• امروز : یکشنبه - ۲۴ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 13 April - 2025
2

چگونه دولت چین در حال افزایش ربات‌های انسان‌نما است

  • کد خبر : 9663
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
چگونه دولت چین در حال افزایش ربات‌های انسان‌نما است
102 ربات انسان‌نما از 10 شرکت مختلف در مرکز وسیع 4 هزار متر مربعی در حومه شانگهای گرد هم آمدند و در کارهای ضروری مانند راه رفتن، مرتب کردن تخت خواب، شستن ظروف، پیچاندن پیچ و مهره‌ها و حتی جوشکاری آموزش دیدند و این رویداد نشان داد که چین چگونه در مسیر ربات‌های بدون انسان و آینده انسان قرار دارد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این «مدرسه ربات» بی‌سابقه، که به‌طور مشترک توسط مقامات ملی و محلی ساخته شده است، فقط برای آموزش کارهای روزمره به ربات‌ها نیست، بلکه تصویری از جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تر چین است.

بر اساس دستورالعمل‌های بلندمدت ارائه شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، انتظار می‌رود ربات‌های انسان‌نما به نوآوری پیشگامانه بعدی تبدیل شوند، به دنبال رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و وسایل نقلیه با انرژی جدید، تولیدات انسانی و سبک زندگی را عمیقاً متحول کنند و در عین حال چشم‌انداز صنعتی جهانی را تغییر دهند.

تأکید دولت چین به رباتیک انسان‌نما نشان‌دهنده یک حرکت استراتژیک برای تسلط بر فناوری‌های نوظهور و پیشی گرفتن از ایالات‌متحده در رقابت برای برتری نوآوری در میان نبردی پرمخاطره برای تسلط تکنولوژیک جهانی است.

با کاهش جمعیت چین، پیشرفت‌های رباتیک نیز می‌تواند به حفظ اقتصاد در برابر چالش‌های جمعیتی و کارگری در آینده کمک کند.

اقدام پیشگامانه شانگهای – نتیجه تلاش مشترک بین دولت‌های محلی، شرکت‌های علمی و شرکت‌هایی که در نهایت می‌توانند این ربات‌های انسان‌نما را به کار گیرند – با هدف تسریع آموزش و توسعه این ربات‌ها و در عین حال جمع‌آوری داده‌ها و ترویج تجاری‌سازی آن‌ها است.

همان‌طور که فناوری پیشرفت می‌کند و کاربردها به سرعت در حال گسترش هستند، ربات‌های انسان‌نما قرار است به محرک اصلی رشد اقتصادی تبدیل شوند.

از آنجایی که صنعت شامل رباتیک انسان‌نما و پیشرفت‌های مرتبط با آن در آستانه رشد انفجاری قرار دارد، «مدرسه رباتیک» شانگهای مظهر یک مدل نوآوری متمایز تحت رهبری دولت چین است و این اقدام در بحبوحه یک استراتژی گسترده‌تر برای گذار به سمت یک اقتصاد مبتنی بر فناوری پیشرفته و نوآوری و همچنین تضمین جایگاهی به عنوان یک رهبر در صنایع نسل بعدی است.

ربات‌های انسان‌نما در تقاطع هوش مصنوعی، تولید پیشرفته و هوش تجسم یافته قرار دارند – زمینه‌هایی که برای آرزوی چین برای برتری تکنولوژیکی جهانی بسیار مهم است.

این بخش به عنوان یک مشوق کلیدی برای رشد آینده در میان فشارهای تکنولوژیکی که قرار است سنگ بنای قدرت اقتصادی چین در قرن بیست و یکم باشد، شناسایی شده است.

دستورالعمل‌های MIIT در سال ۲۰۲۳ اهداف بلندپروازانه‌ای را ترسیم می‌کنند؛ چین تا سال جاری یک سیستم نوآوری قوی برای ربات‌های انسان‌نما ایجاد کرده، به تولید انبوه برسد و این ماشین‌ها را در تولید و خدمات عمومی ادغام کند.

