به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، هزینه سرمایه ۳۸۰ میلیارد یوان (۵۲٫۴ میلیارد دلار) رهبر تجارت الکترونیک برای منابع محاسباتی و زیرساختهای هوش مصنوعی، بزرگترین تخصیص تاکنون توسط یک نهاد خصوصی چینی است، اقدامی که احتمالاً همتایان محلی مانند تنسنت و بایتدنس را وارد رقابت خواهد کرد.
بودجه هزینهای متمرکز بر هوش مصنوعی، با دسترسی سریع به مدلهای زبان بزرگ منبع باز (LLM) برای تطبیق کسبوکارها، منعکسکننده برنامههای مشابه اما بزرگتر در ایالاتمتحده و در بحبوحه جنگ فناوری و تنشهای ژئوپلیتیکی است. سرمایهگذاری هنگفت در زیرساختهای هوش مصنوعی ممکن است در مورد گسترش هوش مصنوعی مولد [GenAI] در بازارهای محلی باشد.
از آنجایی که چین و ایالاتمتحده دو بازار بزرگ واحد هستند، سرمایهگذاری در مراکز داده هوش مصنوعی به فروشندگانی مانند علیبابا، اپل و OpenAI اجازه میدهد تا از صرفهجویی در مقیاس بهره ببرند و خدمات خود را با هزینه بسیار ارزانتری ارائه دهند. هر بازاری که بتواند پذیرش و نوآوری هوش مصنوعی مولد را تسریع بخشد، در مسابقه فناوری دست برتر را خواهد داشت.
اپل بودجه چهار ساله خود را برای تقویت منابع محاسباتی و سایر امکانات ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد، در حالی که مایکروسافت بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای مراکز داده در سال مالی جاری اختصاص داد. آمازون اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای استفاده از فرصتهای هوش مصنوعی هزینه خواهد کرد.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالاتمتحده اخیراً پروژه Stargate را رونمایی کرد، یک پروژه زیرساختی ابر هوش مصنوعی که به طور مشترک توسط گروه SoftBank سرمایهگذار فناوری ژاپن و OpenAI توسعه مییابد. سرمایهگذاری اولیه ۱۰۰ میلیارد دلاری این پروژه میتواند طی چهار سال آینده به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
علیبابا یکی از برترین بازیگران جهان در توسعه مدلهای هوش مصنوعی است و Qwen یکی از رایجترین مدلهای منبع باز است. به گفته تحلیلگران، این شرکت آماده است تا مدل استدلال بعدی خود به نام QwQ-Max را معرفی کند که میتواند رقیب سایر LLM ها مانند o1 OpenAI و دیپسیک R1 باشد.
با قابلیتهای هوش مصنوعی علیبابا و پایگاه مشتریان گستردهاش، این شرکت در حال آماده شدن برای افزایش تقاضا برای سه سال آینده است که بودجه آن بیش از کل هزینههای زیرساخت هوش مصنوعی در دهه گذشته است. برای انعکاس اعتماد بازار به هوش مصنوعی این شرکت، سرمایهگذاران قیمت سهام آن را در سال جاری ۶۰ درصد و ارزش بازار آن را بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش دادند.
علیبابا کلاود همچنین ردپای خود را در بازارهای کلیدی خارج از کشور از جمله تایلند و مکزیک گسترش داده است و در برابر خدمات وب آمازون، مایکروسافت Azure و گوگل کلاود سهم بازار جهانی را به دست آورده است.
طرح سرمایهگذاری علیبابا ممکن است همتایان خود در چین را تشویق کند تا هزینههای سرمایهای را نیز افزایش دهند. آنها به مزیتهای توسعه هوش مصنوعی چشم دوختهاند.
منبع: scmp