• امروز : یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
2

چین تا ۲۰۲۷ بخش ربات‌های انسان نما را به موتور جدید رشد اقتصادی تبدیل می‌کند

  • کد خبر : 6968
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
چین تا ۲۰۲۷ بخش ربات‌های انسان نما را به موتور جدید رشد اقتصادی تبدیل می‌کند
یک مرکز جدید رباتیک در پکن قصد دارد یک نمونه اولیه ربات انسان نما همه منظوره را رونمایی کند که از آن به عنوان "نماد مهم" نوآوری فناوری و تولید پیشرفته یاد می‌شود، آن هم در زمانی که چین در حال جنگ فناوری با ایالات متحده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، رویای هر شرکت ربات انسان نما این است که ربات‌های خود را به خانه‌ها وارد کند. این مرکز اواخر سال ۲۰۲۳ با همکاری مشترک شرکت‌های خصوصی و دولتی که ربات‌ها را تولید می‌کنند، تأسیس شد. این شرکت‌ها شامل شیائومی، UBTech و Jingcheng Machinery Electric، همراه با موسسه اتوماسیون در آکادمی علوم چین می‌شوند.

کارشناسان برجسته تحقیق و توسعه از صنعت رباتیک در این مرکز جمع شده‌اند و به دنبال ایجاد یک پلت‌فرم فناوری مشترک برای خدمات عمومی و استانداردهای نظارتی در صنعت ربات‌های انسان نما هستند. با این حال، جزئیات چندانی در مورد پروژه این مرکز وجود ندارد، از جمله اینکه چه زمانی ممکن است نمونه اولیه آن منتشر شود.

ربات‌های انسان‌نما در آینده ممکن است وارد صنعت خودروسازی و سایر زمینه‌ها شوند و در نتیجه سطح تولید صنعتی را بهبود بخشند. در بحبوحه بحران بازار املاک و مواجهه با چالش‌های جمعیتی جدی – از جمله جمعیت رو به پیری و نیروی کار رو به کاهش – دومین اقتصاد بزرگ جهان به تلاش می‌کند تا محرک‌های رشد خود را با نیروهای مولد جدید به رهبری فناوری ارتقا دهد.

انتظار می‌رود تمرکز مرکز بر ربات‌های انسان‌نما – همگرایی فناوری هوش مصنوعی، تولید پیشرفته و مواد جدید – به پیشرفت خوداتکایی چین و نوآوری‌های داخلی کمک کند آن هم در زمانی که رقابت با ایالات متحده در حوزه‌های فنی بسیار مهم افزایش یافته است.

برخی از شرکت‌های آمریکایی مانند تسلا و Figure با پشتیبانی OpenAI بر روی ربات‌های انسان‌نما کار می‌کنند. تسلا نمونه اولیه Optimus خود را در سپتامبر ۲۰۲۲ رونمایی کرد و ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت گفت انتظار می‌رود این نمونه طی سه تا پنج سال آینده به تولید انبوه برسد و قیمت آن حدود ۲۰ هزار دلار باشد.

در همین حال، شرکت‌های چینی مانند Fourier Intelligence، UBTech Robotics و شیائومی نیز در حال بهره‌برداری از این صنعت در حال رشد هستند. چین با ۱۶۹۹ گواهی ثبت اختراع، دومین دارنده گواهی اختراع ربات‌های انسان‌نما است که تنها پس از ژاپن قرار دارد.

اما گزارش‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند که زنجیره‌های تامین داخلی چین برای اجزای اصلی ربات‌های انسان‌نما همچنان محدودیت دارد و تولیدکنندگان خارج از کشور بر بازار جهانی تسلط دارند. زنجیره‌های صنعت ربات‌های انسان‌نما در خارج از چین از نظر تحقیق و توسعه فناوری، زنجیره تأمین و ارتقاء بازار دارای مزیت‌هایی هستند که آنها را در این مرحله نسبتاً بالغ‌تر و پیشرفته‌تر می‌کند.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در یک سند ۹ صفحه‌ای در مورد صنعت ربات‌های انسان نما اهدافی که شامل نوآوری، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تامین ایمن اجزای اصلی که منجر به تولید انبوه چنین ربات‌هایی در چین می‌شود را تعیین کرد.

این وزارتخانه همچنین گفت ربات‌های انسان‌نما در مسیر تبدیل به نوع دیگری از «نوآوری تحول آفرین» هستند؛ مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و وسایل نقلیه با انرژی جدید. چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ بخش ربات‌های انسان نما را به “موتور جدید مهم رشد اقتصادی” تبدیل کند. تا آن زمان، یک سیستم زنجیره تامین صنعتی ایمن و قابل اعتماد شکل خواهد گرفت و یک محیط زیست صنعتی با رقابت بین‌المللی ساخته خواهد شد.

مقامات محلی در شهرهای بزرگ مانند پکن، شانگهای و شنجن نیز بر بخش ربات انسان نما در برنامه‌های توسعه اخیر خود تمرکز و تاکید کرده‌اند. پکن صندوق رباتیک ۱۰ میلیارد یوانی (۱٫۴ میلیارد دلار) در ماه ژانویه ۲۰۲۴ تاسیس کرد تا این شهر را به یکی از مراکز پیشرو در جهان برای صنعت ربات‌های انسان نما تبدیل کند.

هزینه‌های بالا و فقدان سناریوهای کاربردی مانع پیشرفت صنعتی و تجاری بخش ربات‌های انسان‌نما داخلی می‌شود. شرکت‌های ربات‌های انسان‌نما باید با شرکایی همکاری کنند که در محصولات خود برترین نوآوری‌ها را به کار می‌برند تا دامنه استفاده از چنین ربات‌هایی را گسترش دهند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6968

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.