• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
9

پرواز در ارتفاع کم، عرصه تازه تحول صنعتی-اقتصادی چین

  • کد خبر : 6830
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
پرواز در ارتفاع کم، عرصه تازه تحول صنعتی-اقتصادی چین
انتظار می‌رود اقتصاد روبه‌رشد پرواز در ارتفاع کم در چین (که به عنوان یک صنعت استراتژیک و بسیار مهم شناخته می‌شود)، در آینده نزدیک، شاهد رشد تصاعدی باشد.

سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی قابل توجه، سیاست‌های حمایت شدید و طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجاری شامل حمل و نقل مسافر، گردشگری و لجستیک از جمله دلایل این رشد شدید محسوب می‌شود.

کارشناسان با اشاره به پتانسیل گسترده بازار و چشم‌انداز توسعه درخشان این صنعت جدید، به تاثیر این بخش بر تقویت نوآوری صنعتی، تسریع رشد اقتصادی جدید و کاهش ترافیک شهری تاکید می‌کنند.

یکی از کارشناسان اظهار داشت: «تمرکز چین بر توسعه اقتصاد پرواز در ارتفاع کم، برای تقویت ارتقای صنعتی و تقویت محرک‌های جدید رشد اقتصادی و در عین حال کاهش ترافیک شهری بسیار مهم است. این بخش دارای پتانسیل بازار فوق‌العاده و چشم‌انداز توسعه بسیار امیدوارکننده‌ای است.»

با این حال، کارشناسان خواستار افزایش تلاش‌ها برای تقویت چارچوب نظارتی پیرامون عملکرد ایمن وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) و سایر فعالیت‌های مربوط به پرواز در ارتفاع کم و همچنین تسریع در توسعه زیرساخت‌های لازم مانند تأسیسات برخاست و فرود زمینی و سیستم‌های مدیریت هوا-فضا شده‌اند.

اگرچه اصطلاح «اقتصاد پرواز در ارتفاع کم» فاقد تعریف رسمی است اما به طور گسترده شامل استفاده از ارتفاع کمتر از سه هزار متر برای انجام فعالیت‌های هوایی مختلف می‌شود. اینها شامل مجموعه گسترده‌ای از عملیات است، از وسایل نقلیه هوایی سرنشین‌دار و بی‌سرنشین گرفته تا ساخت هواپیما و عملیات پرواز و خدمات یکپارچه.

اندازه بازار اقتصاد ارتفاع کم چین به حدود ۵۰۶ میلیارد یوان (۶۹٫۹ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که نسبت به سال قبل ۳۳٫۸ درصد رشد کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، این مقدار تا سال ۲۰۲۶ از ۱ تریلیون یوان فراتر می‌رود.

به ویژه، بخش «برخاست و فرود عمودی الکتریکی» (eVTOL سرواژه electric vertical takeoff and landing) در سال گذشته شاهد افزایش ۷۷٫۳ درصدی درآمد نسبت به سال قبل از آن بود و به ۹۸۰ میلیون یوان رسید. پیش‌بینی می‌شود کاربردهای تجاری این صنعت در سال ۲۰۲۴ در بخش مناظر هوایی و گردشگری، به طور قابل توجهی گسترش یابد. پیش‌بینی می‌شود بازار برخاست و فرود عمودی الکتریکی مسیر رشد سریع خود را در سال‌های آتی ادامه دهد و اندازه بازار تا سال ۲۰۲۶ به ۹٫۵ میلیارد یوان خواهد رسید که ناشی از صدور سریع گواهینامه‌های قابلیت پرواز است.

