به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این شرکتها هر کدام محصول خود را در پاسخ خود به برنامههای خارجی معتبر مانند Character.ai و Replika ساختهاند. سال گذشته، بیدو Xiaokan Planet را راهاندازی کرد و تنسنت Zhumengdao را عرضه کرد. بایت دنس مالک تیک تاک نیز اپلیکیشن Maoxiang را در ماه مارس منتشر کرد.
مفهوم پشت هر یک از این محصولات تقریباً یکسان است؛ آنها پاسخهای انسانمانند به پرسشهای کاربران ایجاد میکنند و به افراد این امکان را میدهند یک دوست دیجیتال داشته باشند که در هر زمان به آنها پاسخ دهد. Maoxiang و Zhumengdao به کاربران این اجازه را میدهند که ظاهر، صدا و شخصیت دوستان مجازی خود را سفارشی کنند، در حالی که Xiaokan تنها دو شخصیت را ارائه میدهد.
شرکتهای چینی همانند سایر شرکتهای فناوری در سراسر جهان، در تلاش هستند تا دریابند که مصرفکنندگان بیشترین سود از GenAI را از کجا میبرند که از زمان راهاندازی OpenAI ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ یک روند محبوب بوده است.
در بین همه برنامههای هوش مصنوعی مصرفکننده، به نظر میرسد برنامههای همراه هوش مصنوعی در حال حاضر پرطرفدارترین منبع درآمد هستند.
استفاده از برنامهها با ویژگیهای پایه رایگان است، اما برای مواردی مانند زمان پاسخدهی سریعتر، اشتراک پولی لازم است. برخی از برنامهها به کاربران اجازه میدهند تا پس از توسعه، شخصیتهای مجازی خود را بفروشند.
در حالی که هوش مصنوعی بر بهبود کارایی و تکمیل وظایف متمرکز است، AI میتواند با کاربر در سطح احساسی ارتباط برقرار کند که بسیار فراتر از مرزهای سنتی عملکرد آن است. افزودن این بُعد احساسی به طور قابلتوجهی تجربه کاربر را بهبود میبخشد و وفاداری کاربر را به محصول افزایش میدهد.
در حالی که بر تعداد غولهای فناوری افزوده میشود، بازار در حال حاضر تحت تسلط Xiaoice، یک شرکت مایکروسافت در چین است که برنامه X Eva آن تا پایان ماه می ۱۲٫۴ میلیون بار دانلود شده بود. این بزرگترین برنامه در بین تمام برنامههای همراه هوش مصنوعی در چین است. مایکروسافت برای اولین بار Xiaoice را در سال ۲۰۱۴ راهاندازی کرد و X Eva در سال ۲۰۲۱ راهاندازی شد.
برخلاف اکثر رباتهای هوش مصنوعی مکالمهای که شخصیتهای اختراعی خود را دارند، X Eva از شخصیتهای واقعی، از جمله افراد مشهور، تأثیرگذاران و شخصیتهای تاریخی مانند لئوناردو داوینچی و وینسنت ون گوگ تقلید میکند.
دومین اپلیکیشن بزرگ از نظر تعداد کلی دانلود، Xingye با ۸٫۹ میلیون دانلود است، از استارت آپ MiniMax که توسط علیبابا پشتیبانی میشود. Maoxiang از بایت دنس در رتبه پنجم قرار گرفت، و Zhumengdao در رتبه هفتم جا دارد – هر دو زیر ۱ میلیون دانلود داشتند. بیدو در میان ۱۵ رتبه برتر توسط QbitAI قرار ندارد.
اپلیکیشنMaoxiang بایت دنس به سرعت در حال رشد است. تعداد دانلودهای آن در ماه مه به ۳۰۰ هزار رسید و پس از Xingye و X Eva به ترتیب با ۲ میلیون و ۱٫۱ میلیون دانلود قرار دارد. Maoxiang احتمالاً سهم بازار خود را در ماههای آینده به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. رشد سریع آن ثابت میکند که محصولات نوظهور هنوز شانس خوبی برای تصاحب جایگاه برتر دارند.
منبع: scmp