بر اساس اعلام یک نشریه تجاری، یک کشتی ساز چینی کار بر روی کشتی علمی بدون سرنشین را آغاز کرده است که میتواند “تغییر دهنده بازی” برای تحقیقات دریایی این کشور باشد.
این کشتی – که گفته میشود اولین نوع از آن است – هواپیماهای بدون سرنشین را حمل میکند و برای انجام عملیات از راه دور در هوا، سطح دریا و نظارت بر زیر آب مجهز میشود.
از این کشتی تحقیقاتی میتوان برای همه موارد استفاده کرد، از پیشگیری و کاهش فاجعه و بلایا گرفته تا نقشه برداری از کف دریا، نظارت بر محیط زیست و نگهداری از مزارع بادی دریایی.
این کشتی از حسگرها، ارتباطات ماهوارهای، اینترنت و سایر ابزارهای فناوری برای پیمایش خودکار در آبهای آزاد استفاده خواهد کرد و با کمک پهلو میگیرد و اسکله را ترک میکند. این میتواند یک تغییر دهنده بازی برای کارهای تحقیقاتی دریایی باشد.
چین بزرگترین کشتی ساز جهان است و آرزو دارد که به یک قدرت دریایی جهانی تبدیل شود. علاوه بر کشتیهای نیروی دریایی، در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی در کشتیهای تحقیقاتی انجام شده است و انتظار میرود جدیدترین و بزرگترین آنها اولین سفر خود را به دریای چین جنوبی در ماه اکتبر انجام دهد.
این شناور تحقیقاتی جدید با جابجایی ۲۱۰۰ تنی، از ناوچه موشکی هدایت شونده Type 056 نیروی دریایی چین بزرگتر خواهد بود. این کشتی در گوانگجو توسط کشتی سازی Huangpu Wenchong، یک شرکت تابعه از شرکت کشتی سازی دولتی چین ساخته میشود که هم کشتیهای تحقیقاتی و هم کشتیهای جنگی را توسعه میدهد.
طراحی این شناور آینده نگرانه و ساده است – ابعادی معادل ۸۸٫۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد – و سیستمهای بدون سرنشین و هواپیماهای بدون سرنشین آن میتوانند شبکهای برای مشاهده اهداف تعیین شده تشکیل دهند. همچنین یک سیستم نظارت و کنترل برای پیگیری نحوه کارکرد کشتی از راه دور خواهد داشت.
فعالیتهای تحقیقاتی دریایی چین با سوء ظن از سوی همسایگان این کشور در دریای جنوب چین روبرو شده است جایی که فعالیت کشتیهای تحقیقاتی چین با واکنش منفی آنها روبرو شده است، اگرچه پکن اصرار دارد که فعالیتهای آنها برای مصالح عمومی است. چین ادعای مالکیت بخش عمدهای از این آبراهها را مطرح کرده است اما ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان این ادعاها را مورد اعتراض قرار میدهند