• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
3

نمایش جنگنده J-35 چین بر روی عرشه ناو هواپیمابر لیائونینگ

  • کد خبر : 6921
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
نمایش جنگنده J-35 چین بر روی عرشه ناو هواپیمابر لیائونینگ
تصاویری از جنگنده نسل پنجم جدید چین در یکی از ناوهای هواپیمابر این کشور به صورت آنلاین منتشر شده است. به نظر می‌رسد این تصاویر مدلی از یک جنگنده رادارگریز J-35 در لیائونینگ، اولین ناو هواپیمابر چین باشد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، J-35 توسط شرکت هواپیماسازی Shenyang به عنوان دومین جت جنگنده نسل پنجم چین، پس از J-20 در حال توسعه است. این جت برای استفاده در ناوهای هواپیمابر طراحی شده و هنوز در مرحله توسعه و نمونه اولیه است، اما به عنوان معادل چینی جت جنگنده نسل پنجم لاکهید مارتین، F-35 معرفی می‌شود.

ناو لیائونینگ، که مدت‌هاست به عنوان بستر آزمایشی برای قابلیت‌های ارتش تعیین شده، در حال انجام آزمایش‌هایی بر روی J-35 به عنوان یک جت جنگنده قابل حمل است.

یک مدل از J-35 برای اولین بار در نمایشگاه هوایی ژوهای در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و جدیدترین تصاویر نشان می‌دهد که این جت‌ها به زودی عملیاتی می‌شوند.

جنگنده J-35 پس از تحویل به ارتش چین، به احتمال زیاد با نسل چهارم J-15 در لیائونینگ و شاندونگ، دومین ناو هواپیمابر چین، ترکیب و مطابقت داده می‌شود.

جنگنده J-35 در فوجیان، مستقر خواهد شد که جدیدترین ناو هواپیمابر کشور در حال آزمایش‌های دریایی است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود. فوجیان برخلاف دو مدل قبلی خود که از رمپ‌های پرش اسکی استفاده می‌کردند، دارای یک سیستم منجنیق الکترومغناطیسی است که به هواپیماها اجازه می‌دهد به دفعات بیشتر و با سوخت و مهمات بیشتر پرتاب شوند.

استقرار J-35 در هر سه ناو هواپیمابر چینی امکان پذیر است. اما سیستم‌های هدایت جنگنده و امکانات تعمیر و نگهداری باید برای لیائونینگ، ناو هواپیمابری که بیش از یک دهه پیش راه‌اندازی شد، تطبیق داده شود. اگر آزمایش استقرار در لیائونینگ موفقیت آمیز باشد، همان عملیات استقرار در کشتی‌های شاندونگ و فوجیان در اسرع وقت اجرا خواهد شد. تحولات مشابه در ژاپن و ایالات متحده، چین را بر آن داشته تا سرعت خود را افزایش دهد.

به گفته کارشناسان نظامی، استفاده از J-35 بر روی حامل‌های مختلف پرتاب می‌تواند چالش برانگیز باشد. تفاوت فنی و عملیاتی قابل توجهی بین روش رمپ‌های پرش اسکی و روش منجنیق الکترومغناطیسی وجود دارد. این بدان معناست که حتی اگر J-35 برای آزمایش‌های دریایی روی فوجیان نصب شده باشد، برای خلبانان هواپیمابر مستقر در لیائونینگ و شاندونگ آموزش لازم است. تفاوت زیادی بین انجام این کار در یک ناو هواپیمابر واقعی نسبت به روی زمین وجود دارد.

چین جنگنده‌های رادارگریز جدید خود را در خارج از کشور تبلیغ می‌کند تا هواپیماهای خود را به عنوان گزینه‌ای برای کشورهایی که دسترسی به جت‌های نسل پنجم آمریکا و اروپا ندارند معرفی کند.

شرکت‌های دولتی چین در نمایشگاه دفاعی جهانی در عربستان سعودی، مدلی از J-35 را به نمایش گذاشتند که به FC-31 نیز معروف است و در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاع در ابوظبی در سال گذشته به نمایش درآمد. اخیرا فرمانده نیروی هوایی پاکستان اعلام کرد که کشورش قصد دارد این جت‌ها را به عنوان بخشی از طرح‌های نوسازی نیروی هوایی خود خریداری کند، اما جزئیات بیشتری از این خرید ارائه نکرد.

جنگنده J-35 به عنوان یک خرید جایگزین در میان مجموعه‌ای از پیشنهادات در سراسر جهان و بسته به توانایی مالی مشتری و الزامات ماموریت و همچنین ملاحظات سیاسی عمل می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6921

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.