• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
4

چرا پوتین از دانشگاه چینی که تحت تحریم‌های آمریکاست بازدید کرد؟

  • کد خبر : 7403
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
چرا پوتین از دانشگاه چینی که تحت تحریم‌های آمریکاست بازدید کرد؟
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر اخیر خود به چین، از موسسه فناوری هاربین (HIT) بازدید کرد که نه تنها یک همکار نزدیک با روسیه است، بلکه یک بازیگر مهم در بخش فناوری دفاع ملی چین نیز محسوب می‌شود.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در این بازدید، پوتین دست رباتیکی که توسط HIT ساخته شده بود را فشرد و بارها از نقاط قوت این دانشگاه در پرورش استعداد و تحقیقات آکادمیک تمجید کرد.

هاربین یکی از «هفت پسر دفاع ملی» است؛ گروهی از دانشگاه‌ها که مستقیماً زیر نظر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات هستند و در مهندسی نظامی، هوافضا، مهندسی دریایی و جنگ اطلاعات تخصص دارند. در این میان، هاربین بالاترین رتبه را دارد که بیشترین بودجه تحقیقاتی را دریافت می‌کند.

این دانشگاه‌ها به طور سنتی در سطح پایینی قرار داشته‌اند، اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده، شهرت یافته‌اند. برخی حتی به شوخی از فهرست تحریم‌ها به عنوان «نوار افتخار» یاد می‌کنند و نشان می‌دهند که تحریم شدن نشان‌دهنده به رسمیت شناختن قدرت تحقیقاتی آن‌ها توسط آمریکا است.

اعلامیه ۱۰۰۴۳ که در ۲۹ مه ۲۰۲۰ صادر و توسط رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده، دونالد ترامپ امضا شد، این مراکز را به عنوان «ادغام نظامی-مدنی» تعریف می‌کند؛ به عبارت دیگر، آن‌ها به دلیل نقش مهمی که در ساخت دفاع ملی چین دارند، تحریم شده‌اند.

هاربین یکی از اولین دسته از مؤسساتی بود که به «پروژه ۹۸۵» چین که هدف آن توسعه دانشگاه‌های در سطح جهانی بود، پیوست. این مرکز برای اولین بار در چین مدرسه فضانوردی را تأسیس کرد و همچنان در پروازهای فضایی خدمه و رباتیک پیشرو بوده است. موسسه فناوری پکن به دلیل رشته‌های تسلیحاتی خود شناخته شده است در حالی که دانشگاه بی هانگ در هوافضا شهرت دارد.

تحریم‌ها، دریافت ویزای تحصیلی آمریکا را برای فارغ‌التحصیلان و محققان این مؤسسات دشوار کرده و توانایی آن‌ها را برای خرید تجهیزات و نرم‌افزارهای آزمایشگاهی از آمریکا با مشکل مواجه کرده است. علاوه بر این، برخی از شرکت‌های آمریکایی، مانند Microsoft Research Asia، جذب فارغ‌التحصیلان این مدارس را متوقف کرده‌اند.

با وجود تحریم‌ها، بودجه هفت پسر دفاع ملی به سرعت در حال افزایش است. بودجه هاربین از ۱۰٫۸ میلیارد یوان (۱٫۴۹ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۱ به ۱۹٫۴۶ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۴ رسید که بالاترین میزان در بین هفت دانشگاه است. به نظر می‌رسد هاربین تحت تحریم‌ها در حال پیشرفت است.

در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۴ دانشگاه از ۹۸۵ دانشگاه چین با کاهش بودجه مواجه شدند، به طوری که دانشگاه شینهوا، ۲٫۵ میلیارد یوان کمتر از سال قبل دریافت کرد. در مقابل، بودجه هاربین حدود ۲٫۷ میلیارد یوان افزایش یافت که بزرگ‌ترین رشد در بین ۹۸۵ دانشگاه است. نرخ رشد بودجه سالانه هاربین در پنج سال گذشته ۲۱.۷ درصد بوده است که سریع‌ترین نرخ در بین ۹۸۵ دانشگاه در چین است.

تصمیم پوتین برای بازدید از هاربین ممکن است به روابط تاریخی بین این دانشگاه و روسیه نیز مرتبط باشد. این مرکز که در سال ۱۹۲۰ به عنوان مدرسه صنعتی چین-روسی هاربین تأسیس شد، در اصل به زبان روسی تدریس و از مدل آموزشی روسی پیروی می‌کرد. پس از جنگ جهانی دوم به طور مشترک توسط چین و اتحاد جماهیر شوروی اداره می‌شد. پس از تأسیس جمهوری خلق چین، دولت چین در سال ۱۹۵۰ مسئولیت اداره آن را بر عهده گرفت و به استانداردهای آموزش فنی شوروی ادامه داد.

پوتین در سخنرانی خود به سابقه همکاری بین هاربین و مؤسسات آموزشی روسیه اشاره کرد و گفت که مشتاقانه منتظر همکاری‌های آینده در زمینه آموزش و اقتصاد است. همکاری علمی و آموزشی اولویت اصلی در توسعه کلی روابط چین و روسیه و همکاری استراتژیک این دو است.

هاربین با مؤسسات علمی و آموزشی پیشرو روسیه، مانند آکادمی علوم روسیه و شعبه خاور دور، دانشگاه دولتی مسکو، مؤسسه هوانوردی مسکو، دانشگاه فدرال خاور دور و دانشگاه ملی اقیانوس آرام، همکاری‌های سازنده‌ای دارد.

به زودی، دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ یک مرکز آموزشی با هاربین ایجاد خواهد کرد که در آن بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی چینی و روسی دوره‌های علوم طبیعی را با هم مطالعه خواهند کرد و متخصصان سطح بالا مورد نیاز برای اقتصاد هر دو کشور را آموزش خواهند داد.

چین و روسیه نیز در حال انجام تحقیقات مشترک بر روی چندین پروژه علمی بزرگ هستند.

موسسه فناوری هاربین یک پایگاه استعدادیابی برای صنعت هسته‌ای چین است. فارغ‌التحصیلان هاربین فعالانه در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تیانوان و شودابائو [طراحی شده توسط روسیه] با همکاری شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه مشارکت می‌کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7403

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.