به گزارش شینهوا، اتوماسیون رانندگی سطح بالا با پیشرفت یک فناوری حسگر حیاتی به نام LiDAR هدایت میشود که اشیا را شناسایی کرده و فاصله آنها را برای ایجاد نقشهای از محیط اطراف محاسبه میکند و به عنوان «چشم» خودرو عمل میکند.
در حال حاضر، فناوریهای چینی LiDAR بر بازار جهانی تسلط دارند و امسال رانندگی خودکار وارد «عصر طلایی» خواهد شد. شرکتهای چینی از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۲۵۹۵۷ درخواست ثبت اختراع مرتبط با این فناوری ثبت کردهاند که این رقم در شرکتهای آمریکایی ۱۸۸۲۱ مورد و ۱۳۹۳۹ عدد در شرکتهای ژاپنی است.
دو شرکت چینی روبوسنس و هسای که در دو نوع اصلی LiDAR تخصص دارند، یکی برای رانندگی کاملاً خودکار و دیگری برای کمک به راننده، از سال ۲۰۱۵ پتنت خود را افزایش داده و در رتبههای چهارم و پنجم جهانی قرار گرفتهاند.
هسای در LiDAR برای رانندگی کاملاً خودکار قوی است و بازار خودروسازی LiDAR در سال ۲۰۲۲ را با سهمی ۴۷ درصدی رهبری کرد.
روبوسنس مستقر در شنجن، که بر روی فناوری ارزانتر LiDAR برای کمک راننده تمرکز میکند، مجموعهای از محصولات جدید از جمله سنسورهای میانبرد و دوربرد، که مقرونبهصرفه و با قابلیت بالا به بازار عرضه میشوند را معرفی کرده است. این شرکت از نظر ارزش بازار به یکی از بزرگترین شرکتهای LiDAR در جهان تبدیل شده است و در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۵۶ هزار واحد LiDAR را تولید کرد. بازار پررونق خودروهای الکتریکی چین به قابلیتهای تولید انبوه این شرکت کمک میکند و این امکان را فراهم میکند که LiDARهای کوچکتر، کارآمدتر و مقرونبهصرفهتر بسازد.
این فناوری برای تمامی کشورها جدید است و این شرایط برابر، همراه با قدرت تولید چین و رونق خودروهای الکتریکی، بستر مناسبی را برای نوآوری LiDAR ایجاد کرده است.
در بخش LiDAR، رقابت بین بازیگران چینی شدید است، تا که حدی به کاهش هزینهها کمک میکند. به عنوان مثال، LiDAR های روبوسنس ۵۰ تا ۷۰ درصد در هزینهها صرفه جویی کردهاند.
حدود ۱۰ سال پیش، LiDAR تحت سلطه فعالان خارج از چین بود. اکنون، شرایط تغییر کرده است. شرکت Tanway که در سال ۲۰۱۷ در پکن تأسیس شد، نمونهای از این تغییر شرایط است و به عنوان یک شرکت نسبتا جدید، بر روی LiDAR با ترکیب تصویر مبتنی بر سخت افزار تمرکز کرده است.
سازندگان چینی خودروهای برقی مانند بیوایدی، لی اتو و نیو تمایل بیشتری برای پذیرش فناوریهای جدید دارند. هزینههای تولید پایین، زنجیره تامین کامل و توسعه سریع بازار داخلی خودروهای برقی، محیط مناسبی را برای آزمایش و نوآوری در چین ایجاد میکند.
منبع: cn