• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
3

چین به دنبال صنایع پایه جدید برای جایگزینی بازار متزلزل املاک

  • کد خبر : 6414
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین به دنبال صنایع پایه جدید برای جایگزینی بازار متزلزل املاک
از آنجایی که بخش املاک چین در سایه بدهی‌ها و تعهدات انجام نشده، به محرک رشد کمتر قابل اعتمادی تبدیل می‌شود، پکن به دنبال تضمین‌های جایگزین برای ثبات اقتصادی و الگوهای قابل اعتماد توسعه است.

با این حال، تحلیلگران هشدار دادند که علیرغم تلاش‌های دولت برای ارتقای برخی صنایع به وضعیت استراتژیک، دومین اقتصاد بزرگ جهان بعید است در کوتاه مدت صنعت جایگزینی برای مسکن پیدا کند.

برخی از صنایع نوظهور مانند فناوری، انرژی‌های جدید، تولید پیشرفته و مهندسی بیولوژیکی، پتانسیل این را دارند که به عنوان ستون‌های اقتصادی جدید عمل کنند، اما در کنار هم نه به‌عنوان جایگزین‌های جداگانه.

املاک اولین بار در سال ۲۰۰۳توسط شورای دولت، کابینه چین، به عنوان “صنعت پایه” نامگذاری شد. بازار املاک در کنار بخش‌های مرتبط با مواد، ساخت‌وساز، دکوراسیون و لوازم خانگی، به بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی ملی در دهه ۲۰۱۰ کمک کرد.

کاهش املاک و مستغلات مدت کوتاهی پس از آن که توسعه‌دهندگان بزرگ از جمله Evergrande و Country Garden دچار بحران بدهی شدید شدند، افزایش یافت.

بر اساس گزارش بانک مرکزی چین، در پایان سه ماهه سوم، وام‌های معوق املاک با ۰٫۲ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۵۳٫۱۹ تریلیون یوان (۷٫۲۷ تریلیون دلار آمریکا) رسید.

داده‌های دولتی نشان داد ارزش افزوده صنعت املاک در سال ۲۰۲۰ ۷٫۵ تریلیون یوان یا ۷٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی بود. نسبت آن در سال ۲۰۲۱ به ۶٫۸ درصد و سپس در سال گذشته ۶٫۱ درصد کاهش یافت.

اقتصاد چین در دهه ۱۹۹۰ از طریق احیای صنایع چهار ستون قدیمی: ماشین آلات الکترونیکی، پتروشیمی، خودروسازی و ساخت و ساز رشد کرد. از آنجایی که صنعتی شدن تا حد زیادی تکمیل شده، اکنون نیاز به ایجاد صنایع پایه جدید وجود دارد. انتظار می‌رود دیجیتال، انرژی‌های جدید، تولید پیشرفته و مهندسی بیولوژیکی چهار حوزه‌ای باشند که می‌توانند از عنوان “صنایع پایه” استفاده کنند.

دیجیتال آینده هر اقتصاد در جهان است و همچنین می‌تواند از صنایع دیگر مانند انرژی‌های نو و بیوتکنولوژی حمایت کند. صنعت دیجیتال می‌تواند تقاضای مصرف اجتماعی را کشف و ایجاد کند، که به نوبه خود عرضه تولید را افزایش دهد.

دفتر سیاسی – یکی از رده‌های اصلی تصمیم گیری حزب کمونیست – در ماه ژوئیه گفت که اقتصاد دیجیتال باید با صنایع تولیدی پیشرفته و خدمات مدرن ادغام شود و هوش مصنوعی باید توسعه یابد.

این تلاش‌ها در حال حاضر به خوبی در حال انجام است. ارزش اقتصاد دیجیتال چین در سال گذشته به ۵۰٫۲ تریلیون یوان رسید که پس از ایالات متحده در رتبه دوم جهان قرار گرفت و ۴۱٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داد.

چهاردهمین برنامه پنج ساله این کشور، که مسیر توسعه را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ مشخص می‌کند، هدف افزایش ارزش افزوده صنایع دیجیتال اصلی چین از ۷٫۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ را تعیین کرده است.

بر اساس گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، در سال گذشته، ارزش افزوده صنایع نوظهور استراتژیک مانند فناوری اطلاعات نسل جدید، تجهیزات پیشرفته و خودروهای انرژی جدید بیش از ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد.

صنعت خودرو نیز اهمیت زیادی دارد زیرا چین به بزرگترین صادرکننده خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تبدیل شد.   ارزش افزوده صنعت خودروسازی در نه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۱٫۴ درصد افزایش یافت که ۷٫۴ واحد درصد بیشتر از ارزش افزوده همه صنایع با درآمد سالانه بالای ۲۰ میلیون یوان (۲٫۷۳ میلیون دلار آمریکا) در همان دوره است.

تا پایان سپتامبر، چین ۱۸٫۲ میلیون وسیله نقلیه با انرژی جدید در جاده‌ها داشت که با سهم ۶۰ درصدی از فروش جهانی خودروهای برقی، پیشرو انقلاب خودروی برقی است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6414

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.