چین بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین ( پهپاد ) غیر نظامی جهان را تولید میکند و بیشتر آنها توسط یک شرکت ساخته میشوند: DJI. همچنین این صنعت پر رونق، حدود ۷۰ هزار بازیگر کوچک و بزرگ دارد که در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، قطعات و نرم افزار فعالیت دارند.
در اینجا مهمترین بازیگران این صنعت آورده شده است که در حال تغییر شکل قرن ۲۱ هستند.
بیش از ۸۰ درصد هواپیماهای بدون سرنشین تجاری در جهان توسط شرکتهای چینی ساخته میشود، در اوایل دهه ۲۰۰۰ هواپیماهای بدون سرنشین ( پهپاد ) بیشتر توسط ارتش استفاده میشد. شکارچی آمریکایی که در افغانستان برای جستجوی اسامه بن لادن استفاده میشد، همان چیزی بود که اکثر مردم هنگام بحث در مورد هواپیماهای بدون سرنشین فکر میکردند. اما در دهه ۲۰۱۰، روند رو به رشد نوآوری و خوش بینی سرمایه گذاران، هواپیمای بدون سرنشین را به سرگرمی و عکاسی برای مصرف کنندگان عادی تبدیل کرد و ابزاری مفید برای معماران، سازندگان، کشاورزان، فیلمسازان، بازیگران و بسیاری از متخصصان دیگر بود. کاربردهای هواپیماهای بدون سرنشین اکنون از عکاسی هوایی و تحویل تجارت الکترونیکی گرفته تا بازرسی و نظارت بر خطوط برق گسترده است. چین مرکز این رونق هواپیماهای بدون سرنشین است: برآورد این صنعت نشان میدهد تعداد شرکتهای ثبت شده درگیر در تجارت هواپیماهای بدون سرنشین ۷۰ هزار است.
DJI مستقر در شنجن به تنهایی ۷۰ درصد بازار هواپیماهای بدون سرنشین ( پهپاد ) جهان را کنترل و اداره میکند. اما با ادامه رشد بازار، بدون شک بازیگران و فعالان بیشتری وارد بازی خواهند شد. طبق اعلام انجمن صنعت پهپاد شنجن، در سال ۲۰۱۷، چین ۲٫۹ میلیون پهپاد مصرفی تولید کرد که نسبت به سال گذشته آن ۶۷ درصد رشد داشته است. ارزش صنعت هواپیماهای بدون سرنشین چین در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۶۷ میلیارد دلار ارزیابی شده است که ۱۶ درصد بیشتر از ۲۰۱۹ است.
تسلط DJI بر بخش مصرف کننده، هزاران تولیدکننده هواپیماهای بدون سرنشین دیگر را در چین مجبور به مبارزه برای بقا در زمینه برنامههای تجاری کرده است. نتیجه این برنامهها، ظهور یک صنعت شکوفا و بسیار خلاق است. بیش از هر کشور دیگری، این پهپاد ها جایگاه خود را در اقتصاد چین مستحکم کردهاند: به عنوان مثال غول تجارت الکترونیکی JD.com، دومین خرده فروش بزرگ آنلاین چین، در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین را با شبکههای تحویل خود ادغام کرده است تا صدها مناطق را تحت پوشش قرار دهد.
چین در تجارت جهانی هواپیماهای بدون سرنشین نظامی نیز بازیگر اصلی است. براساس اعلام موسسه تحقیقاتی سیپری، چین طی دهه گذشته ۲۲۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین مسلح به ۱۶ کشور از جمله نیجریه، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تحویل داده است. چین در کل صادرات اسلحه در رتبه پنجم قرار دارد، اما این کشور به فروشنده عمده و بزرگ هواپیماهای بدون سرنشین در جهان تبدیل شده است.
هواپیماهای نظامی بدون سرنشین چینی توسط شرکتهای دولتی تولید میشوند بر خلاف هواپیماهای بدون سرنشین مصرفی (غیرنظامی) که تولیدکنندگان آنها تقریباً از بودجه خصوصی برخوردار هستند، اما دولت به طور فزایندهای خود را در بخش هواپیماهای بدون سرنشین تجاری نیز دخیل میکند. دولت میخواهد صنعت هواپیمای بدون سرنشین آن تا سال ۲۰۲۵، ۲۷ میلیارد دلار تولیدات داشته باشد.
بنابراین چه کسانی در بازار هواپیماهای بدون سرنشین چینی بازی میکنند؟ SupChina با استفاده از منابع چینی زبان اطلاعات مهمترین شرکتهای هواپیماهای بدون سرنشین در چین را جمع آوری کرده است. آنها شامل شرکتهای درگیر در تحقیق و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین، ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، مصارف نظامی و خدمات و لوازم جانبی هواپیماهای بدون سرنشین هستند.
کاربردهای هواپیماهای بدون سرنشین در چین به دستههای زیر تقسیم میشوند:
- نظامی
- سرگرمی
- کشاورزی
- امنیت عمومی
- کاهش بلایا
- اطفا حریق و واکنش اضطراری
- آبزی پروری
- عکاسی
- مدیریت زیرساختها
- جنگلداری
- حفاظت از محیط زیست
- مدیریت شهر هوشمند
- لجستیک
- حمل و نقل مسافر
- آنالیز توپوگرافی
- لوازم جانبی هواپیماهای بدون سرنشین
فهرست تولیدکنندگان هواپیماهای بدون سرنشین چینی تقریباً براساس کاربرد و اندازه، به شرح زیر است:
- DJI
- High Great
- Shenzhen Damoda
- EHang
- Autoflight
- Huimingjie
- China Academy of Aerospace Aerodynamics) CAAA)
- Aviation Industry Corp. of China) AVIC)
- Geneinno
- Grepow
- Walkera
- INNNO
- Jincheng Aviation
- AEE
- Bitalltech
- Micromulticopter Aviation) MMC)
- Aerofugia
- Zingto
- Air Dwing
- Volitation
- Soarability
- Yuanmu Holding