• امروز : یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
2

مرکز جدید داده چین به دنبال مسیری برای ایجاد شبکه محاسباتی ملی

  • کد خبر : 6972
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۳۳
مرکز جدید داده چین به دنبال مسیری برای ایجاد شبکه محاسباتی ملی
چین ساخت یک شبکه قدرت محاسباتی یکپارچه سراسری را تسریع خواهد کرد، رگولاتور اصلی داده این کشور در اولین نشست سالانه خود این موضوع را در شرایطی مطرح کرد که پکن به دنبال تقویت نوآوری در رقابت فناوری با ایالات متحده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در کنفرانس دو روزه ملی داده، وعده بهینه سازی توزیع زیرساخت داده و تسریع ساخت شبکه قدرت محاسباتی مطرح شد. این کنفرانس تنها چند ماه پس از افتتاح مرکز ملی داده (NDA) و در پاسخ به درخواست‌های رئیس جمهور شی جین پینگ برای هدایت توسعه دیجیتال و نوآوری در رقابت با ایالات متحده برای تسلط بر فناوری پیشرفته، برگزار شد.

شبکه سراسری قدرت محاسباتی که تا سال آینده راه اندازی می‌شود، برای متحد کردن مراکز محاسباتی در سراسر کشور طراحی شده و به عدم تعادل دیجیتال منطقه‌ای بین مناطق مرفه‌تر شرق چین و غرب غنی از انرژی پرداخته است.

چین که از نظر قدرت محاسباتی پس از ایالات متحده و در رتبه دوم قرار دارد، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت خود را افزایش دهد. تقاضا برای قدرت محاسباتی، به ویژه قدرت GPU لازم برای یادگیری هوش مصنوعی، در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

واحد پردازش گرافیکی (GPU) در ابتدا برای سرعت بخشیدن به گرافیک کامپیوتری و پردازش تصویر در بازی‌ها طراحی شد، اما همچنین می‌تواند محاسبات با سرعت بالا را انجام دهد و به توسعه مدل‌های زبان بزرگ تبدیل شده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، کنترل‌های صادرات فناوری پیشرفته را تشدید کرد. این تحریم‌ها مانع از صادرات تراشه‌های پیشرفته خود به چین توسط انویدیا – که تقریباً انحصار پردازنده‌های گرافیکی را در اختیار دارد- می‌شود.

قدرت پردازنده گرافیکی به یک گلوگاه برای جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی چین تبدیل شده است. مشکل دیگری که شرکت‌های فناوری و محققان چینی با آن مواجه هستند «کیفیت نسبتاً پایین» داده‌ها است. چین مقدار زیادی داده دارد، اما صنعتی نشده و ارائه دهندگان خدمات داده استاندارد اندک هستند.

مرکز ملی داده همچنین وعده داد که از سرمایه گذاری‌های دولتی به خوبی استفاده کند و تولید داده‌ها و گردش آن را تسهیل کند. این مرکز نگرانی‌های رئیس جمهور شی در مورد توسعه و امنیت داده‌ها را دریافته و تجاری سازی منابع داده را در سرلوحه تلاش‌های خود برای حمایت از توسعه کیفیت بالای چین قرار داده است.

مرکز ملی داده، بهبود مالکیت داده، گردش و سیاست‌های تراکنش و افزایش توسعه و استفاده از داده‌ها را در اولویت خود قرار خواهد داد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6972

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.