به گزارش گلوبال تایمز، از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۴، حجم تکمیل کشتیسازی چین ۵۵.۷ درصد از کل حجم جهانی را تشکیل داده است، به این معنا که بیش از نیمی از کشتیهای تحویلی در سطح جهان در سال ۲۰۲۴ در چین ساخته شدهاند. سفارشات جدید در صنعت کشتیسازی چین ۷۴.۱ درصد از حجم جهانی را شامل شده و سفارشات در دست ساخت نیز ۶۳.۱ درصد را به خود اختصاص دادهاند.
از نظر تناژ کشتیها، چین ۴۸.۱۸ میلیون تن سفارش کشتی را در سال ۲۰۲۴ تکمیل کرده که نسبت به سال گذشته ۱۳.۸ درصد افزایش داشته است. حجم سفارشات جدید به ۱۱۳.۰۵ میلیون تن رسیده که رشد سالانه ۵۸.۸ درصدی را نشان میدهد و سفارشات در دست ساخت به ۲۰۸.۷۲ میلیون تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۴۹.۷ درصد افزایش داشته است.
دادههای اداره کل گمرک چین نیز نشان میدهد که این کشور در سال ۲۰۲۴ مجموعاً ۵۸۰۴ فروند کشتی صادر کرده که نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش ۲۵.۱ درصدی داشته است. ارزش این صادرات به ۴۳.۳۸ میلیارد دلار رسیده که ۵۷.۳ درصد رشد سالانه را نشان میدهد.
صنعت کشتیسازی چین در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در فناوریهای اصلی ساخت کشتی داشته است. از کشتیهای سطح ۲۴۰۰۰ TEU گرفته تا کشتیهای حمل گاز طبیعی مایع (LNG) و کشتیهای تفریحی، چین اکنون قادر به ساخت تقریباً تمام انواع پیشرفته کشتیها است.
در سال ۲۰۲۴، چین در سفارشات جدید برای ۱۴ نوع از ۱۸ نوع اصلی کشتی در سطح جهانی از جمله کشتیهای چندمنظوره، ناوگان حمل خودرو و کشتیهای کانتینری رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
علاوه بر تغییر تمرکز از کمیت به کیفیت در صنعت کشتیسازی، چین در استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند سوختهای سبز دریایی و سیستمهای هوشمند برای بهرهبرداری کشتیها نیز در خط مقدم قرار دارد.
سهم سفارشات جدید چین برای کشتیهایی که از سوختهای سبز استفاده میکنند، از ۳۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷۸.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. برخی شرکتهای کشتیسازی نیز در زمینه سوختهای سبز مانند LNG، هیدروژن و آمونیاک ذخیرههای فناورانه ایجاد کردهاند تا در صورت لزوم سریعاً سفارش بگیرند.
کشتیها به عنوان محصولات نماینده بخش تولیدی محسوب میشوند، چرا که صنایع مختلفی همچون فولاد، ساخت ماشینآلات، الکترونیک و فناوری اطلاعات را در بر میگیرند و نشاندهنده تحول و ارتقای پیوسته بخش تولید چین هستند.
چین ساختار اصلی دومین کشتی تفریحی بزرگ ساخت داخل خود را با نام «آدورا فلورا سیتی» در شانگهای تکمیل کرده است. ساخت این کشتی کمتر از ۹ ماه به طول انجامیده که بیش از دو ماه سریعتر از نخستین کشتی، «آدورا مجیک سیتی» بوده و زمانبندی آن را با کشتیسازان پیشرو اروپایی همسطح کرده است.
منبع: globaltimes