به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، معاون پیشین بانک خلق چین، در نشست صنعتی در شنجن گفت: فناوری هوش مصنوعی نقش مثبتی در تغییر خدمات مالی سنتی مانند پشتیبانی مشتری، سرمایهگذاری و مدیریت ریسک داشته است.
اکنون، ظهور نسل بعدی مدلهای زبان بزرگ نیز به یک عامل کلیدی برای دگرگونی بخش بانکی تبدیل شده است.
چین از زمانی که دولت طرحی برای توسعه صنعت در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد، یک اکوسیستم صنعتی جامع برای هوش مصنوعی ایجاد نموده و این صنعت اکنون نزدیک به ۶۰۰ میلیارد یوان (۸۲ میلیارد دلار) ارزش دارد.
مؤسسات مالی بزرگ چینی از جمله بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) و بانک ساختمانی چین در حال بررسی راههایی برای بهبود عملکرد خود با استفاده از مدلهای زبان بزرگ و سایر فناوریهای هوش مصنوعی هستند.
گروه آنت، غول فینتک سال ۲۰۲۳ ابزار دستیار هوش مصنوعی به نام Zhixiaozhu را معرفی کرد که میتواند به متخصصان مالی در زمینههایی از جمله تحقیقات سرمایهگذاری، بیمه و بازاریابی کمک کند. آنت یکی از زیرمجموعههای هلدینگ گروه علیبابا است.
در کنفرانس کاری اقتصادی مرکزی، رهبران چین توسعه «نیروهای تولیدی با کیفیت جدید» را برای تقویت اقتصاد به عنوان اولویت کلیدی دولت برای سال ۲۰۲۵ برشمردند. همچنین دولت خواستار پذیرش گسترده فناوریها، محصولات و موارد استفاده جدید با تمرکز بر استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش بهرهوری در بخشهای دیگر از طریق «ابتکارات AI-plus» شد.
اما کاربردهای جدید هوش مصنوعی همچنین میتواند خطراتی مانند سوگیریها و نقصهای الگوریتمی، هزینههای محاسباتی بالا و نگرانیهای حفظ حریم خصوصی ایجاد کند.
اگر هوش مصنوعی رها شود، خطرات آن میتواند ضربه مهمی به اقتصاد و بازارهای مالی وارد کند. بنابراین، فشار برای کاربرد هوش مصنوعی در امور مالی باید با رویکردی مردم محور هدایت شود و اصل فناوری را برای همیشه حفظ کند.
همچنین باید تحقیقات بیشتر در مورد مسائل هوش مصنوعی انجام شود تا این فناوری قابل تفسیرتر و قابل پیشبینیتر شود و همچنین نظارتها قویتر شود و در عین حال بر نیاز به حفاظت از امنیت دادهها و حقوق مصرفکننده تأکید شود.
منبع: scmp