• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری عربستان

  • کد خبر : 7710
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری عربستان
سرمایه‌گذاران چینی در حال ریختن پول به دو صندوق جدید سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس هستند که سهام عربستان سعودی را دنبال می‌کنند در حالی که عملکرد ضعیف سهام محلی (داخلی در عربستان سعودی) تقاضا برای دارایی‌های خارج از کشور را افزایش می‌دهد.

به گزارش بلومبرگ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله متمرکز بر عربستان سعودی در تاریخ ۱۶ ژوئیه در شانگهای و شنژن شروع به کار کردند و هر دو طی دو روز اول معاملاتی خود تا سقف ۱۰ درصد روزانه جهش کردند. آنها سپس تا حدی از ۱۸ ژوئیه به حالت تعلیق درآمدند چرا که مدیران آنها به صرافی‌ها اطلاع دادند که حق بیمه قیمت سهام آنها نسبت به ارزش خالص داراییشان بیش از حد شده بود.

بخشی از شور و اشتیاق پیرامون این دو صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، ناشی از رشد روابط اقتصادی و تجاری بین چین و عربستان سعودی است. طی ماه‌های اخیر، شرکت‌ها و صندوق‌های دولتی از هر دو طرف مجموعه‌ای از معاملات میلیارد دلاری را اعلام کرده‌اند؛ از صنعت فناوری گرفته تا انرژی خورشیدی و خودروهای برقی.

سهام عربستان سعودی در برابر سهام چین در ۵ سال گذشته

نلسون یان، مدیر ارشد سرمایه گذاری در شرکت فوزون ولس اینترنشنال (Fosun Wealth International) در هنگ کنگ گفت: سرمایه‌گذاران چینی تشنه بازدهی بهتر از دارایی‌های خارج از کشور هستند چرا که بازدهی دارایی‌های (داخلی) چین بسیار ناچیز است. روابط چین و عربستان سعودی خوب، سرمایه گذاری بین دو کشور عاقلانه و خطر ژئوپلیتیکی آن کمتر است.

وی گفت: علاوه بر این، نهادهای دولتی سطوح بالای چین «در نظر دارند سرمایه‌گذاری‌ها را به خاورمیانه هدایت کنند و شرکت‌های شاخص چینی را می‌بینیم که مشتاق توسعه شاخص‌های مرتبط با خاورمیانه و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله هستند».

حق بیمه‌های بالا

صندوق هواتای-پاینبریج سی‌اس‌اُپی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله کیو‌دی۲‌ عربستان سعودی که در فهرست شانگهای قرار دارد، در دومین روز معاملاتی خود با ۱۷ درصد بیش از ارزش خالص دارایی معامله شد. پس از آن، حق بیمه آن در ۲۴ ژوئیه آخرین تاریخی که اطلاعاتش در دسترس است، به ۳٫۸ درصد کاهش یافت. شرکت مدیریت دارایی جنوبی چین سی‌اس‌اُپی صندوق سرمایه گذاری قابل معامله کیو‌دی‌ ۲ عربستان سعودی (ثبت شده در شنژن)  در همان روز با حق بیمه ۶ درصد معامله شد. طبق وب‌سایت ETF.com، اکثریت قریب به اتفاق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با ۱ درصد ارزش خالص دارایی خود معامله می‌کنند.

درباره شور و شوق فعلی برای سهام عربستان سعودی باید گفت، این اولین بار نیست که سرمایه‌گذاران چینی شیفته سهام یک کشور خاص شده‌اند.

در ماه ژانویه، صندوق‌های مشترک چینی سعی کردند شور و شوق سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌های متمرکز بر سهام ایالات متحده کاهش دهند و محدودیت‌هایی را برای خرید محصولات خود ایجاد کردند. در همان ماه، گفته شد که برخی از صندوق‌ها سهمیه‌های سرمایه‌گذار نهادی داخلی واجد شرایط بیشتری را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ژاپن اختصاص داده‌اند تا قیمت سهام را به ارزش خالص دارایی خود نزدیک‌تر کنند.

ملودی شیان هی، معاون مدیر اجرایی شرکت مدیریت دارایی سی‌اس‌اُپی در هنگ کنگ گفت، در حالی که ممکن است بازار عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاران چینی عجیب‌تر از سهام ژاپن یا ایالات متحده به نظر برسد، اما سرمایه‌گذاران به روابط بین دو کشور خوشبین بوده و مشتاق دانستن بیشتر هستند.

“مزیت رقابتی”

دو صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله عربستان سعودی شاخص اف‌تی‌اس‌ای عربستان سعودی را دنبال می‌کنند که در آن شرکت‌های مالی، مواد اولیه و انرژی دارای بیشترین وزن هستند. بانک الراجهی، آرامکو عربستان سعودی و بانک ملی عربستان نزدیک به یک سوم این میزان را به خود اختصاص داده‌اند.

رن یوچن، مشاور سرمایه‌گذاری در شرکت اوراق بهادار گواُتای جونان (Guotai Junan) گفت: پوشش شاخص صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله عربستان سعودی با اولویت ریسک فعلی سرمایه‌گذاران داخلی بازار سهام چین مطابقت دارد. سود نسبتاً بالا از سهام مالی و منابع نیز به آنها مزیت رقابتی در بازدهی سود می‌دهد.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7710

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.