به رسمیت شناختن و حمایت دولت مرکزی از رباتیک انسان‌نما، دولت‌های محلی در سراسر چین را به سرعت بخشیدن به تلاش‌های خود سوق می‌دهد و شهرهای بزرگ با امیدهای بلندپروازانه برای تبدیل‌شدن به قطب‌های انسان‌نما برای صدور سیاست‌هایی رقابت می‌کنند.

در مدت کوتاهی که این صنعت در سال ۲۰۲۲ شروع به رشد کرد، حداقل هشت مرکز نوآوری ربات انسان‌نمای محلی یا ملی در سراسر چین راه‌اندازی شده است و حتی از بسیاری از شرکت‌ها در این بخش پیشی گرفته است.

در طول نشست‌های سیاسی در سطح محلی، رباتیک انسان‌نما به عنوان یک موضوع اصلی مطرح شده است و نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌های منطقه‌ای برای حمایت از این بخش بلندپروازانه‌تر می‌شوند.

مرکز توسعه صنعت اطلاعات چین انتظار دارد صنعت ربات‌های انسان‌نما در این کشور به سرعت در سال جاری گسترش یابد و با کمک راهنمایی‌های دولت و رشد سرمایه محور، پیش‌بینی می‌شود حجم این صنعت تا سال ۲۰۲۶ از ۲۰ میلیارد یوان (۲٫۷۶ میلیارد دلار) فراتر رود.

ربات‌های انسان‌نما دارای ظرفیت بسیار زیادی هستند و پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی آن در بلندمدت به تریلیون‌ها دلار برسد. از آنجایی که فناوری پیشرفت می‌کند و برنامه‌های کاربردی به سرعت در حال گسترش هستند، ربات‌های انسان‌نما قرار است به محرک اصلی رشد اقتصادی تبدیل شوند.

بر اساس داده‌های موجود، ارزش بازار ربات‌های انسان‌نما در چین تقریباً دو برابر می‌شود و از ۲٫۷۶ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۴ به ۵٫۳ میلیارد یوان در سال جاری می‌رسد و سپس تا سال ۲۰۲۹ به ۷۵ میلیارد یوان افزایش می‌یابد و تقریباً یک سوم بازار جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی صنعت ربات Gaogong واقع در شنجن، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵، برنامه‌های کاربردی تجاری بر بازار ربات‌های انسان‌نمای چین از نظر درآمد تسلط پیدا کنند و پیش‌بینی می‌شود که ۷۵۵ هزار دستگاه ۷۵٫۵ میلیارد یوان تولید کند و در عین حال منعکس‌کننده پذیرش اولیه در بخش‌هایی مانند تولید لجستیک باشد.

برای تشویق توسعه صنعت در کوتاه مدت، چین از طریق یارانه‌ها، مشوق‌های مالیاتی، همکاری‌های تحقیقاتی دولتی و خصوصی و تسهیل توسعه خوشه‌های صنعتی، حمایت قابل توجهی از دولت را به صنعت ربات‌های انسان‌نما هدایت می‌کند.

از آنجایی که رویکرد بازار محور آمریکا با تولد پیشروهایی مانند تسلا پیشتاز است، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که مراکز نوآوری ربات انسان‌نما با بودجه دولت چین در مراحل اولیه توسعه این صنعت، مزیتی را ارائه می‌دهند.

مقایسه رویکردهای توسعه بین چین و ایالات‌متحده لزوماً ممکن است در مورد اینکه کدام برتر است، نباشد.

مدل مشارکتی چین می‌تواند چالش‌های رایج مربوط به جمع‌آوری داده‌ها، آموزش و قدرت محاسباتی را در مراحل اولیه برطرف کند و پیشرفت‌ها در صنعتی ربات‌های انسان‌نما را تسریع بخشد.

ماهیت این مراکز نوآوری تحت حمایت دولت چین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بهتر ادغام و منابع را بدون رقابت مستقیم با سایر شرکت‌های ربات انسان‌نما جمع‌آوری کنند، که باعث می‌شود ساخت زیرساخت‌ها و اجرای مکانیسم‌های اشتراک‌گذاری آسان‌تر شود.

با این وجود، برخی چالش‌ها می‌تواند ناشی از رقابت منطقه‌ای، کاهش مراکز نوآوری و نیاز به انطباق با بازار باشد.

