به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در قلب این خودروهای آیندهنگر – که اغلب با عنوان خودروهای بدون راننده، خودروهای خودران (AVs) یا «روباتاکسی» شناخته میشوند – هوش مصنوعی قرار دارد. این فناوری برای پردازش حجم عظیمی از دادهها، تفسیر معنای آنها و گرفتن تصمیمهای آنی در زمان واقعی ضروری است. از مسیریابی و تجسم محیط گرفته تا کنترل حرکت خودرو و بهینهسازی مصرف انرژی، هوش مصنوعی نقش «مغز» را برعهده دارد.
فهرست شرکتهایی که ناوگان خودروهای خودران را در سراسر جهان بهکار گرفتهاند سرسامآور است. این فهرست شامل بیشتر خودروسازان بزرگ و غولهای فناوری میشود Waymo متعلق به گوگل، بازیگر اصلی در ایالات متحده است، در حالیکه Zoox وابسته به آمازون در حال گسترش ناوگان خود است و برای جبران فاصلهاش تلاش میکند. بسیاری از استارتآپهای جدید چینی هستند: از جمله دیدی (بزرگترین شرکت تاکسی اینترنتی چین)،AutoX مستقر در هنگکنگ وDeepRoute.ai در شنژن که هر دو در شنژن آزمایشهایی انجام دادهاند؛ و همچنینWeRide مستقر در گوانگژو که اکنون در حال اجرای سومین آزمایش اروپایی خود در سوئیس است.
با این حال، فعالترین بازیگر تاکنونApollo Go متعلق به بیدو بوده است؛ این شرکت در بیش از ۱۰ شهر چین فعالیت میکند، از جمله ناوگانی ۵۰۰ دستگاهی که در سال ۲۰۲۴ در ووهان راهاندازی شد. این شرکت اکنون ۱۰ خودرو را در ۲۰ خیابان منطقهTung Chung آزمایش میکند.
از زمان آغاز آزمایشها در هنگکنگ در سال گذشته، آپولو گو عملکردی پایدار و باثبات در سناریوهای مختلف جادهای از خود نشان داده و مسافت رانندگی ایمن آن از ۱۵ هزار کیلومتر فراتر رفته است.
هوش مصنوعی در قلب این موفقیت قرار دارد: خودروی خودران نسل ششم آپولو گو، موسوم به RT6، از مدل بنیادین رانندگی خودکار آپولو استفاده میکند که پایهای برای حرکت مستقل در محیطهای پیچیده شهری است. از طریق مدل ادراکی، سیستم قادر به شناسایی و ردیابی دقیق در شرایط چالشبرانگیز است و میتواند موقعیتهای غیرقابل پیشبینی و شرایط پویای جاده شهری را مدیریت کند. همچنین مدل برنامهریزی، سیستم را به قابلیتهای کلیدی مانند اجتناب از موانع و پیشبینی مجهز میسازد.
پس از راهاندازی نظام مقرراتی جدید در سال ۲۰۲۴، آزمایشهای خودروهای خودران در مکانهای دیگری نیز آغاز شده است، از جمله پارک علم و فناوری هنگکنگ، منطقه فرهنگی وست کولون و فرودگاه بینالمللی هنگکنگ. آزمایش اخیر در فرودگاه – که در ابتدا شامل کارکنان فرودگاه میشود – توسط شرکت Pony.ai (مستقر در گوانگژو و دره سیلیکون) اجرا میگردد. این شرکت در حال حاضر حدود ۳۰۰ روباتاکسی در پکن، شانگهای، گوانگژو و شنژن دارد و قصد دارد با همکاری تویوتا و خودروسازان چینی GAC و بایک این تعداد را در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به هزار دستگاه افزایش دهد.
هنگکنگ فرصتهای رانندگی منحصربهفردی برای درخشش فناوری خودران پیشرفته پونی.ایآی فراهم میکند، از جمله رانندگی در سمت چپ جاده، ترافیک متراکم و محیط رانندگی بسیار پیچیده مانند انواع خاصی از تقاطعهای ترافیکی. در آینده، خودروهای خودران پونی.ایآی بهطور یکپارچه بین مکانهای مختلف در منطقه خلیج بزرگ (Greater Bay Area) تردد خواهند کرد.
با توجه به پیشرفت فعلی، انتظار میرود استفاده از خودروهای خودران در برخی جوامع منتخب طی یک تا دو سال آینده محقق شود. دولت چین به ادغام تجربیات بهدستآمده از پروژههای مختلف ادامه خواهد داد، استانداردهای فنی را اصلاح خواهد کرد و نتایج پژوهشی را با صنعت به اشتراک خواهد گذاشت تا توسعه خودروهای خودران را ارتقا دهد.
مبنع: scmp