• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0

رونمایی چین از برنامه بلندپروازانه ۳ ساله برای تسلط بر استانداردهای هوش مصنوعی و رایانش

  • کد خبر : 7571
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
رونمایی چین از برنامه بلندپروازانه ۳ ساله برای تسلط بر استانداردهای هوش مصنوعی و رایانش
پکن برنامه بلندپروازانه سه ساله‌ای را برای تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یکی از پیشتازان بین‌المللی استانداردهای هوش مصنوعی و رایانش آغاز کرده است.

به گزارش computerworld، این طرح که «برنامه اقدام برای تدوین استانداردهای اطلاعات (۲۰۲۷- ۲۰۲۴)» نام گرفته، راهبردی جامع را برای ارتقای جایگاه چین در رقابت دائمی فناورانه‌اش با آمریکا و سایر کشورها ترسیم می‌کند.

برنامه مذکور بر تقویت فعالیت‌های پژوهشی و تدوین استاندارد برای تراشه‌های پیشرفته، زیرساخت‌های رایانشی، کاربردهای فناوری کوانتومی، واسط‌های مغز و رایانه و هوش مصنوعی متمرکز است و کمیسیون مرکزی امور فضای مجازی، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم بازار چین هدایت آن را بر عهده دارند.

در این برنامه هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از عوامل تحول‌آفرین شناخته شده و محور اساسی کار خواهد بود.

یکی از بخش‌های کلیدی طرح، تدوین «استانداردهای عمومی، زیربنایی، اخلاقی، امنیتی و حریم خصوصی» برای مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ و هوش مصنوعی مولد است، و همچنین تدوین استانداردهای زنجیره بلوکی و استانداردهای فناوری قراردادهای هوشمند و ایجاد قابلیت هم‌کنش‌پذیری بین زنجیره‌ها (cross-chain interoperability) را دنبال می‌کند. علاوه بر اینها، استانداردهای پیشرفته در حوزه‌های کاربردی و خدماتی مهم از قبیل رایانش ابری، ابر بومی (cloud-native)، ابر توزیع شده (distributed cloud)، ابر لبه (edge cloud)، نرم‌افزارهای ابری و خدمات هوشمند نیز به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

همچنین قرار است به استانداردسازی رایانش کوانتومی، ارتباطات کوانتومی، اندازه‌گیری کوانتومی و سایر فناوری‌های کلیدی، تدوین استانداردهایی برای واسط‌های مغز و رایانه، ارتقای تحقیقات در زمینه الگوریتم‌های رمزگشایی از اطلاعات مغزی، امنیت اطلاعات مغز، حفاظت از حریم خصوصی و دیگر فناوری‌ها و کاربردهای مرتبط پرداخته شود.

هدف از این طرح، رفع خلأها و ناکارآمدی‌های موجود در زمینه کاربرد استانداردها در سازمان‌های دولتی مختلف است.

برخی از مشکلات و نواقص مذکور عبارتند از عدم هماهنگی بین سازمان‌ها، تناقض و مغایرت بین استانداردهای موجود، عدم اجرای موثر استانداردها، و تمرکز بر تحقیق و توسعه و بی‌توجهی به کاربردهای عملی.

این برنامه اقدام، خواستار ایجاد سیستمی منسجم است که رایانش، ذخیره‌سازی، مخابرات (انتقال اطلاعات) و توانمندی‌های عملیاتی را به شکل یکپارچه درآورد.

با توجه به چالش‌های اقتصادی فزاینده و تحریم‌های آمریکا علیه فناوری‌های کلیدی، تلاش چین برای خوداتکایی در فناوری‌های پیشرفته به‌عنوان گامی حیاتی در تحول اقتصاد این کشور تلقی می‌شود. پکن در اواخر ماه می صندوقی ۴۷ میلیارد دلاری برای تقویت صنعت تراشه تاسیس نمود تا با تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری تراشه‌های پیشرفته مقابله کند.

طرح بلندپروازانه اخیر هم می‌تواند گام بلندی در رقابت مستمر بین‌المللی برای تسلط بر عرصه فناوری‌ها باشد.

منبع: computerworld

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7571

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.