• امروز : دوشنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 6 October - 2025
0

صعود چشمگیر سهام علی‌بابا و چشم‌انداز آن در رایانش ابری وکسب‌وکار تحویل فوری

  • کد خبر : 11424
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۴ - ۸:۳۰
صعود چشمگیر سهام علی‌بابا و چشم‌انداز آن در رایانش ابری وکسب‌وکار تحویل فوری
سهام گروه هلدینگ علی‌بابا بزرگ‌ترین جهش خود را در بیش از سه سال اخیر تجربه کرد؛ جهشی که ناشی از خوش‌بینی نسبت به توانایی این غول تجارت الکترونیک برای بقا در رقابت نفس‌گیر حوزه تحویل فوری و همچنین رشد بخش هوش مصنوعی آن بود.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سهام این شرکت ۱۹ درصد جهش کرد و به ۱۳۷٫۱۰ دلار هنگ‌کنگ رسید؛ بزرگ‌ترین رشد از ۱۶ مارس ۲۰۲۲ تاکنون. همچنین بهترین عملکرد را در میان سهام شاخص هنگ‌سنگ داشت که خود ۲٫۲ درصد افزایش یافت.

گواهی‌های سپرده آمریکایی (ADR) علی‌بابا نیز در نیویورک ۱۳ درصد رشد کرد و به ۱۳۵ دلار رسید؛ در حالی‌که بازار گسترده سهام فناوری آمریکا با افت روبه‌رو شده بود.

سرمایه‌گذاران پس از انتشار نتایج میان‌دوره‌ای علی‌بابا، تمرکز خود را بر بخش‌های کلیدی، یعنی کسب‌وکار تحویل سریع (Quick Commerce) ـ جایی که این شرکت باMeituan  رقابت می‌کند ـ و همچنین بخش رایانش ابری که مسئول توسعه هوش مصنوعی است، معطوف کردند. لحن خوش‌بینانه مدیرعامل علی‌بابا درخصوص تجارت تحویل سریع، تا حد زیادی نگرانی‌ها را درباره اینکه این حوزه می‌تواند باری بر دوش درآمدها باشد، از میان برد.

شتاب در رایانش ابری علی‌بابا آغازگر چرخه‌ای تازه برای هوش مصنوعی این شرکت است.

طبق گزارش سه‌ماهه علی‌بابا، درآمد حاصل از تحویل سریع در فصل منتهی به ژوئن، با رشد سالانه ۱۲ درصدی به ۱۴٫۸ میلیارد یوان (۲٫۱ میلیارد دلار) رسید که ناشی از افزایش تعامل کاربران بود. تعداد مصرف‌کنندگان فعال ماهانه از آوریل بیش از سه برابر شد و در اوت به ۳۰۰ میلیون نفر رسید. سفارش‌های روزانه برای تحویل غذا و نوشیدنی ماه گذشته به‌طور میانگین ۸۰ میلیون بود و در اوج خود به ۱۲۰ میلیون رسید.

این امر موجب افزایش ۲۰ درصدی تعداد کاربران فعال روزانه در اپلیکیشن تائوبائو، پلتفرم اصلی تجارت الکترونیک علی‌بابا، شد. رشد کاربران در واحد تحویل سریع فراتر از انتظار بوده است.

سهام علی‌بابا طی چهار ماه گذشته روندی ضعیف داشت، زیرا نگرانی‌ها از گرفتار شدن آن در جنگ قیمتی فزاینده با Meituan  و JD.com  در صنعت تحویل فوری بالا گرفته بود؛ صنعتی که از ظرفیت مازاد آسیب دیده است. ماه گذشته، علی‌بابا وعده داد که طی ۱۲ ماه آینده ۵۰ میلیارد یوان برای یارانه دادن به مصرف‌کنندگان و بازرگانان در حوزه تحویل سریع اختصاص دهد.

علی‌بابا می‌خواهد از یک پلتفرم سنتی تجارت الکترونیک به یک اکوسیستم جامع مصرف‌کننده تبدیل شود. انتظار می‌رود پس از پایان جنگ یارانه‌ها ـ که پیش‌بینی می‌شود پیش از سال مالی ۲۰۲۸ تمام شود ـ سودآوری جهش قابل‌توجهی داشته باشد.

درآمد سه‌ماهه واحد رایانش ابری علی‌بابا با رشد ۲۶ درصدی به ۳۳٫۴ میلیارد یوان رسید؛ رشدی سریع‌تر از ۱۸ درصد سه‌ماهه قبل و سریع‌ترین رشد در میان بخش‌های مختلف شرکت. این بخش حتی عملکرد تجارت بین‌المللی علی‌بابا را هم پشت سر گذاشت. درآمد حاصل از محصولات مرتبط با هوش مصنوعی برای هشتمین فصل پیاپی سه‌رقمی رشد کرد، هرچند عدد دقیقی ذکر نشد.

انتظار می‌رود رشد درآمد ابری طی دو سال آینده شتاب بیشتری بگیرد که ناشی از تقاضای قوی برای خدمات هوش مصنوعی، توانمندی‌های جامع علی‌بابا و بهبود عملکرد مدل‌ها خواهد بود..»

در مجموع، درآمد کل علی‌بابا در فصل گذشته با رشد ۲ درصدی به ۲۴۷٫۷ میلیارد یوان رسید، در حالی که سود خالص قابل انتساب به سهام‌داران عادی با جهش ۷۸ درصدی به ۴۳٫۱ میلیارد یوان افزایش یافت که عمدتاً به‌دلیل سود سرمایه‌گذاری و واگذاری دارایی‌ها بود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=11424

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.