بر اساس بیانیه وزارت فناوری چین، دانشگاه معتبر پکینگ و دانشگاه Tsinghua در پکن از اولین مجموعههای موسسات آموزش عالی هستند که توسط وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد مدارس جدید با هدف ایجاد مزیت چین در فناوریهای مرزی تعیین و انتخاب شدهاند.
به عنوان بخشی از برنامه گستردهتری که سال گذشته اعلام شد، مدارس فناوری جدید وظیفه تحقیق و توسعه “فناوریهای پیشرفته، انقلابی و مختل کننده در ۱۰-۱۵ سال آینده”، پرورش رهبران نوآوری در آینده و تغییر ساختار را دارند.
پکن، فناوری و نوآوری را به عنوان بخشی از استراتژی خود برای تبدیل شدن به یک قدرت پیشرو در جهان تا سال ۲۰۳۵، و به عنوان یکی از اولویتهای اصلی این کشور قرار داده است، آن هم در بحبوحه افزایش فشار تجاری و فناوری از سوی ایالات متحده.
لی یی، محقق ارشد تحقیقات در آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، گفت: با مدارس جدید، چین میخواهد با دانشگاههای برتر جهانی مانند انستیتوی فناوری ماساچوست (امآیتی) و دانشگاه استنفورد در ایالات متحده رقابت کند. در گذشته ما میتوانستیم به سراسر جهان سفر کنیم تا از مرزهای علمی جدید مطلع شویم، اما غرب، به ویژه ایالات متحده، به طور فزاینده کانال مطالعه و ارتباطات خارج از کشور را [برای دانشجویان چینی] محدود میکند.
کالج فناوری آینده در دانشگاه پکینگ که در سپتامبر گذشته تأسیس شد، بر روی فناوریهای زندگی و بهداشت تمرکز خواهد کرد و در دو رشته مهندسی پزشکی و پزشکی مولکولی مستقر خواهد شد.
دانشگاه فناوری جنوب چین نیز اعلام کرد: مدرسه جدید این دانشگاه در ماه سپتامبر برای دانش آموزان بازگشایی میشود و در دو رشته هوش مصنوعی، علوم داده و فناوریهای کلان داده دانشجو میپذیرد. این مدرسه با همتایان جهانی خود، از جمله دانشگاه کمبریج در انگلیس و MIT، در پروژههای مشترک برای فناوری مرزی و پیشرفته همکاری خواهد کرد.
دانشگاه بیهانگ که قبلاً به عنوان دانشگاه هوانوردی و فضانوردی پکن شناخته میشد، وظیفه ساخت مدرسهای برای “فناوری هوافضا در آینده” را دارد.
لی در این باره گفت: چین هنوز راهی طولانی در پیش دارد تا بتواند به طور موثر با موسسات آموزشی و پژوهشی ایالات متحده رقابت کند. ما برای رقابت با دانشگاههای برتر مانند MIT به تغییرات اساسی در سیستم آموزش و پرورش نیاز داریم که در حال حاضر انقلابی نیست و به اندازه کافی به جلو نگاه نمیکند. هر چند این مدارس جدید گامی در این راه خواهند بود.