به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، قابلیتهای هوش مصنوعی از هماکنون بهطور ملموس به بخشهایی مانند تبلیغات مبتنی بر عملکرد و بازیهای ماندگار سود رساندهاند. انتظار میرود این سرمایهگذاریهای راهبردی در هوش مصنوعی، در بلندمدت برای کاربران و جامعه ارزش خلق کرده و بازدهی افزایشی قابلتوجهی برای تنسنت ایجاد کنند.
تنسنت در شرایطی سرمایهگذاریهای خود در زمینه هوش مصنوعی را افزایش داده که شرکتهای رقیب اینترنتی مانند علیبابا، بایدو، بایتدنس و استارتآپهای نوآورانهای همچون دیپسیک نیز بهشدت در این حوزه فعال شدهاند.
به تازگی واحد رایانش ابری تنسنت اعلام کرد که استفاده از مدل زبانی بزرگ (LLM) به ساخت شخصیتهای غیرقابل بازی هوشمندتر برای بازی متاورسی BUD کمک کرده است.
شخصیتهای BUD که با مدل Hunyuan AI تنسنت تقویت شدهاند، به روایتهای ثابت محدود نمیشوند؛ بلکه میتوان آنها را به گونهای برنامهریزی کرد که با یکدیگر مشاجره کنند و به رفتارهای بازیکنان واکنش نشان دهند.
اخیرا نیز همکاری مشابهی میان تنسنت کلاود و شرکتGiant Network Group (سازنده بازی اجتماعی Space Party) اعلام شد. در این بازی، حدود ۷ میلیون شخصیت تولیدشده با هوش مصنوعی با زنجیرههای منطقی مستقل توسط مدل قدرتمند Hunyuan Turbo S پشتیبانی میشوند.
تنسنت همچنین از هوش مصنوعی در بازیهای موبایلی خود بهره گرفته است. در ماه فوریه، بازی بتل رویال این شرکت به نام Peacekeeper Elite – نسخه چینی PUBG Mobile – از مدل استدلالی R1 شرکت دیپسیک برای شخصیت دیجیتال Gilly استفاده کرد. این شخصیت با بازیکنان درباره بهروزرسانیها، توصیههای مربوط به سلاحها و راهبردهای پیروزی گفتگو میکند.
رشد درآمد با کیفیت بالا در تنسنت عمدتاً ناشی از ادغام هوش مصنوعی در بخشهای مختلف کسبوکار بوده است.
بهعنوان نمونه، تنسنت اعلام کرد که ویژگیهای هوش مصنوعی را در ویچت (Weixin) – نام برند ویچت در چین – اضافه کرده تا تجربههای تعاملیتر برای کاربران و بهرهوری بالاتر برای تولیدکنندگان محتوا و توسعهدهندگان فراهم کند.
ربات گفتوگوی هوش مصنوعی تنسنت به نام Yuanbao نیز بهعنوان یکی از مخاطبین ویچت به کاربران معرفی شده است. همچنین، مدل زبانی بزرگ اختصاصی تنسنت برای جستجوی ویچت (Weixin Search) و نیز ابزار تولید تصویر با متن در بخش حسابهای رسمی این سوپر اپلیکیشن به کار گرفته شده است.
تنسنت پلتفرم فناوری تبلیغاتی خود را با قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی مولد از جمله تولید بهتر تصاویر و ویرایش ویدئو ارتقا داده است. این به شرکت کمک کرد تا فرآیند تولید تبلیغات را تسریع کند، از راهحلهای «انسان دیجیتال» برای پخش زنده بهره گیرد و درک عمیقتری از کالاها و علاقهمندیهای کاربران پیدا کند تا پیشنهادهای شخصیسازیشده بهتری ارائه دهد.
در نتیجه، درآمد حاصل از خدمات بازاریابی در سهماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافت. تنسنت این رشد را عمدتاً ناشی از تقاضای قوی تبلیغکنندگان برای اکانتهای ویدئویی ویچت، مینیبرنامهها و فضای تبلیغاتی بخش جستجوی ویچت دانست؛ جایی که تعامل کاربران افزایش یافته است.
در ماه مارس، تنسنت ابزار بهینهساز تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی راهاندازی کرد که کمپینها را طراحی کرده و عملکرد آنها را بهصورت ۲۴ ساعته نظارت میکند. یکی از ابزارهای معرفیشده توسط تنسنت میتواند با استفاده از تصاویر موجود محصولات، تبلیغات تولید کند.
همزمان با افزایش تقاضا برای فناوریهای هوش مصنوعی، درآمد تنسنت کلاود از محصولات مرتبط با هوش مصنوعی با نرخی بالا در حال رشد است.
در همین حال، درآمد بخش فناوری مالی و خدمات تجاری تنسنت در سهماهه مارس ۵ درصد رشد کرد که عمدتاً ناشی از افزایش درآمد خدمات ابری بوده است.
تنسنت با سرمایهگذاری متمرکز در هوش مصنوعی، اکنون در حال برداشت نتایج قابلتوجهی است – چه در بخش بازی، چه در تبلیغات، چه در ویچت و چه در رایانش ابری. شرکت موفق شده است از هوش مصنوعی برای افزایش تعامل کاربران، بهینهسازی تبلیغات، تولید محتوای هوشمند و توسعه زیرساختهای ابری سودآور استفاده کند؛ و همین موضوع آن را به یکی از موفقترین نمونههای بهرهبرداری تجاری از هوش مصنوعی در چین تبدیل کرده است.
منبع: scmp