زمانی که منابع یک شرکت برای حمایت از یک پروژه کافی نباشد – مانند ساخت کارخانه داده یا ایجاد محیطی برای جمع‌آوری داده‌ها – دولت می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و با ایجاد منبع باز داده‌ها برای شرکت‌های انسان‌نما-رباتیک، به ایجاد یک اکوسیستم کمک می‌کند.

با این حال در مناطقی که مشاغل عادی می‌توانند فعالیت کنند، راهنمایی‌های دولت می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا از بازار جدا می‌شود و اگر کارساز نباشد، اساساً سرمایه‌گذاری به هدر می‌رود.

چین سنت طولانی – و گاهی بحث‌برانگیز – در استفاده از سیستم ملی خود برای تقویت صنایع نوظهور دارد. این رویکرد یک بخش خودروهای الکتریکی پیشرو در جهان و همچنین بخش‌های عظیم پنل های خورشیدی و ۵G را ایجاد کرد و شرکت‌های برقی مانند بی‌وای‌دی و نیو از یارانه‌های دولتی در قالب کمک‌های مالی تحقیق و توسعه بهره‌مند شدند.

اما صنایع برق و انرژی جدید چین نیز مملو از ظرفیت مازاد شده که جنگ قیمت، کاهش سود و تنش ژئوپلیتیکی با شرکای تجاری را به دنبال داشته است.

و اکنون، یارانه‌های محاسباتی تحت حمایت دولت در بخش انسان‌نما-رباتیک نقشی اساسی در کمک به موفقیت شرکت‌های متمرکز بر هوش مصنوعی ایفا می‌کند و باید دید این رویکرد چه تأثیری بر صنعت گسترده‌تر در سال‌های آینده خواهد داشت.

در همین حال، تعدادی از دولت‌های محلی سیاست‌های اقتصادی خود را برای حمایت از صنعت انسان‌نما-رباتیک هماهنگ می‌کنند. پکن بر کاهش هزینه‌ها و تسریع تجاری‌سازی با تمرکز بر قطعات مهم ربات و محصولات کل بدن تمرکز کرده است. همچنین قصد دارد در ماه آوریل میزبان اولین نیمه ماراتن ربات انسان‌نما در کنار نیمه ماراتن Yizhuang در پکن باشد. انتظار می‌رود نمایندگان رباتیک بیش از ۲۰ شرکت ربات انسان‌نما در این رویداد به رقابت بپردازند.

شانگهای که به دنبال تبدیل‌شدن به یک رهبر جهانی در نوآوری رباتیک است و اهداف روشنی را برای سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است تا ۱۰ برند رباتیک سطح بالا، ۱۰۰ سناریوی کاربردی معیار و صنعت رباتیک تریلیون یوانی خود را تقویت کند.

در همین حال، استان ژجیانگ به عنوان کانونی برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و رباتیک انسان‌نما ظاهر شده است. مقامات محلی در حال رقابت برای قرار دادن این استان در خط مقدم جاه طلبی‌های فناوری چین هستند. مرکز استان هانگژو، به ویژه، موجی در دنیای هوش مصنوعی ایجاد کرده است، زیرا دیپ‌سیک آن در هفته‌های اخیر با یک مدل زبان بزرگ کم‌هزینه و با کارایی بالا، دنیای فناوری را شگفت‌زده کرده است.

ژجیانگ انتظار دارد تا سال ۲۰۲۷ شاهد تولید سالانه ۲۰هزار ربات انسان‌نما باشد و اقتصاد محلی به ارزش ۲۰ میلیارد یوان درآمد مستقیم از صنعت اصلی و ۵۰ میلیارد یوان از بخش‌های مرتبط تقویت شود.

به طور مشابه، استان جیانگ سو هدفی را برای سال ۲۰۲۷ تعیین کرده است که انتظار می‌رود پیشرفت‌هایی در فناوری‌های کلیدی مانند “مغز، مخچه و اندام” ربات‌های انسان‌نما صورت گیرد. این استان می‌خواهد مجموعه‌ای غنی از سناریوهای کاربردی ایجاد کند، در حالی که هدف آن ایجاد یک هاب در سطح ملی برای توسعه صنعتی است. سال ۲۰۲۴، دولت جیانگ سو  یک میلیارد یوان برای راه‌اندازی پارک صنعتی ربات هوشمند تجسم یافته UBTech و پروژه مرکزی هوشمند UBTech در تلاش برای ساخت اولین مرکز تحقیق و توسعه و تولید ربات‌های انسان‌نما در شهر سرمایه‌گذاری کرد.

