• امروز : شنبه - ۳۱ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 21 June - 2025
0

رونمایی از ابر‌کشتی‌سازی هوشمند چین برای افزایش تولید کشتی‌های حامل گاز طبیعی مایع

  • کد خبر : 10396
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
رونمایی از ابر‌کشتی‌سازی هوشمند چین برای افزایش تولید کشتی‌های حامل گاز طبیعی مایع
شرکت هودونگ-ژونگ‌هوا شیپ‌بیلدینگ، یکی از بازیگران کلیدی بخش دریایی چین که در شانگهای مستقر است، به‌طور رسمی از کشتی‌سازی پیشرفته جدید خود در جزیره چانگ‌شینگ رونمایی کرد.

به گزارش marineinsight.com، این مجموعه، با مساحتی برابر ۴۳۱.۸ هکتار و سرمایه‌گذاری کل ۱۸ میلیارد یوان (حدود ۲.۵ میلیارد دلار)، طراحی شده تا ظرفیت تولید شرکت را به‌شکل چشمگیری افزایش دهد. پس از تکمیل کامل، انتظار می‌رود که تعداد کشتی‌های LNG تولیدی سالانه این شرکت از شش به بیش از ده فروند افزایش یابد.

فاز نخست این پروژه که ۲۱۴.۶ هکتار را در بر می‌گیرد و با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد یوان (۱.۱۱ میلیارد دلار) احداث شده، شامل زیرساخت‌های حیاتی مانند کارگاه مونتاژ بدنه، تأسیسات جوشکاری بخش‌های منحنی، مراکز پوشش‌دهی، اسکله‌های سرپوشیده و روباز است. همچنین یک ساختمان تحقیق و توسعه و طراحی، اسکله‌های تجهیزات و مراکز ماژول نیز در این فاز ایجاد شده‌اند.

این کارخانه از روش‌های پیشرفته تولیدی بهره می‌برد، از جمله تقسیم منطقی بخش‌های کشتی، مدیریت پالت‌بندی و یکپارچه‌سازی عملیات نصب تجهیزات و پوشش‌دهی رنگی. علاوه بر این، کارخانه به کارگاه هوشمندی مجهز است که از فناوری‌های ۵G، اینترنت اشیا  (IoT)، جوشکاری رباتیک و سامانه‌های کلان‌داده استفاده می‌کند و آن را در زمره پیشرفته‌ترین کشتی‌سازی‌های دیجیتال جهان قرار می‌دهد.

فاز دوم پروژه در ژانویه ۲۰۲۱ آغاز شد. در این مرحله، حوض خشک شماره ۲ بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۳ تکمیل گردید و تجهیزات بدنه بزرگ در اواخر سال ۲۰۲۲ نصب شدند. کارگاه جوشکاری بخش‌های منحنی در فوریه ۲۰۲۳ آغاز به‌کار کرد و توسعه آن در دسامبر ۲۰۲۴ نهایی شد. تا اوایل سال ۲۰۲۵، اولین کشتی LNG در این محل گذاشته و مرکز فناوری شرکت نیز به ساختمان جدید R&D منتقل شد.

هودونگ-ژونگ‌هوا، زیرمجموعه‌ای از شرکت دولتی گروه کشتی‌سازی چین ((CSSC در حدود ۱۷ سال پیش نخستین کشتی LNG چین را تحویل داده بود و سابقه طولانی در این زمینه دارد.

این کشتی‌سازی در حال حاضر دارای سفارش‌های معوقی نزدیک به ۱۱ میلیون تن وزن مرده (DWT) است که آن را در جایگاه دوم جهان از نظر تناژ جبرانی ناخالص (CGT) قرار می‌دهد. این شامل حدود ۶۰ کشتی LNG است که بیش از ۲۰ درصد سفارش‌های جهانی در این حوزه را در بر می‌گیرد و تحویل آن‌ها تا فراتر از سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است.

هرچند در حال حاضر تنها ۷ درصد ناوگان جهانی کشتی‌های LNG در چین ساخته شده‌اند، اما ۲۸ درصد از سفارش‌های جدید این نوع کشتی‌ها به کشتی‌سازی‌های چینی اختصاص یافته‌اند؛ نشانه‌ای از رشد سریع چین در این صنعت تخصصی.

با این حال، این گسترش در شرایطی صورت می‌گیرد که نظارت‌های بین‌المللی نیز در حال افزایش است. قانون‌گذاران آمریکایی بار دیگر قانون SHIPS Act را معرفی کرده‌اند که الزام به استفاده از کشتی‌های ساخته‌شده و اداره‌شده در ایالات متحده برای صادرات انرژی را پیشنهاد می‌دهد؛ قانونی که در صورت تصویب، با سهمیه ۱ درصدی از سال ۲۰۲۸ آغاز می‌شود و در سال ۲۰۲۹ گسترش خواهد یافت.

تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که در صورت اجرای این قانون، فشار بر مالکان کشتی‌های جهانی افزایش یافته و قراردادهای شرکت‌های چینی ممکن است دچار اختلال شوند. هزینه‌های جدید بندری و محدودیت‌ها ممکن است صادرات کشتی‌سازی چین، به‌ویژه در بخش LNG را با پیچیدگی‌هایی مواجه سازد.

منبع: marineinsight

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10396

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.