• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0

پرتاب شیء مرموز در سومین ماموریت هواپیمای فضایی چینی

  • کد خبر : 7612
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
پرتاب شیء مرموز در سومین ماموریت هواپیمای فضایی چینی
هواپیمای فضایی اسرارآمیز چینی با پرتاب یک شیء ناشناس در مدار حدود ۶۰۰ کیلومتری بالای سطح زمین بار دیگر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این شیء که توسط نیروی فضایی ایالات متحده با کد ۵۹۸۸۴ شناسایی شده است، احتمالاً یک ماهواره کوچک یا یا یک سامانه ارتباطی پیشرفته باشد که با هدف آزمایش قابلیت‌های نظامی و نظارتی در مدار قرار گرفته است.

هواپیمای فضایی شنلونگ که از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان به فضا پرتاب شده بود، در حال انجام سومین مأموریت خود است. این مأموریت شامل آزمایش فناوری‌های قابل استفاده مجدد و انجام آزمایش‌های علمی فضایی است.

اژدهای الهی و ماموریت‌های مرموز

هواپیمای فضایی شنلونگ (Shenlong) که به معنای «اژدهای الهی» است اولین بار در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد و تنها دو روز در مدار باقی ماند. اما در دومین مأموریت خود که در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، به مدت ۲۷۶ روز در مدار باقی ماند و شش شیء کوچک‌تر را که هر کدام سیگنال‌هایی ارسال می‌کردند، به مدار پرتاب کرد. این وسیله نقلیه به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به صورت خودکار به مدار زمین پرواز کند، مدت‌ها در مدار باقی بماند و سپس به زمین بازگردد.

از ویژگی‌های شنلونگ می‌توان به قابلیت پرتاب اشیاء به مدار، جمع‌آوری داده‌های فضایی و حتی انجام مأموریت‌های تعمیر و نگهداری ماهواره‌ها اشاره کرد. همچنین، شنلونگ می‌تواند مشابه هواپیمای فضایی بوئینگ X-37B آمریکا در مأموریت‌های نظامی برای پرتاب تجهیزات نظارتی و شناسایی به فضا مورد استفاده قرار گیرد. مقامات چینی تاکنون درباره ماهیت این اشیاء مرموز و فعالیت‌های هواپیمای فضایی شنلونگ سکوت کرده‌اند و هیچ اطلاعاتی ارائه نداده‌اند. با این حال تأکید کرده‌اند که مأموریت‌های این هواپیما برای استفاده صلح‌آمیز از فضا و انجام آزمایش‌های علمی است.

گمانه‌زنی‌ها و واکنش‌های بین‌المللی به فعالیت‌های فضایی چین

انتشار خبر پرتاب این شیء ناشناس از هواپیمای فضایی شنلونگ واکنش‌های متفاوتی را در جامعه بین‌المللی به دنبال داشته است. برخی از کارشناسان و مقامات نظامی این حرکت را به‌عنوان گامی به سوی تسلیحات فضایی تعبیر کرده و نگرانی‌هایی درباره امنیت بین‌المللی مطرح کرده‌اند.

از سوی دیگر، برخی تحلیل‌گران نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که چنین مأموریت‌هایی می‌تواند به پیشرفت علم و فناوری کمک کرده و فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فضایی فراهم آورد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7612

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.