• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

چین انتشار آمار تولید انرژی خورشیدی را متوقف کرده است

  • کد خبر : 7574
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
چین انتشار آمار تولید انرژی خورشیدی را متوقف کرده است
به دنبال توسعه سریع بخش انرژی‌های تجدیدپذیر چین و مواجه شدن با محدودیت‌های شبکه برق، به نظر می‌رسد پکن انتشار داده‌هایی که نشان می‌دهند چه میزان از انرژی تولید شده در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی هدر می‌رود را متوقف کرده است.

به گزارش بلومبرگ، اداره ملی انرژی چین معمولا هر ماه گزارشی منتشر می‌کند که در بخشی از آن به میزان بهره‌برداری از هر منبع انرژی اشاره می‌شود. در بخش عمده‌ای از سال جاری این گزارشات حاکی از افزایش میزان بهره‌برداری از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌های حرارتی زغال سنگ سوز و در مقابل کاهش بهره‌برداری از پنل‌های خورشیدی بودند، چون برخی اوقات تولید برق در شبکه بیش از حد زیاد می‌شد و لازم بود که در ساعات اوج تولید، پنل‌های خورشیدی خاموش شوند.

اما در آخرین گزارش که مربوط به دوره منتهی به ماه می است، فقط میانگین بهره‌برداری از تمام منابع انرژی ذکر شده بود و NEA به سوالات خبرگزاری‌ها در این مورد پاسخی نداد.

پیش از این هم انتشار برخی آمارهایی که مشکلات اقتصادی چین را آشکار می‌کنند، بی سر و صدا متوقف شده بود. اما وقتی صحبت از انرژی پاک می‌شود پکن معمولا چیزی برای پنهان کردن ندارد. چین در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان پیشتاز بوده و با ایجاد زنجیره‌های تامین پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی، قیمت فناوری‌های کلیدی مربوط به گذار انرژی را در سطح جهانی پایین آورده است.

ولی با توجه به این که موفقیت صنایع مذکور باعث درگیری‌شان در مناقشات تجاری بین‌المللی شده، رهبران چین برای محافظت از آنها وارد عمل شده‌اند. یکی از اقدامات حمایتی دولت افزایش تقاضا برای توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی بوده است، حتی بعد از آن که با شکسته شدن رکورد نصب این نوع تجهیزات در سال گذشته، شبکه‌های برق در مناطق خاصی از چین با مازاد تولید در ساعات اوج (در طول روز) مواجه شدند.

داده‌هایی که NEA برای ماه‌های ابتدایی سال جاری منتشر کرده حاکی از همین مشکلات است. میانگین تولید برق پنل‌های خورشیدی در چهار ماهه اول امسال حدود ۳۷۳ ساعت بوده که یک دهم کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۳ است و نشان می‌دهد که افزایش بیش از حد بار در شبکه باعث می‌شود برخی از پنل‌ها در ساعات اوج تولید به‌ناچار از مدار خارج شوند که این فرایند را کاهش عمدی تولید (curtailment) می‌نامند.

دوره قبلی رونق پنل‌های خورشیدی در اواسط دهه ۲۰۱۰ (که به شدت دوره فعلی هم نبود) منجر به روند صعودی کاهش عمدی تولید شد و در نتیجه دولت محدودیت‌هایی برای احداث مراکز فتوولتائیک جدید اعمال کرد که از سال ۲۰۱۷ به بعد موجب رکود این بخش گردید.

حالا دولت که سعی دارد نگرانی‌ها درباره تکرار این اتفاقات را برطرف کند، قول داده است که حمایت مستمری از پروژه‌های خانگی (نصب پنل‌ها روی پشت بام) و پروژه‌های بزرگ‌مقیاس داشته باشد و همچنین برای افزایش خطوط انتقال برق و مراکز ذخیره‌سازی انرژی اقدام نماید.

در پایان ماه می مقامات چینی محدودیت کاهش عمدی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش دادند که باعث کاهش بیشتر میزان بهره‌برداری از ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌شود.

تحلیل‌گران انتظار دارند که تغییر این قانون منجر به افزایش ظرفیت نصب شده تولید انرژی‌های تجدیدپذیر شود، اما نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با ظرفیت کمتری فعالیت کنند.

پیشتر فیچ ریتینگز نیز گزارش داده بود که چین شش سال زودتر از ۲۰۳۰ به ظرفیت هدف‌گذاری شده ۲/۱ تراواتی انرژی بادی و خورشیدی می‌رسد، ولی این مساله می‌تواند چالش‌هایی برای بهره‌برداری از این انرژی و توانایی شبکه برای تامین برق پایدار به وجود آورد.

در گزارش فیچ آمده بود که توسعه شبکه برق زمان می‌برد و ظرفیت ذخیره‌سازی هم در مقایسه با ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر چندان زیاد نیست؛ و بنابراین انرژی حرارتی در دوره گذار نقش مهمی در حفظ ثبات بخش برق چین ایفا خواهد کرد.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7574

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.