• امروز : پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
7

چین به‌دنبال رفع نگرانی‌ها درباره سلامت عمومی و افزایش آزمایش‌ها بر محصولات تراریخته

  • کد خبر : 5939
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین به‌دنبال رفع نگرانی‌ها درباره سلامت عمومی و افزایش آزمایش‌ها بر محصولات تراریخته
همزمان با تبدیل شدن امنیت غذایی به یکی از اولویت‌های اصلی پکن، انجام آزمایشات بر سویا و ذرت تراریخته در بیست شهرستان از پنج استان دیگر چین، گسترش می‌یابد.

استان‌های هبی، جیلین، سیچوان، یون‌نان و منطقه خودمختار مغولستان داخلی در این طرح که از آزمایش مزارع سویا در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و در سال بعد، به مزارع مغولستان داخلی و یون‌نان گسترش یافت، مشارکت خواهند کرد.

همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و سایر تنش‌های بین‌المللی، نگرانی‌ها درباره تامین امنیت غذایی چین  به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده غذا در جهان را افزایش داده است.

وزارت کشاورزی و امور روستایی چین اعلام کرد امسال نیز در استان گانسو در شمال غربی این کشور، بذر تراریخته تولید خواهد کرد.

به گفته این وزارتخانه، فناوری تراریخته کشاورزی نقشی بی‌بدیل در افزایش بازده محصولات، کاهش تلفات ناشی از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، کاهش استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی و صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی کار داشته است. ذرت و سویا تراریخته، مقاومت بسیار بالایی در برابر آفات و علف‌کش‌های مرتعی از خود نشان داده‌اند‌ و بازده محصول بین ۵٫۶ تا ۱۱٫۶ درصد افزایش یافته است.

این وزارتخانه در بیانیه خود برای ترغیب مردم به رفع تردیدها در خصوص محصولات تراریخته، به نمونه‌های موفق زیادی اشاره کرده و شایعات دیرینه مبنی بر اینکه غذای تراریخته ممکن است باعث سرطان و ناباروری شود را مردود دانست.

در این بیانیه همچنین آمده است: “ایمنی، مبنا و پیش‌شرط صنعتی شدن گونه‌های اصلاح شده ژنتیکی است و محصولات غذایی تراریخته که برای ورود به بازار تایید شده‌اند، ایمن هستند.”

این وزارتخانه متعهد شد نظارت قانونی بر صنعت تراریخته را افزایش دهد تا از ایمنی مواد غذایی و نظم صنعتی محافظت کرده و در عین حال، طرح‌های آزمایشی را نیز ترویج کند.

ژو ژن، پژوهشگر مؤسسه ژنتیک و زیست‌شناسی توسعه‌ای آکادمی علوم چین، می‌گوید: «فکر می‌کنم چین باید خیلی پیش‌تر از اینها در زمینه اطلاعات نادرستی که درباره غذاهای تراریخته در میان مردم وجود دارد، فعالیت می‌کرد و مقاومت عمومی، دلیل اصلی چین برای ترویج محصولات تراریخته بوده است». «از مدت‌ها پیش شنیده بودیم که چین قصد دارد سویا و ذرت تراریخته را ترویج کند. »

ژو اضافه کرد وابستگی به واردات ذرت و سویا باعث شده است تا چین به فناوری تراریخته که در مقایسه با آفت‌کش‌ها زیان کمتری دارد، گرایش پیدا کند. «در آینده، ممکن است شاهد استفاده چین از فناوری تراریخته در سبزیجات، میوه‌ها و گونه‌های جدید بیشتری باشیم.»

پکن در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا خودکفایی این کشور در زمینه تولید سویا و ذرت را افزایش دهد تا ریسک قرار گرفتن در «تنگناها» از جمله تنگناهای ناشی از جنگ‌های تجاری را کاهش دهد.

بنا به اعلام وزارت کشاورزی، چین که بیش از ۶۰ درصد تجارت جهانی سویا را در اختیار دارد، خودکفایی خود را از ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۸٫۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش داده و متعهد شده است که در ۱۰ سال آینده این عدد را به ۳۰٫۷ درصد برساند.

به گفته اداره کل گمرک، واردات سویا از دو واردکننده اصلی یعنی ایالات متحده و برزیل، در سال گذشته به ترتیب ۱۰ و ۶ درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش تحقیقاتی موسسه مالی تیانفنگ در ماه نوامبر، فناوری تراریخته بر اساس میزان کمبود ذرت و سویا در کشور و تقاضا برای آن، رواج بیشتری خواهد یافت. بر اساس این گزارش، فناوری تراریخته می‌تواند به چین کمک کند تا تولید ذرت را بین ۷ تا ۱۷ درصد افزایش داده و مصرف آفت‌کش ها را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

با توجه به فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا برای ذرت و سویا  و در نتیجه، وابستگی بیشتر به بازارهای خارجی، پذیرش و استفاده از این فناوری برای چین منافع قابل توجهی در بر خواهد داشت.

در راستای محافظت از خودکفایی کشور در زمینه منابع بذر، پکن در سال ۲۰۲۱ برنامه احیای بذر و همچنین، طرح سه‌ساله برآورد منابع ژرم‌پلاسمای کشاورزی را در سراسر کشور اجرا کرد.

در همان سال، وزارت کشاورزی برنامه‌ افزایش نرخ خودکفایی در زمینه منابع اصلی پرورش دام و طیور به بیش از ۷۵ درصد (در مقایسه با هدف قبلی ۷۰ درصدی سال ۲۰۲۵ ) را اعلام کرد. در همین راستا، این وزارتخانه مجوز صادرات نوعی مرغ پر سفید را تایید کرد و این مرغ ، برای اولین بار در ماه ژوئن صادر شد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5939

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.