• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

مراکز داده و هوش مصنوعی چین تا ۲۰۳۰ بیش از جمعیت کره جنوبی آب مصرف می‌کنند

  • کد خبر : 7281
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
مراکز داده و هوش مصنوعی چین تا ۲۰۳۰ بیش از جمعیت کره جنوبی آب مصرف می‌کنند
بر اساس گزارش جدید اندیشکده China Water Risk، مراکز داده تشنه چین و رشد سریع هوش مصنوعی (AI) می‌تواند به طور چشمگیری تقاضا برای منابع آبی این کشور را افزایش دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این سازمان غیرانتفاعی مستقر در هنگ‌کنگ مصرف سالانه آب مراکز داده در چین را حدود ۱٫۳ میلیارد متر مکعب (۳۴۳ میلیارد گالن) تخمین زده که برای استفاده مسکونی ۲۶ میلیون نفر کافی است. تا سال ۲۰۳۰، این رقم می‌تواند به بیش از ۳ میلیارد مترمکعب برسد، چراکه انتظار می‌رود تأسیسات داده بیشتری فعال شود، که معادل تقاضای جمعیتی بیشتر از جمعیت کره جنوبی است.

مراکز داده مستقیماً آب مصرف می‌کنند تا از گرم شدن بیش از حد تجهیزات فناوری اطلاعات جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین آب را به طور غیرمستقیم و با تولید برق با انرژی زغال سنگ مصرف می‌کنند.

این تیم پیش‌بینی کرد که تا پایان این دهه، چین بیش از ۱۱ میلیون رک مرکز داده خواهد داشت که سرورها، کابل‌ها و سایر تجهیزات را در خود جای می‌دهند. این تقریباً سه برابر بیشتر از حدود ۴ میلیون عددی است که در سال ۲۰۲۰ در اختیار داشت.

همچنین انتظار می‌رود که رونق فناوری هوش مصنوعی مولد به تقاضای آب در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بیفزاید. چت ربات‌های هوش مصنوعی در کنار قدرت محاسباتی عظیم خود، مقادیر خیره‌کننده‌ای آب نیاز دارند تا خود را خنک کنند.

مدل بزرگ زبان GPT-3 به ازای هر ۱۰ تا ۵۰ پاسخی که ایجاد می‌کند ۵۰۰ میلی‌لیتر (۱۶٫۹ اونس مایع) آب مصرف می‌کند. این ۲۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که برای تولید ۵۰ جستجوی گوگل نیاز است.

چت بات‌ها پایگاه کاربر رو به رشدی دارند و غول‌های فناوری چینی از جمله بیدو، تنسنت و علی‌بابا خدمات هوش مصنوعی خود را در سال گذشته راه‌اندازی کردند که تأثیر زیادی بر مصرف آب داشته است.

اگر ۱۰۰ میلیون کاربر با ChatGPT مکالمه داشته باشند، این چت بات ۵۰هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند – اندازه ۲۰ استخر شنای المپیک – در حالی که معادل آن در جستجوهای گوگل فقط یک استخر آب مصرف می‌کند.

توسعه شتاب‌زده هوش مصنوعی مولد، فشار را بر منابع آبی چین می‌افزاید. تقریباً نیمی از رک‌های مرکز داده چین در مناطق کم‌آب قرار دارند که به اندازه خاورمیانه خشک هستند. بهبود بهره‌وری انرژی و آب با فناوری موجود راه‌حل‌های ساده‌ای برای مقابله با خطرات آب است.

کارشناسان به شرکت‌ها و بخش مالی توصیه می‌کنند تا خطرات اقلیمی و آب را که به سرعت در حال گسترش هستند را ارزیابی کنند و استراتژی‌های آب و هوایی منسجمی را تنظیم کنند. در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمان مقابله با خطرات آب اکنون فرا رسیده و باید قبل از انفجار هوش مصنوعی از این خطرات پیش‌گیری کرد.

غول‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات چین به دنبال آن هستند تا تبدیل به شرکت‌های بدون مصرف آب یا اصطلاحاً «آب خنثی» و شرکت‌های با «آب مثبت» شوند. این اهداف را همتایان آن‌ها مانند متا و گوگل نیز در سیلیکون ولی دنبال می‌کنند. شرکت آب خنثی، شرکتی است که ردپای خود را در مصرف آب جبران می‌کند، در حالی که شرکت مثبت آب، بیش از مصرف آب خود آن را دوباره پر و جایگزین می‌کند.

راهبردهای به حداقل رساندن و جبران مصرف آب شامل احیای حوضه، بهبود بهره‌وری آب در تأسیسات موجود، استفاده مجدد از فاضلاب و جمع‌آوری آب باران است.

دولت چین در حال برداشتن گام‌هایی برای مدیریت کل‌نگر رودخانه‌ها، «از منبع تا دریا» است و می‌توان انتظار داشت که مقررات سخت‌گیرانه‌تر و استانداردهای اثربخشی مصرف آب برای بخش ICT اتخاذ کند. بر اساس این گزارش، بیش از سه‌چهارم رک‌های مرکز داده چین در حوضه‌های سه رودخانه واقع شده‌اند: رودخانه زرد، یانگ تسه و مروارید.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7281

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.