• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

نوسانات انرژی‌های تجدیدپذیر چین و لزوم انجام اصلاحات دولتی

  • کد خبر : 7528
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۳۲
نوسانات انرژی‌های تجدیدپذیر چین و لزوم انجام اصلاحات دولتی
موقعیت پیشرو چین در خط مقدم جهانی تاسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر و در عین حال کاهش استفاده از تجهیزات و وجود برخی تنگناها، ضرورت اقدامات جدید پکن را برجسته می‌کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس داده‌های جدید اداره ملی انرژی، نصب و راه‌اندازی تاسیسات انرژی خورشیدی در سراسر چین در پنج ماهه اول سال، ۵۲٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. ظرفیت انرژی بادی نیز در این بازه زمانی ۲۰٫۵ درصد افزایش داشته است.

مصرف کلی ظرفیت تولید برق چین بین ژانویه تا ماه می به ۱۳۷۲ ساعت رسید که ۵۹ ساعت کمتر از دوره مشابه در سال گذشته است. این در حالی است که مجموع ظرفیت تولید برق نصب شده ۱۴٫۱ درصد در پنج ماه اول افزایش یافته و سرمایه گذاری در شبکه‌های برق ۲۱٫۶ درصد افزایش داشته است.

انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و فتوولتائیک با نوسانات زیادی مواجه هستند و برای هماهنگی مصرف، ذخیره و انتقال به دولت نیاز دارند. یک موضوع مهم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود رونق سرمایه گذاری وجود دارد؛ ارسال برق مازاد بر تقاضای محلی به مناطق دیگر دشوار است.

ظرفیت نیرو و زیرساخت، عناصر حیاتی در گذار سبز پکن و تغییر به سمت اقتصاد دیجیتال و فناوری پیشرفته هستند. همچنین به عنوان یک عنصر کلیدی در رقابت برای برتری در بخش‌های انرژی‌بر مانند امکانات محاسباتی و هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود.

به تازگی مقامات حوزه انرژی سندی را منتشر کردند که براساس آن استفاده نیرو برای مناطقی با ذخایر فراوان باد و تابش خورشیدی به ۹۰ درصد کاهش داده شد و در عین حال دستور داده شد موانع برای تجارت و انتقال بین استانی برداشته شود.

دومین اقتصاد بزرگ جهان برای رسیدن به اهداف اوج انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ و خنثی شدن کربن تا سال ۲۰۶۰ به انرژی‌های تجدیدپذیر متکی است. در حالی که چین به جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی سبز ادامه می‌دهد، یکپارچه سازی و مصرف انرژی بادی و انرژی خورشیدی فشار بیشتری بر سیستم انرژی وارد کرده است.

اصلاحات قیمت و اعطای دسترسی به شرکت‌های برق بادی و خورشیدی برای اتصال به شبکه دولتی از جمله ابزارهای بالقوه برای استفاده بهتر از انرژی‌های تجدیدپذیر است. الکتریسیته تجدیدپذیر باید با قیمت‌های بازار وارد شبکه شود تا استفاده از آن در سطح معقولی حفظ شود.

داده‌های اداره ملی انرژی بین ژانویه و آوریل همچنین نشان داد که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر گانسو، چینگهای، نینگشیا و تبت اغلب به زیر ۹۵ درصد کاهش یافته است. در تبت، استفاده از تولید فتوولتائیک در چهار ماه اول حدود ۷۱٫۸ درصد بود که در مقایسه با نیاز ۹۵ درصدی که در سال ۲۰۲۰ تعیین شده بود، بسیار پایین است.

در حالی که اقلیم سخت و بارندگی‌های مکرر بهره‌برداری را کاهش داده است، تحلیلگران هشدار می‌دهند که گلوگاه مصرف و انتقال، توسعه انرژی تجدیدپذیر را محدود می‌کند خصوصا در زمانی که مازاد ظرفیت نیز وجود داشته باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7528

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.