به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ساخت این توربین نقطهعطفی کلیدی برای فناوری چین است که گفته میشد در زمان آغاز پروژه یعنی سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰ سال از فناوری غرب عقبتر است. حالا شرکت سازنده (China United Heavy-Duty Gas Turbine Technology) توانسته با پیشبرد سریع پروژه، این عقبماندگی را در کمتر از یک دهه برطرف کند.
وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین در مراسمی که به همین مناسبت با حضور مقامات دولتی و فعالان صنعت در شانگهای برگزار شد، گفت که در این پروژه با غلبه بر چالشهای متعدد و تسلط بر چندین فنآوری کلیدی، فرآیند طراحی و ساخت به طور کامل صورت پذیرفته است.
در توربینهای گازی فرایندی مشابه موتورهای هواپیما و خودرو اتفاق میافتد، به این ترتیب که با احتراق سوخت، گازی تولید میشود که پرههای توربین را به حرکت در میآورد.
توربینهای گازی سنگین به مراتب قویتر از موتورهای معمولی هستند و در تولید برق با استفاده از گاز طبیعی، مدیریت پیکهای مصرف و تامین انرژی مورد نیاز ناوشکنها و ناوهای هواپیمابر متوسط کاربرد دارند.
اما ساخت آنها پیچیده است چون تحت دما و تنش بسیار بالا و در محیطی خورنده کار میکنند.
بزرگترین توربین گازی فعال دنیا SGT5-8000H ساخت شرکت زیمنس آلمان است که ۳۹۰ تن وزن و ۳۷۵ مگاوات ظرفیت دارد.
توربین گازی جدید چین قابل مقایسه با توربینهای کلاس F و دمای عملیاتی آن تقریبا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد است.
بازار جهانی توربینهای گازی سنگین تا کنون در انحصار زیمنس، جنرال الکتریک آمریکا و میتسوبیشی ژاپن قرار داشت و پیچیدگیهای فنی مانع از ورود سایرین به این بازار شده بود.
شرکتهای چینی ساخت این نوع توربینها را از اوایل قرن حاضر آغاز کردند، اما برای طراحی، ساخت و نگهداری آنها به فناوری خارجی وابسته بودند.
شورای دولتی چین در سال ۲۰۱۲ توربینهای گازی را در ردیف پروژههای کلیدی علم و فناوری این کشور قرار داد. در نتیجه دو سال بعد شرکت دولتی سرمایهگذاری برق چین، شرکتهای هاربین الکتریک و دانگفنگ الکتریک و گروه شانگهای الکتریک دست به دست هم داده و China United Heavy-Duty Gas Turbine Technology را تاسیس کردند.
اولین خروجی این تلاشها که یک توربین گازی سنگین ۵۰ مگاواتی کلاس F ساخت دانگفنگ الکتریک بود، در ماه مارس سال گذشته به بهرهبرداری رسید.
در ژوئن ۲۰۲۳ هم توربین ۱۱۰ مگاواتی تایخانگ ۱۱۰ (Taihang 110)، ساخت شرکت آئرو انجین کورپوریشن چین توانست آزمونهای لازم را پشت سر بگذارد.
ساخت توربین گازی سنگین ۳۰۰ مگاواتی کلاس F یکی از اهداف برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» دولت بود که به منظور ارتقای صنایع پیشرفته و کاهش وابستگی به واردات به اجرا درآمده، و هدف بعدی ساخت توربین ۴۰۰ مگاواتی تا سال ۲۰۳۰ است.
وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین در مراسم شانگهای بر لزوم پیشرفت بیشتر این فناوری تاکید کرد و گفت که باید بیوقفه به تلاشهای خود ادامه دهیم و از امکانات داخلی استفاده کنیم، مطمئن شویم که منابع لازم برای تحقیقات فراهم است، و شرایطی به وجود بیاوریم که پژوهشگران تنها بر حل مشکلات کلیدی متمرکز باشند.
منبع: scmp