به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این خودروساز مستقر در شانگهای در بیانیهای اعلام کرد ۸/۱۸۱ میلیون سهم جدید (شامل سهام سپرده آمریکایی یا ADS و سهام عادی) منتشر خواهد شد.
نیو عضو بورسهای آمریکا، هنگ کنگ و سنگاپور است. سرمایهگذاران میتوانند سهام ADS را بخرند که در بورس نیویورک معامله میشود، و یا سهام عادی را برای معامله در بورس هنگ کنگ و سنگاپور خریداری نمایند.
طبق اعلام نیو انتظار میرود مبلغ خالص حاصل از فروش سهام عرضه شده قدری بیش از یک میلیارد دلار باشد (بر اساس قیمت ۵۷/۵ دلار برای هر سهم).
هر سهم عادی در بورس هنگ کنگ و سنگاپور با قیمت ۳۶/۴۳ دلار هنگ کنگ (۵۷/۵ دلار) عرضه شده که به معنای ۳/۱۱ درصد تخفیف نسبت به آخرین قیمت سهام این شرکت در بورس نیویورک (۲۸/۶ دلار) است.
مورگان استنلی، یوبیاس و دویچه بانک از جمله متعهدان خرید (underwriter) این دور از عرضه سهام نیو هستند و از اختیار معامله ۳۰ روزه برای خرید حداکثر ۳/۲۷ میلیون ADS دیگر برخوردار خواهند بود.
نیو اخیرا اعلام کرد که زیاندهیاش در سهماهه دوم امسال نسبت به سهماهه اول ۲۶ درصد کاهش یافته و به ۹۹/۴ میلیارد یوآن (۷/۷۰۰ میلیون دلار) رسیده، و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هم یک درصد کمتر شده است.
مدیر عامل نیو در روز دوم سپتامبر گفت که انتظار میرود تا سهماهه چهارم امسال این شرکت به نقطه سربهسر برسد و حداقل ۵۰ هزار دستگاه خودرو در ماه به بازار عرضه کند که دو برابر فروش آن در سهماهه دوم سال جاری خواهد بود.
نیو اعلام کرده که درآمد حاصل از فروش سهام صرف توسعه فناوریهای کلیدی EVهای هوشمند، گسترش شبکه شارژ و تعویض باتری، و بهبود ترازنامه شرکت خواهد شد.
تحلیلگران میگویند که حاشیه سود کمتر ناشی از رقابت بسیار شدید در بازار چین، فشار بیشتری بر تولیدکنندگان خودروهای برقی که به سودآوری نرسیدهاند وارد میکند، زیرا چشمانداز درآمدی آنها در حال وخیمتر شدن است.
شرکت نیو در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و فناوری تعویض باتریاش این امکان را به دارندگان خودروهای برقی میدهد که در کمتر از دو دقیقه، باتری خالی خود را با یک باتری کاملا شارژ شده جایگزین کنند.
این شرکت در حال حاضر چند رقیب داخلی دارد، مثلا لیپموتور (مورد حمایت استلانتیس) و شیائومی که مدلهای هوشمند آن با استقبال گرم مشتریان جوان مواجه شدهاند.
حدود ۵۰ مونتاژ کننده خودروهای برقی در چین فعال هستند که بیشترشان به دلیل جنگ قیمت و مازاد ظرفیت مزمن در بازار داخلی این کشور، هماکنون فقط برای بقای خود تلاش میکنند.
شرکت مشاوره بینالمللی الیکس پارتنرز در ماه جولای پیشبینی کرد که تا پنج سال آینده تنها کمتر از ۱۰ درصد این برندهای چینی به سوددهی برسند.
منبع: scmp