• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

رقابت تراشه هوش مصنوعی هوآوی با A100 انویدیا

  • کد خبر : 7156
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
رقابت تراشه هوش مصنوعی هوآوی با A100 انویدیا
جدیدترین تراشه هوش مصنوعی (AI) هوآوی، اگر بهتر از A100 انویدیا - یکی از محبوب‌ترین واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) مورد استفاده در صنعت هوش مصنوعی – نباشد، در حدی است که چینی‌ها به آن افتخار می‌کنند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، تراشه هوش مصنوعی Ascend 910B هوآوی در برخی از آزمایش‌ها ۸۰ درصد کارایی انویدیا A100 را هنگام آموزش مدل‌های زبان بزرگ ارائه می‌کند و در برخی آزمایش‌های دیگر، تراشه‌های Ascend می‌توانند A100 را تا ۲۰ درصد شکست دهند.

تفاوت زیادی بین عملکردهای قدرت محاسباتی Huawei 910B و Nvidia A100 در آموزش مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی وجود ندارد.

این خبر در زمانی اعلام می‌شود که هوآوی نقش مهمی در پیشبرد خودکفایی چین بر عهده گرفته، چراکه انویدیا نمی‌تواند پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته خود را به دلیل محدودیت‌های سخت صادرات ایالات متحده به چین ارسال کند.

هوآوی اولین بار سری تراشه‌های Ascend را در سال ۲۰۱۹، چهار ماه پس از اضافه شدن این شرکت به لیست سیاه تجاری ایالات متحده معرفی کرد. از آن زمان، استراتژی هوش مصنوعی آن بر ایجاد اکوسیستمی از نرم‌افزار و سخت‌افزار اختصاصی طراحی شده برای خدمت به مشتریان داخلی که دسترسی به فناوری مشابه در خارج از کشور را از دست داده‌اند، متمرکز شده است.

اکوسیستم Ascend دارای ۴۰ شریک سخت افزاری، ۱۶۰۰ شریک نرم افزاری و ۲۹۰۰ راه حل کاربردی هوش مصنوعی است.

هواوی علیرغم جاه‌طلبی‌های خود، به ندرت در مورد اقداماتش برای رهایی از قید تحریم‌های آمریکا با هدف جلوگیری از پیشرفت فناوری چین در نیمه‌رساناها و هوش مصنوعی صحبت کرده است.

کارشناسان بر این باورند که این پردازنده‌ها توسط شرکت بین‌المللی نیمه‌رسانا (SMIC)، بزرگترین کارخانه ریخته‌گری چین، با استفاده از تکنیک‌های بهبود یافته بر اساس تجهیزات موجود، تولید شده‌اند.

اما به نظر تحلیلگران، تولید تراشه‌های محاسباتی هوش مصنوعی با کارایی بالا با استفاده از سیستم‌های قدیمی‌تر برای سازندگان چینی چالش برانگیز است، زیرا به طور کلی، تراشه‌های هوش مصنوعی بسیار بزرگ‌تر از تراشه‌های گوشی‌های هوشمند هستند. به عنوان مثال، A100 انویدیا هشت برابر بزرگتر از پردازنده موبایل A13 اپل است.

انویدیا تراشه‌های درجه پایین‌تری را طراحی کرده که برای مشتریان مستقر در چین طراحی شده است. در نیمه اول سال گذشته، پردازنده‌های انویدیا ۹۰ درصد از ۵۰۰ هزار تراشه هوش مصنوعی فروخته شده در چین را تشکیل می‌دادند و هواوی تنها ۶ درصد از بازار را به خود اختصاص داد.

بهترین تراشه‌های هوآوی از نظر فناوری پایین‌تر از جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی انویدیا هستند ولی با این حال تراشه‌های Ascend 910B و Kunpeng این شرکت چینی به عنوان جایگزین‌های برتر برای شرکت‌های داخلی فعال در زمینه هوش مصنوعی ظاهر شده‌اند.

تراشه‌های Ascend در صنایع مختلف از طریق جعبه‌های به اصطلاح هوش مصنوعی تکثیر شده‌اند – ماشین‌های همه‌کاره که تراشه‌های هوش مصنوعی، الگوریتم‌های خاص صنعت و مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ از قبل آموزش‌دیده را ترکیب می‌کنند. غول‌های فناوری چینی، از جمله تنسنت و بیدو و همچنین استارت‌آپ‌های پیشرو مانند iFlyTek، تراشه‌های ۹۱۰B را خریداری کرده‌اند.

هواوی در ۱۹ شهر در سراسر چین از جمله پکن، شانگهای و شنجن، خوشه‌های محاسباتی را بر روی تراشه‌های Ascend اجرا می‌کند. همچنین این شرکت قصد دارد خوشه‌های جدیدی را در مراکز استان‌های اصلی، از جمله کونمینگ در جنوب غربی یوننان، چانگشا در مرکز هونان، چانگ‌چون در شمال شرقی جیلین و جینان در شرق شاندونگ به صورت آنلاین ارائه کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7156

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.