به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این تراشه که از Drive Orin X انویدیا قدرتمندتر است، در تمام مدلهای تولیدی شپینگ استفاده میشود، چراکه این خودروساز برقی، محصولات پیشرفته خود را ارتقا میدهد. این تراشه همچنین میتواند ماشینهای پرنده و روباتهای در حال توسعه توسط شرکتهای وابسته به آن را تأمین کند.
مدیرعامل شپینگ گفت: تراشههای ما در آینده در خودروهایمان در سراسر جهان دیده خواهند شد. ما امیدواریم قوانین راهنمایی و رانندگی در هنگ کنگ و سایر بازارهای خارج از کشور به خودروهای ما با سیستمهای رانندگی خودکار اجازه دهد تا سال آینده به خیابانها بروند. مشخص نیست کدام مدل خودروهای برقی شروع به استفاده از این تراشه خواهد کرد.
سطح هوش به میدان نبرد جدیدی برای خودروسازان برای غلبه بر رقابت سخت در چین تبدیل شده است. مدیرعامل شپینگ در ماه آگوست ۲۰۲۴ گفت تراشه تورینگ که برای قابلیتهای رانندگی خودکار سطح ۴ (L4) طراحی شده، از نظر قدرت محاسباتی سه برابر قدرتمندتر از Drive Orin X انویدیا است که در وسایل نقلیه هوشمند موجود خود نصب شده است.
این تراشه، مغز پلتفرم هوش مصنوعی شپینگ است که به نام Canghai شناخته میشود و نماد چشمانداز این خودروساز مستقر در گوانگژو در توسعه فناوری رانندگی خودکار بومی برای خودروهای الکتریکی تولید انبوه در سرزمین اصلی چین از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۱۴ است.
در حال حاضر، خودروهای شپینگ مانند سدان P7 و G6 SUV میتوانند مسیر خود را بهطور خودکار در بزرگراهها و خیابانهای سرزمین اصلی چین طی کنند، اما رانندگان موظف هستند که با دستهای خود روی فرمان کاملاً هوشیار باشند. آنها به عنوان خودروهای نیمه مستقل در نظر گرفته میشوند و به عنوان خودروهای L2+ طبقهبندی میشوند.
مدل L3 به عنوان یک سیستم «بدون دست» در نظر گرفته میشود، اما همچنان از رانندگان میخواهد که مسئولیت ایمنی را بر عهده و آماده رانندگی باشند، در حالی که L4 به رانندگان این امکان را میدهد که طبق استانداردهای تعیین شده توسط SAE International مستقر در ایالاتمتحده، در مناطق تعیین شده چشمان خود را از جاده بردارند.
شپینگ اخیراً اعلام کرد فناوری خودران خود را با هوش مصنوعی در هنگکنگ آزمایش خواهد کرد و اولین گام خود را در گسترش جهانی با وسایل نقلیه نیمه خودران خود برداشته است.
خودروسازان برجسته چینی مانند شپینگ ثابت کردهاند که در قابلیتهای رانندگی خودران نسبت به تسلا برتری دارند، اما فناوریهای آنها فقط به صورت محلی کار میکنند و به اندازه سیستم FSD [خودران کامل] تسلا بینالمللی نیستند.
با این حال، نرمافزار FSD تسلا – که در ماه فوریه با قیمت ۶۴ هزار یوان (۸۷۷۶ دلار آمریکا) در سرزمین اصلی در دسترس قرار گرفت – عملکرد ضعیفتری نسبت به سیستم کمک راننده شپینگ در خواندن خطها و تشخیص چراغهای راهنمایی دارد.
شپینگ سال ۲۰۲۴ استفاده از سیستم خودران اولیه خود را که به نام X NGP شناخته میشود را در تمام شهرهای سرزمین اصلی گسترش داد تا قبل از راهاندازی نرمافزار FSD تسلا در چین، خریداران بیشتری را جذب کند. این اولین بار در سرزمین اصلی بود که سیستم رانندگی نیمه خودران را در سراسر کشور ارائه کرد.
AeroHT، یکی از زیرمجموعههای شپینگ، نیز در میان بازیکنان پیشرو است که خودروهای پرنده را در سرزمین اصلی توسعه میدهد.
تسلا پیشتاز در بخش بازار خودروهای برقی ممتاز سرزمین اصلی چین است. شپینگ، نیو مستقر در شانگهای و لیاتو که مقر آن در پکن است به عنوان بهترین پاسخ چین به تسلا در نظر گرفته میشود.
منبع: scmp