظت از سامانههای سوخت است، زیرا هرگونه نقص در این بخش میتواند به فاجعه منجر شود.
اگر این سامانه جدید در کاربردهای تجاری موثر واقع شود، میتواند به هواپیماهای ساخت چین اعتبار بیشتری از نظر ایمنی ببخشد و جایگاه آنها را برای دریافت گواهینامههای بینالمللی و ورود جتهای مسافربری این کشور به بازار جهانی تقویت کند.
منبع: scmp