• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0

نگاه به بیرون: قلمرو جهانی صنعت انرژی خورشیدی و ذخیره انرژی چین (بخش دوم)

  • کد خبر : 7638
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
نگاه به بیرون: قلمرو جهانی صنعت انرژی خورشیدی و ذخیره انرژی چین (بخش دوم)
با توجه به پرداخت یارانه‌های فراوان برای تولید داخلی و نیز ریسک‌های ژئوپلیتیک، ممکن است در بلندمدت تولیدکنندگان چینی مزیت رقابتی خود را در بازار آمریکا از دست بدهند.

موسسه مشاوره انرژی وود مکنزی در گزارشی به ابعاد قلمرو جهانی صنعت انرژی خورشدی و همچنین ذخیره انرژی پرداخته است که در ۲ بخش تقدیم مخاطبان گرامی می‌گردد.

مخاطبان می‌توانند برای مطالعه بخش اول این گزارش اینجا را کلیک کنند.

۲- گسترش تولید باتری در خارج از کشور

چکیده

۱- تولیدکنندگان چینی حوزه ذخیرهسازی انرژی به دلیل ناکافی بودن ظرفیت تولید در خارج این کشور، با قدرت به صادرات خود ادامه خواهند داد

  • در سال ۲۰۲۳ صادرات چین به‌شدت رشد کرد و صادرات باتری یون‌لیتیم با افزایش ۲۸ درصدی به ۶۵ میلیارد دلار رسید.
  • تولیدکنندگان چینی در سال ۲۰۲۳ با ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات با قیمت‌های رقابتی، قراردادهای تامین و موافقت‌نامه‌های چند ساله‌ای به حجم بیش از ۱۷۰ گیگاوات ساعت برای پروژه‌هایی در سطح گیگاوات ساعتی در بازارهای خارج از کشور امضا کردند.
  • اروپا همچنان مهم‌ترین بازار صادراتی محصولات حوزه ذخیره‌سازی انرژی محسوب می‌شود، به طوری که مقصد ۴۰ درصد از صادرات باتری چین است.

۲- تولیدکنندگان چینی در کوتاهمدت هیچ نیاز اضطراری به سرمایهگذاری در خارج کشور ندارند، ولی باید برای تغییر سیاست احتمالی برنامهریزی کنند

  • در حال حاضر تولیدکنندگان چینی با توجه به هزینه‌های بالا، زمان‌بر بودن احداث مراکز تولید در خارج کشور و سیاست‌های تجاری که هنوز سهل‌گیرانه است، صادرات مستقیم را به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور ترجیح می‌دهند.
  • تولیدکنندگان چینی برای کاهش نااطمینانی سیاست‌های تجاری و الزام سهم داخل، باید در بازارهایی با هزینه سرمایه‌ای پایین‌تر و مناطق تحت پوشش وسیع مانند جنوب شرق آسیا و اروپای شرقی سرمایه‌گذاری کنند.
  • با توجه به پرداخت یارانه‌های فراوان برای تولید داخلی و نیز ریسک‌های ژئوپلیتیک، ممکن است در بلندمدت تولیدکنندگان چینی مزیت رقابتی خود را در بازار آمریکا از دست بدهند.

۳- چینیها در کمتر از یک گیگاوات از پروژههای ذخیرهسازی خارج کشور سرمایهگذاری کردهاند و هنوز به دنبال کسب درآمد از طریق مکانیسمهای بازار هستند

  • بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های ذخیره‌سازی خارج کشور، شامل پروژه‌های مربوط به منابع تجدیدپذیر است که ۶۵ درصد مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
  • سرمایه‌گذاری در خارج کشور به عامل همکاری در زنجیره تامین چین بین سرمایه‌گذاران، شرکت‌های مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC)، شرکت‌های فروش و نصب تجهیزات و تامین کنندگان باتری تبدیل شده است.

تعداد کشورهایی که سرمایهگذاران و تولیدکنندگان چینی حوزه ذخیرهسازی انرژی در آنها حضور دارند به عدد ۲۲ رسید

بازارهایی با پتانسیل نصب و سوددهی پروژه بالا، بیشترین توجهات را به سمت خود جلب کرده‌اند

کشورهایی که سرمایهگذاران و تولیدکنندگان چینی حوزه ذخیرهسازی انرژی تا سال ۲۰۲۳ در آنها حضور و فعالیت داشتهاند

به خاطر سیاستهای تجاری سهلگیرانه، تنها تا ۲۰ درصد از ظرفیت برنامهریزی شده تولیدکنندگان چینی در خارج از کشور در بخش ذخیرهسازی انرژی مورد استفاده قرار خواهد گرفت

اروپا، آمریکا و جنوب شرق آسیا مهم‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش تولید به شمار می‌روند.

سرمایهگذاری تولیدکنندگان چینی در خارج از کشور در بخش سلول باتری

سرمایهگذاری به منظور افزایش ظرفیت در خارج از چین، با چالشهایی از قبیل هزینه بالای هر واحد و طولانی بودن فرایند احداث مواجه است

نگرانی‌های زیست‌محیطی و کمبود نیروی انسانی متبحر، فعالیت کارخانه‌های چینی در خارج کشور را با مشکل مواجه می‌کند

سرمایهگذاری تولیدکنندگان چینی برای ساخت واحدهای جدید در مراکز ذخیره انرژی (برآورد شده بر اساس مبالغ سرمایهگذاری قبلی تولیدکنندگان با تجربه چینی، بدون یارانه)

زمان انتظار (lead time) احتمالی برای احداث یک مرکز ۱۰ گیگاوات ساعتی به شکل گرینفیلد توسط سازندگان با تجربه چینی

منبع: woodmac

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7638

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.