• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

واحد ویژه موسسه تحقیقات کوانتومی شنژن برای پیشرفت در صنایع نیمه هادی

  • کد خبر : 3546
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
واحد ویژه موسسه تحقیقات کوانتومی شنژن برای پیشرفت در صنایع نیمه هادی
مؤسسه تحقیقات کوانتومی شنژن واحد جدیدی با هدف دستیابی به پیشرفت‌هایی در نقاط ضعف و حساس فناوری مدارهای مجتمع (IC) راه‌اندازی کرده است، زمینه‌ای که با افزایش محدودیت‌های تجاری آمریکا چین قصد دارد به خودکفایی بیشتری در آن دست یابد.

آکادمی بین‌المللی کوانتومی شنژن، یکی از آزمایشگاه‌های برتر چین، یک مرکز مدارهای یکپارچه و الکترونیک راه‌اندازی کرده که بر طراحی آی‌سی، فرکانس رادیویی و توسعه دستگاه‌های مایکروویو و سایر موضوعات حیاتی در تقویت پیشرفت فناوری‌های محاسباتی کوانتومی تمرکز خواهد کرد.

پیشرفت در اجزای کلیدی اولویت اصلی این مرکز خواهد بود. این مرکز در حال حاضر یک تیم اولیه از محققان بین رشته‌ای را تشکیل داده و قصد دارد یک آزمایشگاه اختصاص داده شده به طراحی IC و کرایوالکترونیک بسازد.

محاسبات کوانتومی یک مدل محاسباتی درهم گسیخته مبتنی بر مکانیک کوانتومی است که اطلاعات را با ظرفیتی بی‌نظیر با فناوری محاسبات کلاسیک حمل و پردازش می‌کند… کشورهای سراسر جهان از استراتژی‌هایی برای کسب مقام رهبری در این حوزه پرده‌برداری کرده‌اند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت ایالات متحده دامنه محدودیت های صادراتی بر روی فناوری پیشرفته نیمه هادی‌ها را به چین در اوایل اکتبر گسترش داد. همچنین گزارش شده که ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای کنترل بیشتر در زمینه محاسبات کوانتومی و نرم افزار هوش مصنوعی است.

واشنگتن در ماه اگوست، انویدیا و ادونس میکرو دیوایس را از فروش تراشه‌های پیشرفته به چین که برای هوش مصنوعی و کارهای محاسباتی با کارایی بالا استفاده می شوند، ممنوع کرد.

افزایش محدودیت‌های ایالات متحده با هدف کند کردن عزم بلندمدت چین برای دستیابی به استقلال بیشتر در فناوری‌های کلیدی است. رئیس جمهور شی جین پینگ ماه گذشته تاکید کرد چین باید توسعه فناوری حیاتی برای امنیت ملی را تقویت و یک “سیستم کل کشور جدید” را از بالا به پایین اتخاذ کند و به دنبال پیشرفت باشد.

هم چین و هم ایالات متحده برای رهبری رقابت فناوری کوانتومی رقابت می‌کنند. چین برنامه ملی کوانتومی خود را در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد، زمانی که فناوری کوانتومی را به همراه شش حوزه کلیدی علم و فناوری دیگر در برنامه توسعه پنج ساله این کشور به عنوان اولویت اصلی فهرست کرد.

آکادمی کوانتومی بین‌المللی شنژن، که به طور رسمی به عنوان موسسه علوم و مهندسی کوانتومی شنژن (SIQAE) شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۸ تحت دانشگاه علوم و فناوری جنوبی به عنوان بخشی از ابتکار دولت محلی برای تقویت تحقیقات بنیادی تأسیس شد.

محققان کوانتومی دانشگاه همچنین در حال بررسی چگونگی استفاده تجاری از این فناوری هستند. پلانک اینوویشن، یک استارت آپ فناوری کوانتومی است و بودجه بیش از ۱۰ میلیون یوان (۱٫۳۸ میلیون دلار آمریکا) را در اختیار دارد. این استارت آپ که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، مواد نانویی را توسعه و تولید می‌کند که می‌توانند در الکترونیک نوری و نیمه‌رساناها و سایر کاربردها مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3546

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.