• امروز : پنج شنبه - ۲۲ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 12 June - 2025
0

رقابت غول‌های فناوری چینی برای گسترش بازار خدمات هوش مصنوعی

  • کد خبر : 10304
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
رقابت غول‌های فناوری چینی برای گسترش بازار خدمات هوش مصنوعی
شرکت‌های بزرگ فناوری چین با سرعت در حال راه‌اندازی خدمات مبتنی بر پروتکل متن باز MCP (مدل Context Protocol) هستند؛ این پروتکل به نمایندگان هوش مصنوعی (AI agents) مشابه Manus امکان می‌دهد تا به ابزارهای آنلاین شخص ثالث، منابع داده و سیستم‌ها متصل شوند، روندی که می‌تواند به گسترش استفاده تجاری از این نوع برنامه‌ها منجر شود.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، گروه آنت که اپراتور علی‌پی و زیرمجموعه فین‌تک گروه علی‌بابا است، از «سرور MCP برای خدمات پرداخت» خود رونمایی کرد. این سامانه به نمایندگان هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه به پلتفرم پرداخت علی‌پی متصل شوند. به این ترتیب، کاربران علی‌پی می‌توانند با استفاده از دستورات طبیعی زبان انسانی، به‌سادگی پرداخت انجام دهند، وضعیت تراکنش‌ها را بررسی کنند و بازپرداخت‌ها را آغاز کنند.

طبق اعلام گروه علی‌پی، پروتکل MCP به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط را در اختیار مدل‌های زبان بزرگ (LLM) – که زیرساخت سرویس‌های هوش مصنوعی تولیدی مانند ChatGPT هستند – قرار دهند و در عین حال، عملکرد این مدل‌ها را در محدوده‌ای تعریف‌شده حفظ کنند. این شرکت افزود که MCP روشی استاندارد برای تعامل مدل‌های هوش مصنوعی با منابع داده و ابزارهای مختلف ارائه می‌دهد، به‌نحوی که شبیه به «درگاه USB-C برای برنامه‌های هوش مصنوعی» عمل می‌کند.

پذیرش MCP توسط شرکت‌های بزرگ فناوری چین نشان می‌دهد که نمایندگان هوش مصنوعی به‌عنوان زمینه‌ای جدید برای نوآوری داخلی و فرصت‌های تجاری گسترده، در حال پیشی گرفتن از چت‌بات‌ها و مدل‌های زبانی هستند.

استارت‌آپ آمریکایی  Anthropicکه در نوامبر گذشته MCP را معرفی کرد، گفت این استاندارد نمایندگان هوش مصنوعی – که به‌عنوان لایه‌ای روی مدل‌های هوش مصنوعی عمل می‌کنند – را به سیستم‌هایی که داده‌ها در آن‌ها وجود دارد متصل می‌کند، از جمله مخازن محتوا، ابزارهای تجاری و محیط‌های توسعه نرم‌افزار.

نمایندگان هوش مصنوعی مانند Manus، برنامه‌هایی هستند که قادرند به‌طور مستقل وظایفی را از طرف کاربر یا یک سیستم دیگر انجام دهند. این نمایندگان با استفاده از منابع موجود، برنامه‌ای از وظایف و زیروظایف تهیه می‌کنند تا یک هدف را محقق کنند.

برای افزایش کارایی یکپارچه‌سازی میان نمایندگان هوش مصنوعی و ابزارهای خارجی، گروه آنت اعلام کرد که پلتفرم توسعه نمایندگان هوش مصنوعی خود با نام Tbox، اکنون از استقرار بیش از ۳۰ خدمت MCP در بازار پشتیبانی می‌کند. این خدمات شامل علی‌پی، نقشه  Amapو همچنین سرورهای MCP گوگل و بازیابی پایگاه دانش AWS هستند.

اخیرا واحد رایانش ابری علی‌بابا با نام علی‌بابا کلاود، بازار MCP خود را از طریق پلتفرم میزبانی مدل هوش مصنوعی ModelScope راه‌اندازی کرد. این بازار بیش از ۱۰۰۰ خدمت ارائه می‌دهد که شامل اتصال به ابزارهای نقشه‌یابی آنلاین، پلتفرم‌های همکاری مانند Slack، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، اسناد تولیدشده با جستجوی گوگل و ابزارهای تولید و همکاری گوگل ورک‌اسپیس می‌شود.

هم‌زمان، شرکت بیدو، فعال در زمینه هوش مصنوعی و جستجوی آنلاین، اعلام کرد که پشتیبانی آن از MCP انتظار می‌رود کاربردهای متنوعی را برای برنامه‌ها و راه‌حل‌های هوش مصنوعی به همراه داشته باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10304

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.