این eVTOLها که اغلب آنها به عنوان تاکسی هوایی فعالیت می‌کنند، برای کار به فرودگاه یا باند فرود متداول نیاز ندارند. آنها مانند هلیکوپترها به شکل عمودی برخاسته و سپس پرواز با بال ثابت را آغاز می‌کنند. این قابلیت یک راه حل مناسب برای ایجاد ترافیک و حمل‌ونقل هوایی و یک گزینه جذاب برای گشت‌وگذار در مناطق شلوغ شهری چین ارائه می‌دهد. امسال برای اولین بار، اقتصاد پرواز در ارتفاع کم به طور رسمی در گزارش کار دولت گنجانده شده است و بر نقش آن به عنوان یک مؤلفه مهم در تولید نیروهای مولد جدید و با کیفیت و خدمت به عنوان موتور جدید رشد اقتصادی تأکید شده است. در سراسر کشور، مناطق مختلف در سطح استانی، استراتژی‌هایی را در گزارش‌کار‌های خود به دولت در سال ۲۰۲۴ برای توسعه اقتصاد پرواز در ارتفاع کم و ایجاد خوشه‌های صنعتی مرتبط اعلام کرده‌اند.

ای‌هانگ (EHang Holdings Ltd)، یک شرکت چینی پیشگام در ابداع فناوری وسایل نقلیه هوایی خودمختار است که ثروت بسیاری را برای پیشبرد این صنعت نوپا هزینه‌ کرده و هم اکنون در حال خلق ابداع و ابتکارهای تازه برای تقویت استفاده تجاری از هواپیماهای eVTOL در بخش‌هایی مانند گشت‌وگذار هوایی و گردشگری است.

ای‌هانگ به تازگی اعلام کرد مجوز تولید هواپیمای مسافربری بدون خلبان EH216-S خود را از اداره هوانوردی غیرنظامی چین (CAAC سرواژه Civil Aviation Administration of China) دریافت کرده است. این مجوز، اولین مجوز در سطح جهان در صنعت eVTOL است و نشان دهنده گامی مهم در تولید انبوه و فعالیت‌های تجاری هواپیماهای eVTOL است.

هو هوآژی (Hu Huazhi) بنیانگذار، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل ای‌هانگ می‌گوید: «دریافت مجوز تولید مدل EH216-S، اولین مجوز در نوع خود در سطح جهان و نقطه عطف مهم دیگری برای تولید انبوه هواپیماهای eVTOL و استفاده تجاری از آنها است.

EH216-S که قبلا گواهینامه صلاحیت پروازی را از CAAC دریافت کرده است، ۶٫۰۵ متر طول، ۵٫۷۳ متر عرض و ۱٫۹۳ متر ارتفاع دارد. حداکثر برد پرواز آن ۳۰ کیلومتر و حداکثر سرعتش ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است.

هو بر جاه‌طلبی‌های این شرکت برای معرفی هواپیماهای بدون‌خلبان ایمن و قابل اعتماد به بازار جهانی تأکید کرد. هدف این شرکت، ارائه خدمات حمل و نقل هوایی ایمن، خودمختار و سازگار با محیط‌زیست به مشتریان در سراسر جهان است.

شرکت ای‌هانگ به تازگی در یک اقدام بازاریابی نوآورانه چندین دستگاه از مدل‌های EH216-S را در یک جلسه پخش‌زنده در Taobao، (یک بازار آنلاین که گروه علی‌بابا آن را اداره می‌کند)، فروخت. علاوه بر اینها، شرکت ای‌هانگ (که در گوانگژو مستقر است)، با چندین دولت محلی برای توسعه مشترک یک اکوسیستم صنعت پرواز در ارتفاع کم، مشارکت استراتژیک ایجاد کرده است.

EH216-S دارای گواهینامه پرواز دو نفره است و اولین نمایش‌های پرواز تجاری خود را در شهرهای گوانگژو و هفی، استان آنهویی به پایان رسانده است و گام مهم دیگری در جهت عادی سازی پروازهای EH216-S برای گشت و گذار هوایی در نقاط دیدنی منطقه برداشته است.

چین با نگاهی به آینده، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ مدل جدیدی برای صنعت هوانوردی عمومی ایجاد کند که پیشرفته، هوشمند و سازگار با محیط‌زیست بودن از مهمترین ویژگی‌های آن و هدف آن ایجاد بازار تریلیون یوانی در تجهیزات هوانوردی عمومی است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷، نسل بعدی تجهیزات هوانوردی عمومی بدون‌سرنشین، الکتریکی و هوشمند، به کاربرد تجاری در بخش‌های حمل‌ونقل هوایی شهری، توزیع لجستیک و نجات اضطراری دست یابد.

