• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

چین تا پایان امسال به اهداف انرژی تجدیدپذیر ۲۰۳۰ خود دست می‌یابد

  • کد خبر : 7402
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
چین تا پایان امسال به اهداف انرژی تجدیدپذیر ۲۰۳۰ خود دست می‌یابد
برابر پیش‌بینی‌های یک پژوهش دولتی، بخش انرژی خورشیدی و بادی چین امسال با سرعتی خیره‌کننده در حال رشد است و می‌تواند کشور را 6 سال زودتر از برنامه به اهداف تجدیدپذیر تعیین‌شده برای سال ۲۰۳۰ برساند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس گزارش جدیدی از مؤسسه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر چین (China Renewable Energy Engineering Institute – CREEI)، که مؤسسه‌ای پژوهشی تحت اداره انرژی ملی (National Energy Administration – NEA)  است، این کشور تا پایان سال ۲۰۲۴ مقدار ۷۰ گیگاوات به ظرفیت برق بادی و ۱۹۰ گیگاوات به ظرفیت برق خورشیدی خود خواهد افزود.

بنا به آمار منتشر‌شده توسط NEA برای سال ۲۰۲۳، چین در این سال ۲۱۷ گیگاوات به ظرفیت برق خورشیدی و ۷۶ گیگاوات به ظرفیت برق بادی خود اضافه کرده است که مجموع ظرفیت این کشور را تا پایان سال گذشته به ۱،۰۵۰ گیگاوات رسانده است.

در صورت اضافه‌شدن ظرفیت جدید برآوردی، ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی نصب‌شده در چین تا پایان امسال به ۱،۳۱۰ گیگاوات خواهد رسید که ۶ سال زودتر از برنامه از هدف ۱،۲۰۰ گیگاواتی تعیین‌شده برای سال ۲۰۳۰ گذر خواهد کرد.

بنا به گزارش CREEI، «بهبود خودکفایی در انرژی مستلزم توسعه‌ بیشتر و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.»

کشور چین، که بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و بزرگترین توسعه‌دهنده انرژی‌های تجدیدپذیر جهان است، با افزودن عدد بی‌سابقه ۳۰۱ گیگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی، بادی، و آبی، معادل ۶۰ درصد از کل افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهان را در سال گذشته به‌ خود اختصاص داد.

با این حال، سرعت برق‌آسای گسترش بخش مولتی‌میلیارد دلاری انرژی‌های تجدیدپذیر—به‌خصوص در صنعت سلول‌های خورشیدی—نگرانی‌هایی را در خصوص ظرفیت بیش از اندازه به‌وجود آورده است، چرا که میان عرضه‌ای که به‌سرعت در حال افزایش است و تقاضایی که با سرعت بسیار کمتری رشد می‌کند تناسبی وجود ندارد. ماه گذشته، یکی از مدیران پیشرو این بخش از پکن خواست که به این موضوع ورود کند.

به‌گفته CREEI، بخش برق بادی چین با «سرعت نسبتاً زیاد» به رشد خود ادامه خواهد داد، در حالی که ظرفیت برق خورشیدی با «بالاترین سرعت» گسترش می‌یابد.

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط NEA، تا پایان ماه می، چین ظرفیتی بالغ بر ۶۹۰ گیگاوات برق خورشیدی و ۴۶۰ گیگاوات برق بادی داشته است که چیزی در حدود ۳۸ درصد از کل ظرفیت تولید برق این کشور است.

به‌گفته CREEI، کشور چین برای تحقق این هدف که تا سال ۲۰۶۰—همان سالی که درصدد است به انتشار دی‌اکسید‌کربن صفر برسد—۸۰ درصد از ترکیب انرژی خود را از انرژی‌های غیرفسیلی تأمین کند، باید پایداری و قابلیت اتکاء تأمین برق تجدید‌پذیر خود را بهبود و شبکه‌های برق خود را برای افزایش مصرف انرژی تجدیدپذیر ارتقاء دهد.

تحلیل‌گران معتقدند که این مسئله فرصت‌های عظیمی پیش روی بخش‌های ذخیره انرژی و تجهیزات شبکه‌ برق قرار می‌دهد.

ظرفیت ذخیره انرژی چین در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ بر پایه فناوری‌هایی چون باتری‌های لیتیوم‌یون سه برابر شده است و غول‌های فناوری مانند تسلا (Tesla) و کانتمپروری آمپرکس تکنولوژی (Contemporary Amperex Technology) همگی به فرصت‌های رشد این بخش گوشه‌چشمی دارند.

بر اساس گزارش‌های ماه گذشته سی‌تی (Citi) و دیاوا کپیتال (Daiwa Capital)، در حالی که شرکت‌های تأسیساتی دولتی برای تأمین تقاضای رو‌به‌رشد الکتریسیته هزینه بیشتری صرف می‌کنند و پکن به‌دنبال ادغام بهتر ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سیستم برق است، بخش تجهیزات شبکه برق نیز آماده شکوفایی می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7402

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.