به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، مدیرعامل این خودروساز مستقر در گوانگژو، اعلام کرد که نسخه جدید P7 میتواند به معیار تازهای برای خودروهای برقی نسل آینده تبدیل شود و نشاندهنده پیشرفتهای فناورانه در خودروهای هوشمند ساخت چین است.
نسل بعدی P7 چیزی فراتر از یک خودروست؛ این پاسخ شپینگ به عصر هوش مصنوعی، هم در فرم و هم در عملکرد است.
بر اساس اعلام شپینگ، این سدان که حدود ۳۰۰ هزار یوان (معادل ۴۱٬۶۳۰ دلار آمریکا) قیمت خواهد داشت، قرار است از ماه ژوئیه یا اوت وارد بازار چین شود.
به گفته شرکت، این خودرو یک کوپه ۵ نفره چابک است که سطح طراحی ظاهری و عملکرد را ارتقا میدهد.
مدل جدید P7 نخستین خودروی تولیدی شپینگ خواهد بود که به تراشه داخلی این شرکت با نام «تورینگ»(Turing) مجهز میشود. این تراشه برای دستیابی به قابلیت رانندگی خودران سطح ۴ (L4) طراحی شده و در مقایسه با تراشه Drive Orin X شرکت انویدیا که پیشتر در محصولات شپینگ استفاده میشد، سه برابر قدرت پردازشی بالاتری دارد.
بر اساس استانداردهای انجمن مهندسان خودرو (SAE) مستقر در آمریکا، سطح ۴ رانندگی خودران به خودرو اجازه میدهد در مناطق مشخص، راننده بدون نگاه کردن به جاده رانندگی را به سیستم بسپارد. با این حال، در چین فعلاً خودروهای دارای قابلیت خودران سطح ۳ یا بالاتر مجوز تردد در جادهها را ندارند.
سطح ۳ که به عنوان سیستم «رانندگی بدون دخالت دست» شناخته میشود، به راننده اجازه میدهد کنترل را واگذار کند، اما همچنان مسئولیت ایمنی را بر عهده دارد و باید آماده مداخله در شرایط خاص باشد.
شپینگ نخستین نسل از مدلهای P7 را در میانه سال ۲۰۲۰ عرضه کرد، خودرویی که به دلیل نرمافزار اولیه رانندگی خودران، توانست به عامل اصلی رشد شرکت و جذب هزاران راننده جوان چینی تبدیل شود.
مدلهای فعلی P7 با قیمت پایه ۲۴۹٬۹۰۰ یوان عرضه میشوند که اندکی بالاتر از قیمت تسلا Model 3 (۲۳۵٬۵۰۰ یوان) است. در مقابل، SU7 ساخت شرکت شیائومی یکی از پرفروشترین خودروهای چین محسوب میشود و قیمت نسخه پایه آن ۲۱۵٬۹۰۰ یوان تعیین شده است.
شپینگ در ماه اکتبر فناوری جدیدی مبتنی بر دوربین برای بهبود رانندگی خودران معرفی کرد که اکنون در سری P7 به کار گرفته شده است. این سیستم جدید که با سختافزار و نرمافزار Eagle Eye ارائه میشود، دقت بیشتری در جمعآوری اطلاعات دارد.
مدیرعامل شپینگ همچنین اعلام کرد که این شرکت قصد دارد سامانه رانندگی خودران Xpeng Navigation Guided Pilot را بهزودی در هنگکنگ آزمایش کند. این سامانه از سال ۲۰۲۶ به صورت جهانی معرفی خواهد شد.
شپینگ عمدتاً خودروهایی با فرمان در سمت چپ (LHD) برای بازار چین تولید میکند، اما از سال گذشته مونتاژ مدلهایی با فرمان در سمت راست (RHD) برای بازارهایی چون هنگکنگ و جنوب شرق آسیا را نیز آغاز کرده است.
منبع: scmp