علاوه بر این، شرکت چینی اتوفلایت (AutoFlight)، یکی دیگر از توسعه‌دهندگان eVTOL، با تکمیل اولین پرواز نمایشی بین‌شهری جهان در استان گوانگدونگ در فوریه امسال به یک نقطه عطف دست یافت. هواپیمای پنج نفره eVTOL این شرکت، گزینه سفر بسیار سریع‌تری را بین شنژن و ژوهای ارائه می‌کند که در مقایسه با رانندگی سه ساعته فعلی، فقط ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

کارشناسان تخمین می‌زنند تا سال ۲۰۲۵، حدود سه هزار تاکسی هوایی در سراسر جهان مشغول به کار خواهد شد و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد. در مقایسه با هلیکوپترهای متداول، هواپیماهای eVTOL کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و به فضای کمتری برای برخاستن و فرود نیاز دارند که به دلیل کاهش هزینه‌های عملیاتی، به محبوبیت روزافزون آنها کمک می‌کند. با این حال، آنها همچنان با چالش‌های فنی و مشکلات شرایط مختلف آب‌و‌هوایی و جغرافیایی مواجه هستند.

هان جون (Han Jun)، معاون اداره هوانوردی غیرنظامی چین، اقتصاد پرواز در ارتفاع کم را به عنوان یک صنعت نوظهور استراتژیک با زنجیره صنعتی طولانی توصیف کرد که بخش‌هایی مانند تحقیق و توسعه و ساخت هواپیما، ساخت و بهره‌برداری زیرساخت‌های پرواز در ارتفاع کم و خدمات پرواز را دربرمی‌گیرد.

هان بر تلاش‌های مداوم اداره هوانوردی غیرنظامی چین، برای ارتقای سیستم خدمات پرواز در ارتفاع کم و ساده‌سازی روش‌های درخواست و تایید برنامه‌های پرواز در ارتفاع کم تاکید کرد.

یانگ جین‌کای (Yang Jincai)، مدیر انجمن صنعت وسایل نقلیه هوایی بی‌سرنشین شنژن در استان گوانگدونگ، تاکید کرد در حالی که سناریوهای کاربردی متداول برای پهپادها شامل کشاورزی، جنگل‌داری، بررسی محصولات کشاورزی، نظارت بر امنیت و نقشه‌برداری جغرافیایی است، دامنه کاربردهای اقتصاد پرواز در ارتفاع کم، همچنان به طور قابل توجهی گسترش می‌یابد.

یانگ افزود، با این حال، توسعه این بخش در چین، هنوز در مراحل اولیه است و نگرانی‌های امنیتی و فقدان نظارت مؤثر و مکانیسم‌های واکنش اضطراری برای فعالیت‌های پرواز در ارتفاع کم (که چالش‌هایی را برای مدیریت پرواز تجاری در ارتفاع کم ایجاد می‌کند)، مانع توسعه این صنعت شده است.

وی خواستار تلاش‌های بیشتر برای ارتقای طراحی و برنامه‌ریزی حریم هوایی در ارتفاع کم برای استفاده بهینه از منابع و رفع نیازهای متنوع فعالیت‌های مختلف هوانوردی و همچنین تقویت نظارت و مدیریت فعالیت‌های پروازی برای حفظ نظم حریم هوایی شد.

یانگ سومی (Yang Sumei)، دانشیار دانشگاه دریایی گوانگژو نیز بر توجه به نیاز به توسعه سریع زیرساخت‌های پرواز در ارتفاع کم، در کنار مدیریت هوشمند و پلت‌فرم‌های عملیاتی تاکید کرد. او همچمین خواستار ایجاد قوانین و استانداردهای قابل اجرا برای تنظیم بهتر این بخش درحال رشد و توسعه سریع شد.

منبع: ‌spacewar

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6830

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.