• امروز : یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 30 June - 2024
4

هزینه میلیارد دلاری چین برای شبکه محاسباتی ملی

  • کد خبر : 6813
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۱
هزینه میلیارد دلاری چین برای شبکه محاسباتی ملی
اگر چین می‌خواهد در رقابت جهانی فناوری پیشرفته پیروز باشد و اقتصاد خود را برای نوآوری بازسازی کند، به یک شبکه محاسباتی ملی کاملاً یکپارچه نیاز دارد.

قدرت محاسباتی به عرصه اصلی رقابت علمی و فناوری در میان کشورهای بزرگی تبدیل شده است که برای پیشروی در صنایع آینده عجله دارند.

قدرت محاسباتی نیروی مولد اصلی کشورها شده است. فناوری‌های مهم و صنایع آینده که با مواد جدید، بیوداروها، فناوری ژن و اکتشافات اعماق دریا، هوا و فضا ارائه می‌شوند، تقاضای بی‌سابقه‌ای برای زیرساخت‌های قدرت محاسباتی ایجاد کرده‌اند. یک سیستم محاسباتی یکپارچه منابع را بهینه می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و به کشور کمک می‌کند تا به پیشرفت‌هایی در فناوری‌های پیشرفته مانند اطلاعات کوانتومی دست یابد.

پکن قدرت محاسباتی را در اولویت و مرکز تلاش‌های خود برای کاهش شکاف با ایالات‌متحده در فناوری، به ویژه در هوش مصنوعی قرار داده است. به همین منظور، اداره ملی اطلاعات  (NDA) را در اکتبر سال ۲۰۲۳ به عنوان مروج اقتصاد دیجیتال و تنظیم‌کننده بخش مدیریت داده راه‌اندازی کرد.

چین از نظر قدرت محاسباتی انبوه پس از ایالات‌متحده و در رتبه دوم قرار دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت خود را افزایش دهد. انگیزه انجام این کار مشخص است، در گزارشی که در آگوست سال ۲۰۲۳ منتشر شد، به ازای هر درصد افزایش یک کشور در شاخص قدرت محاسباتی سه‌گانه، اقتصاد دیجیتال این کشور ۰٫۳۶ درصد و تولید ناخالص داخلی ۰٫۱۷ درصد افزایش یافته است.

این شاخص برای ارزیابی توسعه کلی قدرت محاسباتی، راندمان محاسباتی، برنامه‌های کاربردی و زیرساخت در ۱۵ کشور نمونه گردآوری شده است.

برنامه چین ساخت ۸ مرکز ملی قدرت محاسباتی و ۱۰ خوشه مرکز داده ملی است؛ یک پروژه بزرگ به نام «داده‌های شرقی و محاسبات غربی» که انتظار می‌رود هر سال حدود ۴۰۰ میلیارد یوان سرمایه جذب کند.

این برنامه برای متحد کردن مراکز محاسباتی در سراسر کشور برای ایجاد یک مرکز هوشمند و ابر محاسباتی طراحی شده و تا سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. این پروژه در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و برای رسیدگی به عدم تعادل منطقه‌ای در منابع دیجیتال – بین مناطق مرفه‌تر شرق چین و غرب غنی از انرژی – طراحی شده است. پروژه همچنین شکاف‌های اقتصادی بین مناطق را کاهش می‌دهد و متخصصان بیشتری را به مناطق داخلی جذب می‌کند.

دولت‌های محلی شروع به سرمایه‌گذاری در این میدان کرده‌اند. کار برای ساخت یک مرکز محاسباتی در شنجن در ماه ژانویه آغاز شد که تخمین زده می‌شود در مرحله اول آن ۴۶۶ میلیون یوان هزینه داشته باشد. پس از تکمیل، این مرکز قادر خواهد بود ۱٫۶ میلیارد تصویر و ۱٫۹ میلیون ساعت ترجمه صوتی را در یک ساعت پردازش کند که آن را به پیشرفته‌ترین و گران‌ترین عملیات در نوع خود در منطقه دلتای رود مروارید تبدیل می‌کند.

در حالی که تمرکز قدرت محاسباتی باعث استفاده بهتر از منابع می‌شود، چالش‌های امنیتی را نیز به همراه خواهد داشت. فوریت برای تقویت هماهنگی سیستم‌های امنیتی مراکز ملی وجود دارد. همچنین باید از خطرات ناشی از خرابی شبکه منطقه‌ای، قطع برق و شرایط بحرانی جلوگیری کرد. علاوه بر این، صنعت و دانشگاه باید برای پیشرفت الکترونیک، ارتباطات و علوم کامپیوتر با یکدیگر همکاری کنند.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6813

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.