به گزارش شینهوا، در این گزارش آمده است که تا ژوئن ۲۰۲۵، ضریب نفوذ اینترنت در چین به ۷۹.۷ درصد رسیده است که نسبت به دسامبر ۲۰۲۴، ۱.۱ درصد افزایش داشته است.
چین در طول دوره برنامه پنجساله چهاردهم (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) پیشرفت قابل توجهی در توسعه اینترنت داشته است. بهویژه، تلاشها برای فراگیرسازی دسترسی به اینترنت موجب شده تا گروههای کلیدی مانند سالمندان و ساکنان مناطق روستایی نیز از منافع این پیشرفت بهرهمند شوند.
تا ژوئن ۲۰۲۵، تعداد کاربران اینترنت در چین در گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر به ۱۶۱ میلیون نفر رسیده و تعداد کاربران روستایی نیز ۳۲۲ میلیون نفر گزارش شده است. ضریب نفوذ اینترنت در این دو گروه بهترتیب ۵۲ درصد و ۶۹.۲ درصد بوده است.
گزارش CNNIC همچنین تأکید میکند که توسعه مداوم اینترنت در چین نقش کلیدی در ترویج فرهنگ چینی در داخل و خارج از کشور ایفا کرده است. از جمله، صادرات فزاینده ادبیات آنلاین و بازیهای چینی و همافزایی روزافزون بین سریالهای اینترنتی پرمخاطب و مقاصد گردشگری مرتبط با آنها مورد اشاره قرار گرفته است.
برای مثال، در سال ۲۰۲۴، بازار خارجی ادبیات آنلاین چینی از ۵ میلیارد یوان (حدود ۷۰۰ میلیون دلار) فراتر رفت. این آثار اکنون به بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان صادر میشوند و بیش از ۳۵۰ میلیون خواننده خارجی دارند.
در این میان، ژاپن شاهد رشد ۱۸۰ درصدی تعداد خوانندگان ادبیات آنلاین چینی بوده و سریعترین بازار نوظهور این بخش محسوب میشود.
انجمن انتشارات صوتی-تصویری و دیجیتال چین، اظهار داشت که ادبیات آنلاین چینی بهعنوان یک شکل نوین از هنر فرهنگی تودهای ظهور و به توسعه نظام ارزشی متنوع در صنعت کمک کرده است. ترکیب این ادبیات با درامهای بسیار کوتاه (میکرو-دراما) در سال ۲۰۲۴ مسیرهای جدیدی برای تحول صنعت گشوده است.
علاوه بر خلق آثار هنری و ادبی آنلاین، این گزارش همچنین پیشرفت چشمگیر چین در زمینه توسعه هوش مصنوعی مولد (Generative AI) را برجسته میکند. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی مولد از نظر فناوری و کاربرد در تمامی ابعاد توسعه یافتهاند.
تا مارس ۲۰۲۵، مجموعاً ۳۴۶ خدمت هوش مصنوعی مولد در اداره فضای مجازی چین به ثبت رسیده است.
از منظر کاربرد، محصولات هوش مصنوعی داخلی چین به پیشرفتهای چشمگیری دست یافتهاند، به طوری که به مقیاس پارامترهایی در سطح صدها میلیارد رسیدهاند و قابلیتهای چندوجهی (چندحالتی) پیدا کردهاند. این فناوریها بهطور عمیق در حوزههایی مانند همکاریهای اداری، آموزش، طراحی صنعتی و تولید محتوا ادغام شدهاند و یک زیستبوم هوشمند کاربردی در چندین زمینه شکل دادهاند.
منبع: cas