استان‌های دیگری مانند شاندونگ و آنخویی نیز اقدامات حمایتی را برای توسعه صنایع انسان‌نما-رباتیک انجام داده‌اند، به این امید که جایگاه‌هایی در بازار رو به رشد ایجاد کنند.

شهر جنوبی گانژو، استان جیانگشی، که به خاطر منابع فراوان خاکی کمیاب – یکی از اجزای کلیدی در موتورهای الکتریکی – معروف است، با شرکت سهام خصوصی Huangpujiang Capital مستقر در شانگهای برای راه‌اندازی صندوق صنعت هوشمند رباتیک شریک شده است.

این صندوق، اولین صندوق اختصاص یافته استان به بخش رباتیک، با اندازه کلی ۱ میلیارد یوان است که زیربنای برنامه‌های بلندپروازانه شهر مرکزی برای ایجاد یک خوشه صنعتی رباتیک هوشمند است.

این صندوق نشانه‌ای از رویکرد استراتژیک چین به توسعه صنعتی با استفاده از شرکت‌های لنگر برای ایجاد اکوسیستم‌های کامل در بخش‌های نوظهور است.

مراکز نوآوری و اقدامات محلی بیشتری ممکن است ظهور کنند، اما در واقعیت، بسیاری از آن‌ها کاملاً مشابه هستند. همچنین شکاف قابل توجهی بین شهرها وجود دارد. سرمایه ثبت شده از چند میلیون تا ده‌ها میلیون یا حتی میلیارد متغیر است که باعث ایجاد نابرابری می‌شود.با گذشت زمان، این شکاف‌ها تنها بیشتر خواهند شد.

به عنوان مثال پکن و شانگهای را در نظر بگیرید. این شهرها چه سرعت توسعه مراکز استارت‌آپ، چه تأثیر خارجی یا حمایت مالی که دارند، به وضوح از بسیاری جهات جلوتر هستند. برخی از مراکز فقط برای نمایش هستند، اما برخی دیگر با سرمایه‌گذاری واقعی و محکم پشتیبانی می‌شوند.

در آینده، این امید وجود دارد که همه مراکز نوآوری از طریق همکاری با دو پلتفرم ملی در پکن و شانگهای به هم پیوند داده شوند و هر مرکز با اکوسیستم محلی خود متصل شود.

کارآفرینی در قلب هر صنعت پیشرفته نهفته است و یک سیستم پشتیبانی قوی برای پرورش آن ضروری است. برای این منظور، کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که چشم‌انداز کارآفرینی خود چین هنوز با چالش‌هایی مواجه است.

دولت چین خواستار «سرمایه صبور» بیشتر – وجوهی که بیشتر بر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت متمرکز شده‌اند، با تحمل ریسک بالاتر – برای هدایت نوآوری‌های فناوری است.

شنجن، مرکز فناوری جنوبی چین، همچنین «سرمایه جسورانه» را مطرح کرده است – یک ابتکار جدید برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت پروژه‌های مرحله اولیه، با ریسک بالاتر و متمرکز بر فناوری.

اما  از دیدگاه سرمایه‌گذار، سؤال واقعی این است که چگونه می‌توانند بازدهی سرمایه صبور را تضمین کنند. به عنوان مثال، اگر در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنید و پنج سال به آن پایبند باشید، دولت چه نوع پاداشی ارائه می‌دهد؟ اگر ۱۰ سال سرمایه‌گذاری بمانید، دولت چقدر بیشتر به شما خسارت می‌دهد؟ این مشوق‌ها می‌تواند به تضمین تعهد آن‌ها کمک کند.

هنوز فضای قابل‌توجهی برای بهبود عملی حمایت‌ها و سیاست‌ها و تشویق واقعی سرمایه‌گذاران برای انجام چنین تعهدات بلندمدتی وجود دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9663

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.