• امروز : یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 30 June - 2024
2

روند انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای چین

  • کد خبر : 7047
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
روند انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای چین
تولید سلول‌های خورشیدی در 12 ماه گذشته به 568 گیگاوات رسیده است که طی دو سال گذشته دو برابر شده که نشان دهنده رشد سریع نیروگاه‌های خورشیدی در سطح جهان است.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، در مطلبی به بررسی روند انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین پرداخته است.

پنل‌های خورشیدی توزیع شده به تولید برق کمک می‌کند

کل تولید برق در مقیاس بزرگ تنها ۳ درصد رشد داشته است در حالی که مصرف برق ۷ درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد بیشترین رشد تقاضا با افزایش گسترش انرژی خورشیدی توزیع شده پوشش داده شده است.

تولید برق حرارتی با افزایش ۳ درصدی و تولید برق آبی با افزایش ۲۱ درصدی، تقاضای بالاتر در فصل تابستان (اوج مصرف) را برآورده کردند.

تولید برق خورشیدی با افزایش ۲۱٫۴ درصدی، رشد سریع تری را تجربه کرد در حالی که تولید برق بادی کاهش ۸٫۴ درصدی را تجربه کرد.

واردات گاز، زغال سنگ و نفت افزایش یافت

واردات زغال سنگ در ماه آوریل نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشت در حالی که تولید معادن زغال سنگ داخلی ۳ درصد کاهش یافت.

روند واردات نفت خام در ماه آوریل با افزایش ۶ درصدی نسبت به آوریل ۲۰۲۳ از نزولی به صعودی رسید.

تقاضای گاز فسیلی دوباره شاهد رشد بود. به دلیل کاهش قیمت های جهانی، واردات گاز طبیعی در ماه آوریل ۱۵ درصد و تولید داخلی نیز ۳ درصد افزایش یافت.

رشد سریع انرژی خورشیدی و بادی در سه ماهه اول

در ماه مارس، ظرفیت خورشیدی تازه نصب شده ۹ گیگاوات بود که ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. این اولین کاهش در افزایش ماهانه خورشیدی در سال‌های اخیر است. اما در مجموع در سه ماهه اول، ظرفیت جدید ایجاد شده ۴۶ گیگاوات بود که ۳۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش داشت.

۵ گیگاوات ظرفیت انرژی بادی در ماه مارس نصب شد که در سه ماهه اول نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشت.

بر اساس ظرفیت و ساعات بهره برداری، تولید برق غیرفسیلی به ۳۶٫۲ درصد رسید که نسبت به ۳۲٫۶ درصد در سال گذشته افزایش یافت. باد و خورشید ۲۲ درصد از تولید برق و نزدیک به ۹۰ درصد رشد سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

در سه ماهه اول، راه اندازی نیروگاه‌های حرارتی (زغال سنگ و گاز) به ۶٫۴ گیگاوات رسید. میانگین ساعات استفاده از تجهیزات برق حرارتی نسبت به دو سال گذشته بیشتر بوده و تولید برق حرارتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫۶ درصد افزایش داشته است.

رشد ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی به تفکیک استان

سه استان جیانگ سو، مغولستان داخلی و شاندونگ پرچمدار نصب ظرفیت جدید انرژی خورشیدی در چین هستند. در جیانگ سو و شاندونگ، عمدتاً پروژه‌های کوچک مقیاس خورشیدی توزیع شده اجرا شده و در مغولستان داخلی، پروژه‌هایی در مقیاس بزرگ برای انرژی‌های پاک عملیاتی شده‌اند.

مغولستان داخلی، شین جیانگ و گانسو در توسعه ظرفیت انرژی بادی پیشتاز بوده که عمده آنها پروژه‌های مقایس بزرگ را شامل می‌شوند. هیلونگ‌جیانگ، یک استان کلیدی در حوزه انرژی‌های پاک است که سرشار از منابع انرژی بادی است.

نصب ظرفیت جدید انرژی حرارتی (زغال سنگ) در استان‌های شانشی و گوانگ‌دونگ شتاب گرفته است. مراکز پرمصرف شرقی متقاضی انرژی حرارتی با همان سرعتی که استان‌های غربی به دنبال صادرات برق بوده، در حال افزایش هستند. زمانی که در سال‌های آتی این پروژه‌ها تکمیل شوند احتمال مازاد تولید دور از انتظار نیست.

سهم بازار خودروهای انرژی نوین همچنان در حال افزایش است

تولید سلول‌های خورشیدی در ۱۲ ماه گذشته به ۵۶۸ گیگاوات رسیده است که طی دو سال گذشته دو برابر شده که نشان دهنده رشد سریع نیروگاه‌های خورشیدی در سطح جهان است. افزایش ۲ برابری دیگر در تولید سلول‌های خورشیدی به مثابه رسیدن به سطح مورد نیاز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی مطابق با توافقنامه پاریس است.

تولید خودروهای انرژی نوین چین در ماه آوریل ۳۹ درصد افزایش یافت که نشان دهنده ادامه تقاضای قوی از بازار داخلی و خارجی است. ۳۳ درصد از کل وسایل نقلیه تولید شده از ژانویه تا آوریل خودروهای انرژی نوین بودند. دولت مرکزی چین سیاستی را برای ارائه یارانه برای کسانی که وسایل نقلیه خود را اسقاط کرده و NEVs خریداری می‌کنند، ارائه کرد.

رشد تولید سه حوزه خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و باتری‌های ذخیره ادامه یافت اما نسبت به سال گذشته نرخ آن کمتر از ظرفیت تولید بود که این امر نشان دهنده وضعیت مازاد ظرفیت تولید است.

منبع: energyandcleanair

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7047

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.