• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
0

نمایش جاه‌طلبی‌های پکن در ربات‌های انسان‌نما

  • کد خبر : 8003
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
نمایش جاه‌طلبی‌های پکن در ربات‌های انسان‌نما
شرکت‌های فناوری چینی ده‌ها ربات انسان‌نما را در یک نمایشگاه صنعتی در پکن رونمایی کردند، جایی که Optimus  تسلا تنها رقیب خارجی حاضر بود و نشانه‌ای از تلاش سرزمین اصلی چین برای تسلط بر این حوزه است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، کنفرانس جهانی ربات ۲۰۲۴، جدیدترین رویداد در چین است که پیشرفت و جاه‌طلبی‌های این کشور را در زمینه رباتیک به نمایش می‌گذارد. به گفته برگزارکنندگان، این نمایشگاه ۴۰۰ متخصص صنعت و دانشگاهیان از این بخش و بیش از ۱۶۰ شرکت رباتیک داخلی و خارجی را که بیش از ۶۰ محصول جدید از جمله ۲۷ ربات انسان‌نما با طراحی چینی را به نمایش گذاشته‌اند، به دور هم آورده است.

اگرچه چین به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه ربات‌های انسان‌نما در نظر گرفته نمی‌شود اما امیدهایی در میان سازندگان سرزمین اصلی وجود دارد که بتوانند موفقیت بین‌المللی این کشور را که در بخش گوشی‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی به دست آمده است، تکرار کنند.

شرکت Agibot چندین نمونه ربات که توسط مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) پشتیبانی می‌شود را رونمایی کرد. این شرکت از سوی یکی از فارغ‌التحصیلان فناوری هواوی تأسیس شد که قصد دارد ربات‌های انسان نمای رقیب Optimus را تسلا بسازد. این ربات‌ها که به حسگرها مجهز شده‌اند، می‌توانند با پردازش متن، صدا و ویدئو، «تماشا» و «گوش» کنند. LLM مفاهیم و امکانات جدید زیادی را برای روبات‌ها فعال کرده است.

محصولات Agibot برای مصارف صنعتی، مانند چیدن خودکار، بارگیری و تخلیه مواد در کارخانه‌ها، و همچنین خوشامدگویی به مشتریان در مغازه‌ها و ارائه کمک قبل از ورود دستیار انسانی طراحی شده‌اند.

یکی دیگر از غرفه‌داران Astribot  بود که دستیار رباتی به نام S1 را راه‌اندازی کرد و کارهایی مانند خوشنویسی و نواختن سنتور چینی را انجام می‌داد.

استارت‌آپ Galbot که در غول تحویل غذای درخواستی Meituan سرمایه‌گذاری کرده، نشان داد که چگونه ربات‌های چرخدارش می‌توانند سفارش‌ها را دریافت کرده و به مشتریان تحویل دهند و همچنین کالاها را در قفسه‌های زنجیره‌های خرده‌فروشی سازماندهی کنند.

همچنین Deep Robotics، یک شرکت مستقر در هانگژو و متخصص در سگ‌های رباتی که اغلب در محیط‌های صنعتی خطرناک یا چالش برانگیز استفاده می‌شوند، Dr.01 را معرفی کرد، اولین ربات انسان‌نما این شرکت که توسط حسگرها و قابلیت‌های یادگیری مستقل پشتیبانی می‌شود.

این نمایش محصولات، انبوهی از تماشاگران را به خود جلب کرد که نشان دهنده علاقه روزافزون مصرف کنندگان است. به گفته کارشناسان صنعت، با این حال، موانع و هزینه‌های فناوری همچنان مانع تولید ربات‌های انسان‌نما در چین است.

یکی از چالش‌های موجود می‌تواند کمبود داده‌های کافی برای آموزش LLM‌های مورد استفاده در روبات‌های انسان‌نما باشد. داده‌ها یک عامل بازدارنده کلیدی هستند LLM ها قدرتمند هستند زیرا دریایی از داده‌های اینترنتی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای آموزش استفاده کرد. اما کمبود داده در عملیات ربات وجود دارد. برای غلبه بر این چالش، شرکت‌ها در حال کار برای ساخت بزرگ‌ترین پایگاه داده همه منظوره جهان برای آموزش هوش مصنوعی رباتیک هستند.

عوامل دیگری که چشم‌انداز رشد ربات‌های انسان‌نما را محدود می‌کند شامل موارد استفاده محدود و قیمت بالا است. یک ربات انسان‌نما معمولاً صدها هزار یوان هزینه دارد. برای جلب توجه خانواده‌ها، شرکت‌ها باید قیمت ربات‌های انسان‌نما خود را به حداقل ۱۲۰ هزار یوان (۱۵ هزار دلار) کاهش دهند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8003

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.