• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

رقابت اروپا با چین در ناوبری ماهواره‌ای شدت گرفت

  • کد خبر : 7924
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
رقابت اروپا با چین در ناوبری ماهواره‌ای شدت گرفت
اروپا و چین هر دو به تازگی ماهواره‌های جدیدی را برای سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای خود به فضا پرتاب کرده‌اند.

آژانس فضایی اروپا با همکاری اسپیس‌ایکس، دو ماهواره گالیله را از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا فرستاد. این پرتاب در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴ انجام شد و با این پرتاب، تعداد ماهواره‌های منظومه گالیله به ۳۲ عدد رسید. این ماهواره‌ها به منظور تکمیل منظومه گالیله و ارائه خدمات ناوبری دقیق‌تر به کاربران در سراسر جهان طراحی شده‌اند.

همچنین، چین نیز دو ماهواره جدید بیدو-۳ را از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ در استان سیچوان به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها به عنوان آخرین گروه از ماهواره‌های نسل سوم بیدو شناخته می‌شوند و به عنوان پشتیبان برای ماهواره‌های موجود عمل خواهند کرد. با پرتاب اخیر تعداد ماهواره‌های فعال بیدو به ۵۰ عدد رسید.

آینده سامانه‌های ناوبری بیدو و گالیله

ماهواره‌های جدید بیدو-۳ (Beidou-3) شامل فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند مانیتورینگ خودکار یکپارچگی و ساعت‌های اتمی هستند که به بهبود دقت و قابلیت اطمینان سامانه کمک می‌کنند.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ نسل چهارم ماهواره‌های بیدو را راه‌اندازی کند که خدمات ناوبری را نه تنها در زمین و دریا، بلکه در آسمان، فضا و اعماق اقیانوس‌ها نیز ارائه خواهند داد.

از سوی دیگر، اروپا نیز در حال توسعه نسل دوم ماهواره‌های گالیله (Galileo) است که شامل پیشرانه‌های الکتریکی و آنتن‌های ناوبری بهبود یافته خواهند بود. این ماهواره‌ها قادر خواهند بود به نیازهای گسترده کاربران با سیگنال‌ها و خدمات جدید پاسخ دهند. سازمان فضایی اروپا قصد دارد در سال ۲۰۲۵، ۶ ماهواره دیگر از منظومه گالیله را به فضا ارسال کند.

لازم به ذکر است طی پرتاب‌های اخیر، ماهواره‌های گالیله توسط ماهواره‌بر فالکون ۹ (Falcon 9) و ماهواره‌های بیدو توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی (Long March 3B) حمل شدند.

منبع: theregister

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.