• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

چالش‌های پیش روی آمریکا در فضا و رقابت با چین

  • کد خبر : 7941
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
چالش‌های پیش روی آمریکا در فضا و رقابت با چین
در دهه‌های اخیر، رقابت بین قدرت‌های بزرگ جهانی در عرصه‌های مختلف، به ویژه در فضا، به شدت افزایش یافته است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، یکی از مهم‌ترین این رقابت‌ها بین آمریکا و چین است که به دنبال دستیابی به برتری در حوزه فضایی و فناوری‌های مرتبط با آن هستند. آمریکا، با توجه به تهدیدها امنیتی چین و روسیه، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ماهواره‌هایی با حسگرهای پیشرفته را برای ردیابی اهداف زمینی و هوایی به کار گیرد.

ژنرال مایکل گوتلاین (Michael Guetlein)، نایب رئیس عملیات فضایی در نیروی هوایی آمریکا، در کنفرانسی در ویرجینیا اعلام کرد که پنتاگون در نظر دارد این قابلیت‌ها تا اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی به کار گرفته شوند. وی با تأکید بر ضرورت تمرکز بر ردیابی اهداف متحرک زمینی و هوایی، عنوان کرد که ایالات متحده باید از ارتفاعات بالاتری عملیات خود را انجام دهد تا بتواند دیدگاه بهتری نسبت به میدان نبرد داشته باشد.

 حسگرهای پیشرفته برای ردیابی اهداف

حسگرهای ردیابی اهداف متحرک، یکی از ابزارهای کلیدی در رقابت‌های فضایی هستند. این حسگرها می‌توانند اجسام متحرک مانند کشتی‌های جنگی چین که وارد دریای چین جنوبی می‌شوند یا تانک‌های روسیه که در اوکراین حرکت می‌کنند را به‌طور هم‌زمان ردیابی کنند. توانایی تمایز بین اجسام متحرک و ثابت، داده‌های دقیق‌تری از موقعیت این اجسام ارائه می‌دهد و حتی می‌تواند مسیر آینده آن‌ها را پیش‌بینی کند.

در حال حاضر، نیروی هوایی آمریکا مسئولیت ماموریت‌های مبتنی بر فضا در حوزه ردیابی اهداف هوایی را بر عهده دارد، اما تجهیزات آن مانند هواپیماهای بوئینگ E-3 سنتری (Boeing E-3 Sentry) که قدیمی شده‌اند، نیاز به جایگزینی دارند. علاوه بر این، ماهواره‌های جاسوسی آمریکا تحت نظارت دفتر ملی شناسایی (National Reconnaissance Office) و آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی-فضایی (NGA) که اطلاعات تصویری و تحلیل‌های مربوط به آن را در اختیار کاربران دولتی آمریکا قرار می‌دهند، فعالیت می‌کنند.

تهدیدها چین و روسیه در فضا

گوتلاین همچنین به توانایی‌های فضایی چین و روسیه اشاره کرد و این کشورها را به عنوان چالش‌های مهم در عرصه جهانی معرفی کرد. به گفته وی، چین نزدیک به ۱۰۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد که حدود ۵۰۰ مورد از آن‌ها قابلیت ردیابی و هدف‌گیری نیروهای مشترک آمریکا و ائتلاف‌های آن را دارند. همچنین، این دو کشور توانایی‌های تهاجمی فضایی را به نمایش گذاشته‌اند که می‌توانند سامانه‌های فضایی آمریکا و متحدانش را در تمامی مدارها هدف قرار دهند.

ژنرال گوتلاین هشدار داد که اگر آمریکا نتواند با این تهدیدها مقابله کند، کشورهای رقیب کنترل فضا را به دست خواهند گرفت و این موضوع توانایی آن‌ها برای جنگ‌افروزی را افزایش خواهد داد. وی از افزایش بودجه نیروی فضایی آمریکا حمایت کرد و تأکید داشت که برای انجام مأموریت‌های این نیرو، بودجه آن باید دو یا سه برابر شود.

 بودجه نیروی فضایی آمریکا

با توجه به تهدیدها ناشی از چین و روسیه، نیروی فضایی آمریکا نیازمند افزایش منابع مالی است تا بتواند به طور کامل به ماموریت‌های خود بپردازد. در بودجه پنتاگون برای سال ۲۰۲۵ ، نیروی فضایی درخواست بودجه‌ای معادل ۲۹/۴ میلیارد دلار کرده است که حدود ۲۱۰ میلیون دلار کمتر از سال ۲۰۲۴ است. این کاهش بودجه در حالی رخ داده که بسیاری از مقامات آمریکا بر نیاز به افزایش منابع مالی برای مقابله با تهدیدها فضایی تاکید دارند.

گوتلاین با بیان اینکه ما در یکی از چالش‌برانگیزترین دوران از زمان جنگ سرد قرار داریم، تاکید کرد که رقابت قدرت‌های بزرگ به ویژه بین چین و روسیه دوباره با شدت زیاد آغاز شده است. وی از این رقابت به عنوان یک «چالش ضربتی» یاد کرد که تهدیدی برای استفاده آمریکا و متحدانش از فضا به شمار می‌رود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7941

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.